Cu cine discuta ministrul de interne, Marcel Vela,  strategia institutiei? Militarii nu au sindicate!

“În aceste zile, la nivelul MAI se analizează și se dezbat măsuri de eficientizare sau de reorganizare a activității din toate structurile militare sau civile.

Așa cum am anunțat public, căutăm cele mai bune soluții pentru ca managementul din minister să fie guvernat de principiile eficienței și profesionalismului”, a postat astazi pe pagina de socializare ministrul de interne, Marcel Vela.

Cum se doreste acest lucru in conditiile in care ministrul afacerilor interne, Marcel Vela a declarat ca se întâlneşte săptămâna viitoare cu reprezentanţii sindicatelor din domeniu, pentru a discuta mai multe formule de eficientizare a MAI ?

„Mă refer nu numai la Poliţie, ci este vorba şi de Jandarmerie, de Aviaţie, de Situaţii de Urgenţă, de Agenţia Antidrog, de alte departamente” . M. Vela

Conform legii numarul 101 din 8 mai 2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicata în  MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 13 mai 2019, cadrele militare, cu exceptia politistilor, nu au dreptul legal de a avea sindicate!

Atunci? Cu cine se intalneste domnul ministru si de ce?

Confuzia nu se opreste aici.

Ministrul Marcel Vela vorbeste despre “alte departamente”.

Singurul departament din Ministerul Afacerilor Interne este Departamentul pentru Situatii de Urgenta.

“La nivelul ministerului, negocierile sau solicitarea unor păreri pertinente din partea sindicatelor – toate aceste întâlniri vor avea loc săptămâna viitoare”.

“De marţi până joi facem o discuţie cu toate părţile implicate, astfel încât săptămâna viitoare să avem o părere unitară cu privire la această restructurare şi eficientizare”, a explicat Vela.

Vela  a vorbit şi despre eventualitatea de a grupa, în anumite domenii, mai multe judeţe sub o singură structură.

El  consideră că o reorganizare a MAI va eficientiza activitatea acestei instituţii şi în urma reducerii anumitor posturi de conducere, cu salarii foarte mari, vor rămâne “economii financiare pentru alte cheltuieli”.

“Pot să spun despre ce am discutat cu Jandarmeria, care este de acord să copieze modelul Poliţiei de Frontieră, adică să existe o comandă regională care să aibă în subordine mai multe inspectorate actuale”.

Apare intrebarea: cate judete au politie de frontiera  si cate jandarmerie si inspectorate pentru situatii de urgenta?

“Propunem ca soluție următorul model: fiecare dintre cele 8 regiuni va fi condusă de un singur inspector-șef al MAI, care va coordona toate structurile de forță din subordinea Ministerului. Acestea din urmă vor fi reorganizate ca servicii (Serviciul Poliție, Serviciul Poliție de Frontieră, Serviciul IGSU). Astfel ar dispărea din schema actuală peste 90 de funcții de inspector-șef, peste 180 de funcții de inspector-șef adjunct și peste 400 funcții de șef serviciu). O astfel de restructurare ar duce la o reducere semnificativă a cheltuielilor de personal, ducând la o reformă reală în structurile MAI. La nivelul Ministerului este nevoie de maximum șase direcții generale (Direcția Generală Management Operațional, Direcția Generală Urgențe Medicale, Direcția Generală pentru Relația cu Instituțiile Prefectului, Direcția Generală a Poliției Române, Direcția Generală a Poliției de Frontieră și Direcția Generală IGSU)”, surse BFM.

Aceleasi surse ne-au transmis si ca “Începând cu 1 septembrie 2019, SRI s-a reorganizat în format regional.

