Raed Arafat: “Asistenţa medicală de urgenţă, destabilizată”
Articol de , 1 noiembrie 2019, 02:28
Şeful Departamentului pentru Situaţii de urgenţă, Raed Arafat avertizează asupra dorintei de destabilizare a serviciilor de urgenţă.
„Acestea tentative au apărut încă din 2010, iar în ultimele 4 – 5 săptămâni operatori privati au avut ca scop rămânerea la sol a elicopterelor SMURD prin încercarea de modificare a Codului Aerian”.
Arafat a postat pe pagina de socializare un video în care vorbeşte despre „un atac”, incepand cu el si conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă si ajungand la cei care au făcut tot posibilul să salveze cât mai multe vieţi la Colectiv.
“În domeniul urgenţei exista mai multe interese care pot fi în spatele atacurilor care au loc în mod concertat asupra noastră şi nu numai în ultima perioadă, ci pe parcursul ultimilor ani”.
În ultimele 4 săptămâni s-a încercat dărâmarea aviaţiei de urgenţă din România, cum s-a încercat dărâmarea aviaţiei MAI, respectiv a SMURD-ului şi colaborării civil-militare.
Şeful DSU vorbeşte si despre modul în care a fost realizată Legea Sănătăţii în 2006, cum a fost ea atacată la CCR, pe motiv că nu lăsa loc de competiţii de tip comercial în serviciile de urgenţă.
„S-a încercat obţinerea unor decizii iniţial de discriminare pentru a forţa Ministerul Sănătăţii să introducă sectorul comercial în competiţie cu sectorul public pe fonduri publice. Când au pierdut la Curtea de Apel Argeş au ajuns la CCR unde s-a încercat lovirea ca şi neconstituţională a articolelor care prevedeau acest lucru”, spune Arafat.
O altă tentative a avut loc in 2010, când un deputat din zona Banatului a venit cu o propunere legislativă iniţiată de nişte servicii de medicină private pentru a modifica legea Sănătăţii.
„Nu s-a reuşit, au fost mai multe discuţii, deputaţii care au semnat şi-au retras semnăturile când au înţeles care e impactul “
A urmat tentativa din 2011, unde s-a încercat printr-un nou proiect legislativ, desfiinţarea părţii de urgenţă care prevede modul de organizare a sistemului, minimalizarea ei şi liberalizarea sistemului de urgenţă prin afirmarea în lege că orice serviciu omologat poate să acorde asistenţă, ceea ce înseamnă că s-a deschis competiţia pe asistenţa publică şi asta automat ar însemna că orice serviciu poate să vină să intre pe fondurile publice, că serviciile de stat trebuie să intre în competiţie cu ei şi asta ar însemna automat că fondurile publice încep să scadă la serviciile publice, ceea ce înseamnă că ele trebuie să dispară pentru că fondurile nu scad, ci rămân la fel, doar furnizorii cresc şi astfel ne trezim că am pierdut un sistem vital şi strategic în ţară”, adaugă Raed Arafat.
In ultima lună s-a încercat modificarea Codului Aerian, astfel încât aeronavele înmatriculate militar să nu mai poată executa alte misiuni în afara celor militare. Acest lucru ar fi însemnat ca aeronavele SMURD să rămână la sol, spune Raed Arafat.
„Asta înseamnă că aeronavele SMURD-ului care sunt înmatriculate militar, dar şi aeronavele MAI care sunt înmatriculate militar nu mai pot executa nicio misiune militară de urgenţă, pe situaţii de urgenţă, de stingere incendii, de orice, decât misiuni militare.
Asta înseamnă că aeronavele SMURD-ului imediat dacă se promulga această lege stăteau la sol până se schimba statutul lor pentru că ele nu mai puteau executa astfel de misiuni, iar colaborarea cu Armata, pe care o avem, pentru că Armata ne sprijină, Forţele Aeriene ne sprijină continuu, după cum ştiţi, în misiunile medicale, ar dispărea”.
„La propunerea firmelor deţinătoare de elicoptere, in proiect au scos din aeronavele de stat tot ceea ce considerau ei că ar fi un domeniu pentru activitatea lor comercială, mai ales medicina de urgenţă”.
“O aeronavă destinată pentru situaţii de urgenţă nu mai este aeronavă de stat, conform propunerii. După care au redefinit zborul umanitar şi au eliminat din el anumite tipuri de misiuni extrem de importante pentru noi, intervenţie de urgenţă sau evacuare pe motiv de securitate. Vă amintesc că România a mai evacuat cetăţeni români din zone de conflict, nu o singură dată. Asta ar însemna că nu mai trebuie să o facem cu aeronavele de stat sau aeronavele militare şi ar trebui să închiriem astfel de aeronave pentru astfel de misiuni”, spune Raed Arafat.
Cel mai interesant lucru ce ar fi urmat să fie modificat era introducerea unei noi definiţii a zborurilor medicale de urgenţă.
„Era preluată o definiţie care include că zborurile medicale de urgenţă sunt zboruri HEMS. Acesta este un regulament european destinat zborurilor comerciale. Deci asta ar însemna că în viitor cine vrea să facă astfel de zboruri trebuie să le execute ca prestări servicii şi comerciale. Asta ar înlocui aviaţia SMURD. Iar dacă aviaţia SMURD ar vrea să continue cu zborurile Ministerului de Interne, ar trebui să se înmatriculeze civil şi să intre pe prestări servicii, care schimbă total conceptul”, afirmă şeful DSU.
Arafat mentioneaza că a venit cu aceste explicaţii pentru că nu vrea să se mai spună că nu s-a întâmplat în ultimii 30 de ani sau în ultima perioadă, deoarece lucrurile sunt în continuă schimbare.