Protest Transpublic: STB fără piese de schimb, dar cu uniforme de 1 milion de euro?
Articol de Mircea Apostolescu, 23 octombrie 2019, 13:58
Nu avem piese de schimb, dar cumpărăm uniforme de 1 milion de euro …
Membrii Sindicatului Transpublic din cadrul Societății de Transport București (STB) au protestat, între orele 11:00-12:00, în fața Palatului Parlamentului.
Șoferii și casierele din acest sindicat spun că protestează împotriva condițiilor grele de muncă, împotriva lipsei pieselor de schimb și împotriva înțelegerilor dintre conducerea STB și sindicatul reprezentativ, care poartă același nume.
Astfel, atât șoferii cât și casierele se plâng de lipsa unor condiții omenești de muncă, de lipsa toaletelor și a vestiarelor, la capetele de linie și la punctele de vânzare a titlurilor de călătorie.
„Aparatura este proastă, nu primim nici produse de curățenie și suntem încadrate ca muncitori calificați, deși vindem titlurile de călătorie și prelucrăm date cu caracter personal”, a spus o angajată STB.
O altă nemulțumire a protestatarilor vizează lipsa pieselor de schimb. În condițiile în care aceste piese de schimb ar lipsi, STB ar fi cumpărat uniforme pentru personalul de bord în valoare de un milion de euro și vrea să instituie obligativitatea purtării acestor uniforme, deși la capetele de linie, în garaje și depouri lipsesc vestiarele, a declarat unul dintre protestatari pentru București FM.
Sindicaliștii din Transpublic se plâng și de discriminarea pe care ar practica-o conducerea STB împreună cu sindicatul reprezentativ. Astfel, la inițiativa primarului general Gabriela Firea, conducerea STB a început restituirea către salariați a unor sume restante, neachitate acestora dar nu anii 2013-2015. Este vorba despre circa 2000 de lei pe salariat, reprezentând sporuri salariale neacordate.
Numai că aceste restituiri s-ar face numai către salariații care sunt membrii ai Sindicatului reprezentativ din cadrul STB, susțin protestatarii.
Ei mai au revendicări de natură legislativă. Astfel, sindicaliștii Transpublic cer Parlamentului, printr-o petiție, să adopte o lege privind statutul transportatorului urban.
Din cauza lipsei acestui statut, șoferii și vatmanii din cadrul STB nu mai sunt încadrați la „condiții deosebite de muncă” și pierd atât în ceea ce privește drepturile salariale, cât și în ceea ce privește vârsta de pensionare.
Andrei Creci (STB): Respect munca tuturor sindicatelor din cadrul STB!
Directorul general al STB, Andrei Creci, spune că respectă munca sindicală a tuturor organizațiilor sindicale din cadrul STB, fie că este vorba despre sindicatul reprezentativ, fie că este vorba despre sindicate mai mici.
„Rostul activității sindicale ar trebui să fie acela, ca, împreună, să găsim modalități de a creea condiții de muncă și salariale cât mai bune pentru toți angajații”, consideră Creci.
Șeful Societății bucureștene de Transport Public a declarat pentru București FM că există suficiente piese de schimb pentru ca parcul circulant al societății de transport să fie menținut la maximum.
„Nu se mai achiziționează, însă, piese de schimb pe stoc, care să stea în magazii luni de zile fără a se face folosite”, explică șeful STB.
Cât privește drepturile salariale restante, care ar fi acordate doar membrilor sindicatului reprezentativ, Creci recunoaște existența lor, dar precizează că aceste sume, provenite din neacordarea unor sporuri salariale la nivelul anilor 2013 – 2015, sunt prescrise, deci nu mai pot fi acordate nici unui salariat, fie care este membru al sindicatului reprezentativ ori al altui sindicat.
Conducerea Societății de Transport Public Bucureștene a încheiat un acord cu sindicatul reprezentativ.
„Potrivit acestui acord, conducerea STB caută modalități legale de a le acorda tuturor salariaților anumite sume de bani în considerarea sporurilor neacordate în perioada 2013-2015”, a explicat șeful STB, Andrei Creci.