Se renunță la organizarea judeţeană a unităţilor teritoriale, înfiinţându-se 11 direcții regionale de informații (DRI) cu competențe legale pe zona mai multor județe, astfel:

DRI Moldova Nord, cu competențe în județele Iaşi (sediu principal), Botoşani, Neamț, Suceava şi Vaslui;

DRI Moldova Sud, cu competențe în județele Galați (sediu principal), Bacău, Brăila, Buzău şi Vrancea;

DRI Dobrogea, cu competențe în județele Constanța (sediu principal), Călăraşi, Ialomița şi Tulcea;

DRI Bucureşti, cu competențe în municipiul Bucureşti (sediu principal), județele Ilfov şi Giurgiu;

DRI Muntenia, cu competențe în județele Prahova (sediu principal), Argeş, Dâmbovița şi Teleorman;

DRI Oltenia, cu competențe în județele Dolj (sediu principal), Gorj, Olt, Mehedinți şi Vâlcea;

DRI Centru, cu competențe în județele Braşov (sediu principal), Covasna, Harghita şi Mureş;

DRI Transilvania Sud, cu competențe în județele Sibiu (sediu principal), Alba şi Hunedoara;

DRI Banat, cu competențe în județele Timiş (sediu principal), Arad şi Caraş-Severin;

DRI Transilvania Vest, cu competențe în județele Cluj (sediu principal), Bihor şi Sălaj;

DRI Maramureş, cu competențe în județele Maramureş (sediu principal), Satu-Mare şi Bistrița-Năsăud”.

Marcel Vela doreşte si reformarea sistemului de urgenţă din România:

” Am putea face o agenţie naţională de salvare”, care să strângă “sub o singură umbrelă toţi factorii responsabili din acest domeniu”.

O astfel de Agentie nu se poate face peste noapte. Minim un an, doi de lucru, dureaza. Ori, in acest timp, populatia are nevoie de sistemul de urgenta, oricum s-ar numi el: departament sau agentie.

Aceasta informatie a mai circulat in spatiul public, avand la baza aparitia unui proiect anonim, extrem de controversat, chiar periculos pentru siguranta nationala.

In acel moment, DSU a  venit cu precizari:

Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă

7 octombrie 2019 ·

“Având în vedere diseminarea în spațiul public a unui document care face referire la înființarea Agenției Naționale pentru Situații de Urgență și că mai multe persoane au contactat reprezentanții DSU crezând că documentul respectiv este initițiat de acesta, pentru corecta informare a opiniei publice, facem următoarele precizări:

Departamentul pentru Situații de Urgență se delimitează ferm de acest material, care stârnești controverse, confuzie și destabilizează personalul din cadrul instituțiilor cu rol in gestionarea situațiilor de urgentă și nu numai.

Facem precizarea că documentul nu a fost elaborat la nivelul Departamentului și nu corespunde viziunii acestuia.

Mai mult, aspectele regăsite in conținutul proiectului în discuție, atribuit DSU, sunt neconstituționale, iar efectele generate imaginii și credibilității Departamentului sunt evidente.

De asemenea, asigurăm opinia publica de faptul că Departamentul pentru Situații de Urgență va menține aceeași transparență în ceea ce privește propunerile de acte normative, astfel că, ulterior elaborării, acestea vor fi aduse in atenția cetățenilor, prin parcurgerea etapelor de consultare și dezbatere publică”.

Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) nu e o “armă” precum Poliţia, Jandarmeria..! Si nici nu este format numai din Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU), la care a avut /are loc un audit financiar!

 Destructurarea lui ar putea fi o armă letală!

 (DSU) este structura operaţională fără personalitate juridică a Ministerului Afacerilor Interne, cu atribuţii de coordonare, cu caracter permanent, la nivel naţional, a activităţilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, asigurarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate, inclusiv primul ajutor calificat şi asistenţa medicală de urgenţă în cadrul unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor (UPU/CPU). Coordonează  operațional serviciile de ambulanță județene, respectiv al municipiului București, UPU/CPU, precum și serviciile publice Salvamont si asigură secretariatul tehnic pentru Comisia Interministerială pentru suport ethnic (CIMST), monitorizează activitatea operativă a structurilor pe care le are în coordonare.

Structura completa a Departamentului:

1990

De unde a pornit sistemul national pentru situatii de urgenta si ce a facut Dr. Raed Arafat in ultimii 30 de ani?

