Gabriela Firea: Dacă nu luăm noi poluarea în serios, ne ia ea pe noi!
Articol de Mircea Apostolescu, 1 octombrie 2019, 11:59
Cu ocazia dezbaterii publice a programului „Oxigen pentru București”, propus de către primarul general Gabriela Firea, reprezentantul Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ (OPTAR), Marian Ivan, a susținut că, înaintea adoptării unor interdicții de circulație și taxe pentru mașinile poluante, ar fi trebuit duse la îndeplinire multe alte măsuri cuprinse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) București-Ilfov și în Planul Integrat pentru Calitatea Aerului (PICA).
Printre aceste măsuri, Ivan a enumerat prioritizarea transportului public, prin instituirea benzii dedicate pentru mijloacele de transport în comun, eliminarea parcării gratuite, doar 8% dintre bucureșteni plătind parcarea în prezent, eliberarea trotuarelor de mașini și dezvoltarea infrastructurii destinate transportului alternativ.
Niciuna dintre aceste măsuri nu ar fi fost duse la bun sfârșit, ceea ce ar fi avut drept efect creșterea poluării aerului, potrivit șefului de la OPTAR.
Pe de altă parte, primarul general Gabriela Firea susține că liniștea poluării aerului constituie o preocupare constantă, atât a Executivului Primăriei Capitalei, cât și a Consiliului General al Municipiului București și a instituțiilor subordonate.
În sprijinul acestei afirmații, edilul șef al Capitalei aduce programe și acțiuni concrete.
Astfel, parcul circulant al STB a fost deja înnoit cu 400 de autobuze Euro 6. Mai mult decât atât, se află în desfășurare proceduri de achiziție publică pentru câte 130 de autobuze hibride și electrice, cât și pentru câte 100 de tramvaie și troleibuze. În acest fel, transportul public va contribui la reducerea poluării aerului.
În plus, călătorii vor beneficia de condiții mai confortabile de călătorie și, astfel, tot mai mulți bucureșteni vor fi convinși să renunțe la mașinile personale în favoarea transportului în comun, a explicat Gabriela Firea.
Primarul Capitalei a mai adus, în sprijinul preocupării sale permanente pentru reducerea poluării aerului, măsurile privind acordarea de stimulente pentru achiziționarea de mijloace de transport alternativ – biciclete, trotinete, pentru scoaterea din circulație a mașinilor vechi și poluante, pentru achiziționarea de mașini nepoluante, sau, cea mai recentă, programul „rabla taxi”, ce stimulează înnoirea flotei de taxiuri din București cu mașini cu o normă de poluare redusă, Euro 6.
De asemenea, a fost adoptat Regulamentul pentru ridicarea mașinilor parcate neregulamentar și a început aplicarea acestuia. A fost mărit tariful pentru parcările din centrul orașului și au fost puse în zonă proprie căile de rulare ale liniilor de tramvai 21, 10, 1 și 32, ceea ce reprezintă măsuri de prioritizare a transportului public.
Iată că, în continuarea acestor măsuri, primarul general propune încă un pas, acela de a creea, în centrul orașului, acolo unde aglomerația și poluarea ating cote maxime, a unei așa-numite Zone de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA).
În cadrul ZACA urmează a fi interzisă, treptat, circulația mașinilor poluante. În prima etapă, ar urma să fie vorba despre mașinile non-Euro, Euro 1 și 2, potrivit propunerii Executivului Primăriei Capitalei.
Numai că reprezentantul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) Marius Tudor a propus, ieri, includerea între mașinile interzise în ZACA și a celor cu norma de poluare Euro 3. Și taxarea celor cu norma Euro 4. Apoi, ar urma să fie interzise și mașinile Euro 4, iar cele Euro 5 taxate, potrivit propunerii APIA.
Desigur, este foarte interesant de observat cum reprezentantul unei asociații care militează pentru dezvoltarea transportului alternativ, ridică obiecții împotriva unei măsuri menite să scoată din zonă centrală a orașului cele mai poluante dintre mașinile aflate în circulație …
Cred că instituirea și apoi extinderea ZACA, atât din punctul de vedere al perimetrului, cât și din punctul de vedere al normelor de poluare admise, reprezintă un mare pas înainte. Este o măsură pe care niciun primar general și niciun Consiliu General nu au avut curajul să o ia, până acum, și pe care toți cei care doresc un aer mai curat în București ar trebui să o salute și să o susțină!
Desigur, mai așteptăm, încă, și alte măsuri precum instituirea benzilor dedicate pentru transportul public, în tot orașul, repararea căii de rulare a tramvaielor pe arterele care nu au fost modernizate, pentru a permite o viteză mai mare de deplasare, desființarea parcării gratuite pe trotuare și pe banda întâi a carosabilului, sancționarea drastică a parcării neregulamentare, eliberarea trotuarelor de mașinile parcate, mărirea taxelor de parcare, nu doar în centrul orașului, ci și a celor de parcare de reședință.
Toate aceste măsuri, împreună, vor contribui la o mobilitate durabilă și la reducerea poluării aerului!