Imediat după evenimentele din 1989. Criză economică, inflaţie, dispute politice …

“Într-un salon de terapie intensivă de la nivelul 2 al Spitalului Clinic Judeţean Mureş, câţiva studenţi s-au strâns în jurul unui tânăr medic străin venit din Cluj Napoca pentru a asculta poveşti science fiction. „Vom înfiinţa un serviciu de primire şi triere a urgenţelor în Tg. Mureş, vom avea ambulanţe dotate cu tot ce este necesar pentru ca să intervină în câteva minute acolo unde este nevoie, îi vom implica şi pe pompieri, după ce va demara acest proiect vom încerca să îl extindem în judeţele vecine, vom face protocoale, cursuri, etc”.

Eram unul dintre cei care erau fermecaţi de acele poveşti, îmi doream să existe în realitate, dar … Vise!

  1. Criză economică, dispute politice …

Un serviciu de urgenţe prespitaliceşti şi de primire a urgenţelor generalizat în întreaga ţară, un exemplu pentru multe ţări europene şi nu numai. Ambulanţe ultraperformante. Avioane şi elicoptere de prim ajutor. Telemedicină. Medici specialişti şi primari de medicină de urgenţă. Colaborare între Ministerul Sănatăţii şi Ministerul Afacerilor Interne. Studenţiilor li se predă medicina de urgenţă. Cursuri, conferinţe, congrese. Schimburi de experienţe cu alte sisteme echivalente din întreaga lume.Realitate!” Dr. Radu Crisan, Institutul de Urgenta pentru Boli Cardiovasculare si Transplant Tg. Mures.

2010

Presedintele Romaniei, Traian Basescu

Premierul Emil Boc

Ministrul afacerilor interne, Vasile Blaga

21.11.2019 Preşedintele Klaus Iohannis: „Am solicitat o soluţie de la Guvern şi aştept săptămâna viitoare să primesc un răspuns lămuritor, ca să nu spun altceva. Nu o să fac eu o evaluare, dar Guvernul va face o evaluare şi voi insista pe lămuriri în acest sens”, a spus Iohannis, întrebat cum a rămas cu schimbarea lui Raed Arafat.

10.12.2019  

Premierul Ludovic Orban,  întrebat dacă seful DSU, Raed Arafat va fi menţinut în funcţie sau urmează să fie demis.:”o decizie în privinţa şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, va fi luată în urma unei evaluări profunde’.

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela: “Noi evaluăm întreaga activitate, întregul Departament, întregul Inspectorat General şi această evaluare este la baza unor decizii care pot să-l implice, evident, şi pe domnul Arafat. Dar nu este domnul Arafat centrul universului şi pe dânsul noi acum avem o analiză personală. Întreaga activitate a Departamentului este importantă pentru România, salvarea nu o face domnul Arafat când se întâmplă ceva, o fac profesioniştii din Departament şi eu nu cred că România şi Departamentul stau într-o persoană, la fel cum Ministerul nu stă într-un politician care vine şi pleacă din acest minister”

 “Nu e vorba de privatizarea SMURD, care este chiar privat. Asociaţia SMURD este un ONG privat, format din persoane fizice, care foloseşte bani publici. Deci, cum ai putea să privatizezi, legal, un ONG?

Confuzie sau dezinformare?!

Punctual:

Asa cum se vede clar in organigrama de mai sus a DSU, IGSU si IGAV sunt doua dintre componentele DSU, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Celelalte tin de cooperarea interinstitutionala.: Ministerul Sanatatii, autoritati locale…

Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU)- înființat în decembrie 2004, prin fuzionarea Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari și Comandamentul Protecției Civile.

Obiectivul fundamental al activității desfășurate de IGSU vizează eficientizarea acțiunilor de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, în vederea menținerii sub control a riscurilor și asigurării stării de normalitate a vieții comunităților umane și este atins prin multitudinea de activități de prevenire și intervenție pentru stingerea incendiilor, descarcerare și prim-ajutor SMURD, salvarea persoanelor și limitarea pagubelor produse de inundații, alunecări de teren, mișcări seismice, epidemii, epizootii, înzăpeziri, secetă, asistența persoanelor aflate în situații critice, intervenția la accidente tehnologice, radiologice, nucleare, biologice sau alte tipuri de calamități naturale sau antropice.

Inspectoratul general și structurile teritoriale au în componență peste 26.000 angajați, 42 de centre operaționale și peste 280 subunități operative.

În cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență si  in cadrul ISUBIF funcționează Serviciul Medical de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, IGAV  în colaborare cu spitalele județene, regionale și cu autoritățile publice locale.

Legea  95/2006, articolul 119 oferă cadrul legal de funcţionare al SMURD.

„SMURD sunt structuri publice integrate de intervenție, fără personalitate juridică, care funcționează în organigrama inspectoratelor pentru situații de urgență, respectiv a Unității Speciale de Intervenție în Situații de Urgență, având ca operator aerian structurile de aviație ale Ministerului Afacerilor Interne, precum și, concomitent, după caz, în structura autorităților publice locale și/sau a unor spitale județene și regionale de urgență”, se arată în textul legii.

Cine finanţează SMURD?

„(1) Activitatea SMURD este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății și al Ministerului Afacerilor Interne, de la bugetul autorităților publice locale, precum și din alte surse prevăzute de lege, inclusiv din donații și sponsorizări.

În structura SMURD funcționează echipe integrate de descarcerare, reanimare, specializate în acordarea asistenței medicale și tehnice de urgență, precum și echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat.

Misiunile SMURD?

-intervenția la cazurile în care una sau mai multe persoane se află într-o situație cu risc vital din cauza unei îmbolnăviri acute sau accidentări;

-intervenția la cazurile care necesită acordarea primului-ajutor într-un interval scurt de timp;

-intervenția la cazurile care necesită descarcerarea sau alte operațiuni de salvare;

-asigurarea protecției medicale pentru personalul echipelor de intervenție ale IGSU la misiunile specifice cu risc de accidentare;

-intervenția la accidente colective și calamități.

Intr-un interviu realizat cu ministrul afacerilor interne, Ion Marcel Vela, acesta a explicat ca soarta Departamentului pentru Situatii de Urgenta si a coordonatorului acestuia va fi decisa in urma unei “analize serioase”, care să privească activitatea structurilor coordonate de DSU, preconizata a se desfasura intr-o saptamana.

Acest lucru ni s-a parut imposibil!

Nimeni, oricati supraspecialisti ar avea ministerul, nu poate face o analiză serioasă, la “cerere” pe instituții atât de complexe IGSU/SMURD, UPU/CPU, IGAV, Servicii de Ambulanta, Salvamont etc.  într-o săptămână.

Lucrurile s-au “clarificat” in timp ce, vazand abordarea si gradul de intelegere al domnului ministru, am inteles: “analiza serioasa” consta intr-un audit financiar la IGSU si IGAV.  Si…atat! In rest, domnul ministru raspunde la ce vrea domnia sa, nu la ce este intrebat!

(“În cadrul Ministerului, atât Inspectoratul pentru Situații de Urgență cat și Inspectoratul General de Aviatie sunt structuri care au fost auditate și care au fost verificate permanent pentru că ele sunt eligibile pentru accesarea fondurilor europene si niciun proiect mare de achizitii pe fonduri europene nu se desfășoară fără un audit serios” , ex. ministru, Carmen Dan).

S-a  vorbit despre auditul care se desfășoară la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.  Ce urmează?

“Auditul este un pas in preluarea Ministerului. Nu am trimis Corpul de control la vreo institutie.  Auditul  este ca și la mașini un ITP (verificarea tehnică periodică) sau ca să vorbesc pe înțelesul medicilor care sunt, am vazut,  într-o acțiune de a se coaliza că cineva este schimbat, este exact un RMN pe care și domniile lor îl fac unui pacient pentru a stabili un diagnostic, RMN care poate avea rezultat de pacient sănătos sau pacient unde trebuie să se facă unele intervenții ca să îmbunătățească viața pacientului. Sau dacă RMNul  e defect, diagnostic fals . În  această perioadă se desfășoară Auditul la Inspectoratul pentru Situații de Urgență, mai înainte s-a desfășurat la jandarmerie…”M.Vela

Ne putem  limita la Departamentul pentru Situații de Urgență…? Vorbim  despre o structură integrată. Dacă  trecem la Jandarmerie sau Poliția Rutieră sau Poliția de frontieră, o să înțeleagă lumea că si acestea fac parte din Departament.

“Pai nu, că dacă ne limităm la Departament… Eu vreau să vă spun ce spun eu nu ce-mi spuneți dumneavoastră!” M. Vela

Totusi, să ne limităm la auditul la Departament si mai ales la evaluarea profesionala a acestei structuri.

“Nu. M-ați întrebat de audit,  sa incheiem cu auditul.  Auditul  se desfășoară la toate armele. S-a desfășurat la Jandarmerie acum este la ISU, urmează Poliția de frontieră, Poliția națională și Inspectoratul General de Aviație, plus Inspectoratul pentru Emigrari. Toate  acestea sunt evaluări pentru a prelua ministerul de la punctul zero.

Dacă sunt constatate posibilități prin care se poate eficientiza ministerul, îmbunătății relațiile, fie că este la Departamentul pentru Situații de Urgență o variantă de îmbunătățire, la Poliția de frontiera, la, eu știu, Politia națională sau la alte structuri la Aviatie, evident că le vom lua și vă dau un exemplu: la Jandarmerie am descoperit că se suprapun unele sarcini. Dacă  nu trimiteam auditul nu puteam constata acest lucru de suprapunere de sarcini si găsim soluții ca să ne organizăm un Inspectorat dinamic, managementul să nu se suprapună al unora peste alții pentru că uitați cum a ieșit în 10 august au rezultat situații reale în teren in care Jandarmeria este vazuta, sau, ma rog, a căzut în această zonă de nesiguranță și de percepție negativa.

La  fel și la Departamentul pentru Situatii de Urgenta poate găsim variante în care se îmbunătățește viața Departamentului la fel si la Poliția de Frontieră sau la Poliția națională. Așadar  focusarea auditului pe Departamentul de Situații de Urgență poate crea două confuzii:

Unu-una din confuzii- că acest departament este singurul, singura activitate a Ministerului, ceea ce este fals și doi că dacă se face audit doar la Situații de Urgență cineva are o problemă sau ceva cu altcineva cum se speculează în presă sau cum am văzut că se victimizează unii din conducătorii Departamentului sau se coalizează cu susținătorii lor că cineva ar fi schimbat.

Așadar, eu le recomand să-și vadă de treabă, auditul este o chestiune normală, care se întâmplă peste tot în lumea civilizată, la minister se întâmplă la toate departamentele și s-ar putea ca în ochii lumii să se ajungă la o reacție negativă tocmai prin victimizarea și scoaterea în evidență a unor relații posibil antagonice. In  lumea reală sunt și partizani și contestatari, sunt unii și pro și contra nu există unanimitate nici de-o parte, nici de alta și a supune ministerul sau ISU într-un conflict fals, într-o relație antagonică, intr- o percepție eronată în rândul populației este chiar mai grav decât dacă s-ar întâmpla ceva concret.”M.Vela

Confuzie? Dezinformare? Avem  acest departament care coordonează anumite structuri într-un sistem integrat: IGSU, IGAV, SABIF, SAJ, UPU, CPU, SALVAMONT…Cum este evaluata activitatea propriuzisa, colaborarea dintre ele?

“Trebuie să fie o echipă exact ca într-o orchestră în care fiecare artist, fiecare instrumentist sa își cântă foarte bine partitura sa. Dacă  unii se ocupă, eu stiu, de alte…” M. Vela

Să  spunem pe nume lucrurilor, n-as vrea cu “ unii se”, “altii se pare”, se zice, se crede… Vorbim punctual?

“Da. Deci unii din comentatorii de pe Facebook, că la ei mă refeream,  că de aia nu știu cum îl cheamă că nu fac eu evaluarea online, au păreri pro și contra. Lor le spun, nu eu știu cui, vreunui inspector sau…

sau reprezentant al unei structuri.  Trebuie  să înțeleagă că Ministerul Afacerilor Interne este în slujba românilor și că în acest minister sunt oameni care lucrează.

Nu stă nimeni într-o singură persoană, fie ca e ministru, fie că este secretar de stat sau șef de departament, că, fizic, la un moment, dat toți îmbătrânim și ne pensionam dar atunci nu înseamnă că se închide Departamentul, sau, România nu mai are Situații de urgență, Ministerul Afacerilor Interne sau Poliție de frontieră. Așadar  analiza de pe Facebook focusata pe un audit care este absolut normal pentru că le spun celor care contestă dacă eu voiam să caut lucruri care ar putea fi reprobabile sau de a acuza trimiteam Corpul de Control. Ministrul de Interne are un Corp de control la dispoziție.”M Vela

Ce  competența pentru evaluarea activitatii are pe acest sistem integrat corpul de control al ministerului?

“Toate competențele! Toate  competențele! Conform legii tot ce se întâmplă într-un minister de la cheltuirea banului public până la mangement este competența ministrului. Să ne înțelegem: nici Poliția de frontieră nici DSU nu este nici stat in stat, sau, dacă ar fi stat în stat să iasă de sub minister și să-l declarăm “biserică națională”, eu știu, “Elveția”, “offshore” si nu-l mai controleaza nimeni. Deci competențele juridice, manageriale, structurale și legale le are Corpul de control în toate subunitățile ministerului, pentru că banii publici, si de ce le are? Nu că vrea un ministru oricum se numește, în acest minister și în toate departamentele se consumă banii ascultătorilor dumneavoastră. Ei aduna bănuț cu bănuț din salariu sau din pensie să-și achite impozitul pe apartament sau pe masina, toți banii lor se duc într-un buget local sau impozitul pe salarii intr-un buget national sau unde lucreaza ei la o firma, impozitul pe profit sau pe venit al firmei in bugetul national, ajung toți banii într-o găleată mare și de acolo ministere, funcționari ai statului își iau sumele necesare. Deci acest Departament pentru Situații de Urgență,  Ministerul Afacerilor Interne si alte ministere sunt responsabile să spună contribuabilului, cetățean roman, că se consumă banii corect legal și transparent. Așadar, competența Corpului de control al oricarui minister, nu al celui de la Interne sau al Curții de Conturi sau a auditul este absolut legală și Constituțională. Ca  să închidem discuția că are sau n-are dreptul ministerul să verifice sau să nu verifice vreun departament sau vreun bănuț care este din bani publici. Este chiar obligat să-i verifice.” M Vela

Incercam sa vorbim, totusi, de partea strict profesională și funcțională?  Cine evaluează asta?

“Profesional? Auditul nu face evaluari profesionale! Auditul  face verificare legale și financiare. Adică  auditul verifică următoarele lucruri: dacă banii, ordine de plată, facturi sunt plătite corect, dacă achizițiile au respectat caietul de sarcini, procedurile au fost făcute conform legii, dacă bugetul pe capitole a fost respectat și implementat așa cum trebuie dacă organizarea managementului pe structurii este eficientă și rapidă, așa cum v-am spus că la Jandarmerie a constatat auditul că se suprapun sarcini ceea ce e o realitate, pe raportul auditului la final, după ce terminăm și cu Poliția de frontieră și cu IGAV și cu DSU, facem o analiză. De ce suprapun sarcini la jandarmerie? Si atunci constatăm că un department, o brigadă are sarcini complementare alteia și in eficientizarea ministerul propunem soluții care să ducă la o mai bună activitate pentru că o mai bună activitate înseamnă o percepție pozitivă în rândul alegătorilor, în rândul cetățenilor…” M Vela

Până la alegători și cetățeni vorbim despre lipsa de personal la toate armele. Mai ales la pompieri este lipsă acută de personal. Pompierii au un deficit de peste 13.000 de oameni. Inspectoratele pentru Situații de Urgență ar trebui să aibă 41.000 de angajați, dar nu au, în prezent, decât 27.000 – 28.000 de oameni.

De  aici au apărut multe nemulțumiri: ore mai multe lucrate fata de ceea ce li se pare lor normal, zile libere luate sau neluate, ce face ministerul pentru a inlătura acest aspect?

Ministerul nu poate interveni. E dreptul domniilor lor să spună ce doresc, eu îmi văd de managementul meu, pentru că dacă as sta să  dau replici la tot ceea ce apare în presă, tot ceea ce spun unii sau alții despre mine, sau despre minister, dacă as sta să văd de ce acum trei ani a fost de acord actuala conducere să  pensioneze nu știu câți pompieri și acum să vină să spună ‘’n-am oameni’’, aș face analize și anchete despre istorie și eu vreau să privesc în viitor nu în trecut. Eu  sunt un optimist și cred că pot face un management performant. N-am venit aici să fac niște cercetări arheologice și nici să fac analiza morfologice despre ceea ce vorbesc unii sau alții in spatiul public, in interviuri, in talkshowri sau unde vor ei sa se exprime.” M. Vela

Doctoral  Arafat are unele probleme legate de celebrele cazuri Siutghiol, Apuseni, Caracal, Colectiv – asa ati declarat. Punctual, pentru fiecare caz…

“N-am spus că dansul are o problema. Eu am spus că ministerul are o problemă pentru că și Departamentul, pentru că în respectivele cazuri  românii nu au fost mulțumiți de ce se întâmplă.Unu. Doi- in respectivele cazuri au murit oameni. Trei : după fiecare caz au intervenit proceduri ca să nu se mai repete ceea ce s-a întâmplat.” M Vela

Au fost premiere. N-a avut nimeni nicio viziune că se va întâmpla ceva de asemenea proporții.

“Nu . După  Colectiv s-au făcut patru alarmări pentru cazuri în care se întâmpla un incendiu într-o discotecă unde sunt victime multiple.  De  ce nu s-au făcut aceste exerciții alarmari înainte de Colectiv?

Există inca astfel de cluburi. Dacă  săptămâna viitoare se mai întâmplă un Colectiv dumneavoastră cum acționeaza ministrul de interne?

“Pentru mine e suficient. Dar după ce s-a întâmplat au avut viziune să facă exerciții…” M. Vela

Nici  pentru Midia, nu a existat nicăieri prevăzut modul de intervenție la un astfel de caz. Am  citit legislatia și europeană și românească

“Ba exista!” M. Vela

Ba nu exista! Spuneti-mi numărul legilor!

“E punctul dumneavoastră de vedere. Eu vă spun că trebuia sau ar trebui pe viitor stabilit exact ceea ce se întâmplă în zona navală. Nu e de competența mea, e la Ministerului transporturilor în sensul în care cineva…” M. Vela

De ce nu avut nimeni nicio viziune să faca așa ceva până acum?

“Păi nu, pentru că respectiva conducere să zicem de la prefectură, de la zona de Inspectorat de urgenta, da, n-au avut o comunicare pe orizontală cu privire de exemplu, cu privire la salvarea animalelor. Eu sunt foarte suparat ca au murit.M. Vela

Nu există proceduri! Pentru unele situatii de amploare, cu care nimeni nu s-a confruntat niciodata, nici la nivel European, Nu există proceduri.

“ Dar există bun simț, există logică și chiar dacă nu există procedura cum să sari in apa să salvezi un copil din Dambovita…” M. Vela

Dacă nu știi să inoti, nu sari! Siguranta salvatorului!

“In  ideea în care nu există procedură pe ceva dar știi că trebuie făcut ca să salvezi ceva o faci chiar dacă nu este in lege sau în procedură. Și  dacă nu știi să inoti și vezi copilul te uiți la el să vezi cum se ineaca? Ai o altă procedură:rupi o creangă, intinzi copilului o creangă.  Ai  o altă procedură- tipi să vină altul care știe să înoate dar nu te uiti la un copil cum se ineaca pentru că n-ai procedura. Haideti ca n-are rost să polemizam pe discuții care sunt incorecte vis a vis de  ceea ce s-a întâmplat la Siutghiol, in Apuseni, la Timisoara cu deratizarea, la Colectiv…

Eu  nu spun că cineva a fost vinovat pentru  ceea ce s-a întâmplat pentru că nimeni nu putea prevedea, eu știu, o asemenea drama, dar eu spun că după fiecare dramă în care au murit oameni, trebuia să răspundă cei care s-au făcut vinovati de: la Siutghiol, eu știu, instruirea piloților, da?

In Apuseni- localizarea și de ce nu s-au găsit formule înainte de a se  localiza eficient zona unde a căzut avionul…” M. Vela

In momentul Apuseni, Departamentul nu exista, Arafat  era la Ministerul Sănătății…

“Eu vorbesc de Ministerul de Interne si nu am treabă cu Departamentul!  Vorbesc  în general. La  Timișoara, da?  Era  vorba de organizarea între autoritățile locale și cele care răspund punctual pe Sănătate publică sau pe alte zone. Efectiv  la fiecare necaz sau dramă pe care românii au încercat-o puteau fi găsite solutii mai bune. Unu! Doi: Puteau fi evitate efectele unor cauze ilegale, imorale sau neprinse în proceduri și atunci cauzele respective care au generat efectul au niște responsabili.  De  ce s-au autorizat la Colectiv activități într-un spațiu care nu era prielnic?  Pentru  că autoritățile statului de la vremea respectivă nu am luat măsurile de rigoare. Deci  există vinovați, există acum anchete, analize juridice…Astea  puteau fi evitate dacă functionau bine: ministerul, departamentele, inspectoratele, primăriile, Inspectoratul de Stat în Construcții. Și  pentru a funcționa bine trebuie ca totul sa ,  revin la metafora cu orchestra, fiecare să-și facă datoria! Dacă  eu, ministru, îmi fac datoria sa fac un audit, da?,  ca să știu de unde iau Ministerul și cei care sunt auditati se victimizează, se vaita, incep să amenințe, încep să facă listă de susținere nu știu ce medici înseamnă că ceva e putred în Danemarca.” M. Vela

Cand va fi facut  public rezultatul auditului?

“Rezultatul auditului il vom face public după încheierea procesului de auditare la tot ministerul pentru a propune soluții de reorganizare și soluțiile de reorganizare vor fi prezentate de către noi în urma unor analize făcute de profesioniști în baza auditului și expertizei pe care o are fiecare profesionist care își dorește, vede, propune, gândește o organizare mai eficienta a Ministerului.” M. Vela

Din ce sferă, din ce domeniu vin acești profesioniști? Pot evalua modul de lucru al DSU cu toate componentele acestuia?

“ Din minister sau din zona academică din acest domeniu sau profesioniști care au lucrat în minister si o să facem o echipă de lucru astfel încât toți cei care au expertiză, idei, chiar cetățenii, vă dau un exemplu: am primit un mesaj de la 15 pompieri care lucra în Emiratele Arabe Unite. Acolo  se aplică un sistem german de salvare și Departament pentru Situatii de Urgenta. Au văzut un interviu de-al meu și au spus, domnule vrem să lucrăm în țară!  Și  am spus : eu vreau să reorganizez ministerul, le-am dat adresa de e-mail, oamenii simpli din Emiratele Arabe Unite, pompieri români, care s-au pensionat și s-au dus acolo, aici la noi au fost răi și i-am dat afară, i-am pensionat obligatoriu și acolo sunt șefi de tură! Șefii  de tură din Emiratele Arabe Unite sunt profesionisti, oamenii vor să revină pentru că o văzut că există speranță. Nu neapărat speranță la pompieri sau la Departament că văd că toată lumea focuseaza cu Departamentul. În  minister!  În  România există speranță să devenim normal la cap! Oamenii  care au plecat din cauza unor anormalități au văzut că România a început să vină pe drumul bun sau există o șansă să o speranță. Uitați  că oamenii vin acasă. Le-am spus- doamnule, avem 4000 de pompieri, i-am explicat, dorim să reangajăm din externă sau cei care sunt pensionari să renunțe la pensie, vin și lucrează in sistem pentru că cei care au îmbrăcat haina de polițist ca și medicii, ca și profesorii dacă vreți, și piloții toți au avut o pasiune și o vocație spre zona. Medicii  să salveze vieți,pilotii pregătiti să zboare, să aibă sentimentul plăcerii și bucuria zborului, pompierii să scoată oameni din foc, polițiștii să prinda un criminal care a luat viața unui om, toti au o pasiune  și o vocație de a face o meserie pentru că destinul nostru pe pământ e foarte scurt și nici nu realizăm cum a trecut viața. Trebuie  să ai sentimentul datoriei împlinite și dacă un pompier a plecat silit de sistem, de o lege proastă, de conducători care au deschis usa si au zis: plecati voi din sistem, oamenii aceia vor să-și facă meseria în continuare și sunt oameni care vor să renunțe la pensie să revină să se reincadreze”.

Concluzia?

O trage fiecare in parte.

 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.