Ce se întâmplă cu cea de-a doua „magistrală a corporatiștilor”?!
Articol de Mircea Apostolescu, 17 ianuarie 2020, 11:49
Nu de multă vreme, Metrorex a lansat procedura de achiziție publică pentru modernizarea magistralei M2 Berceni-Pipera, supranumită și „magistrala corporatiștilor”. Asta pentru că dezvoltarea explozivă a zonei de nord a Capitalei, în special zona Pipera, unde au fost construite foarte multe clădiri de birouri, a făcut ca cererea de transport pe M2 să explodeze și ea.
Așa că, în mod just, Metrorex a decis să modernizeze M2, principalul obiectiv fiind reducerea intervalului de succedare în stații a trenurilor de la 3 minute, cât este în prezent, la jumătate, adică la 90 de secunde.
Acesta este un lucru deja cunoscut.
Mai puțin cunoscut este faptul că până nu demult obscura și nesemnificativa M4, era așa pe vremea când se oprea la Bazilescu, tinde să devină, cu o viteză uriașă, o nouă „magistrală a corporatiștilor”.
Primul pas care a crescut semnificativ cererea de transport pe M4 a fost prelungirea acesteia până la Străulești.
Odată cu darea în funcțiune a ultimelor două stații, „Laminorului” și „Străulești”, numărul de călători a crescut mult, fiindcă metroul a devenit o alternativă foarte bună pentru întregul cartier Bucureștii Noi.
În prezent, se află în plină desfășurare un al doilea pas, care va face pur și simplu să explodeze cererea de transport pe M4. Este vorba despre dezvoltarea imobiliară a Bulevardului Expoziției.
La intersecția dintre Expoziției și Aviator Popișteanu, a fost dat în folosință deja un complex de clădiri de birouri. Aici, printre altele, este și sediul mare al ING-ului.
Mulți dintre cei care lucrează în aceste clădiri pot ajunge foarte comod cu metroul, până la stația „1 Mai”, și apoi mergând 5 minute pe jos.
În aceeași dezvoltare imobiliară, se află în stadiu avansat de execuție și un număr semnificativ de blocuri cu destinație rezidențială. Și mulți dintre locatarii acestor blocuri vor veni la metrou, la „1 Mai”, pentru a evita traficul infernal de la orele de vârf de pe Bulevardul Ion Mihalache sau de pe Calea Griviței. Apoi, puțin mai încolo, tot pe Expoziției, se construiește un mare hotel, care va fi deservit, desigur, de un personal pe măsură.
Și, tot pe Expoziției, încă puțin mai încolo, a demarat șantierul, pare-mi-se Țiriac, pentru niște turnuri cu funcțiunea de birouri.
Chiar și unii dintre angajații de la Romexpo vin cu metroul până la stația „1 Mai”, pentru a intra, apoi, pe porțile de pe Expoziției.
Toți acești oameni, din toate aceste clădiri, sunt la o distanță între 5-7 și maximum 10-12 minute de stația de metrou „1 Mai”. Ei se adaugă sau se vor adăuga în curând studenților de la SNSPA și din Campusul „Agronomie”, celor care lucrează în clădirile de pe Strada Parcului și gameri-lor de la Ubisoft.
Cum va face față M4 acestei cereri de transport care crește semnificativ, de la zi la zi, când trenurile circulă la 10 minute, chiar și la orele de vârf?!
De multe ori, pe la 5-6 după-amiaza și până pe la 19:30, aglomerația este atât de mare încât persoanele stației „Basarab” sunt ticsite de lume, iar, uneori, trebuie să aștepți cel de-al doilea tren, pentru că în primul nu te poți urca.
Transportul subteran constituie o parte importantă a soluțiilor în ceea ce privește mobilitatea urbană durabilă, în multe dintre orașele mari ale lumii. Dacă ar fi să luăm ca exemple doar metroul parizian și cel moscovit sau „The Tube”, din Londra, ar fi suficient de convingător.
Metroul poate prelua, sau ar trebui să poată, un număr foarte mare de călători și are avantajul esențial că, deplasându-se prin subteran, nu este stânjenit de traficul general, precum mijloacele de transport în comun de suprafață, putând oferi predictibilitate în ceea ce privește momentul sosirii trenurilor în stații și durata călătoriei.
Ori, metroul bucureștean bate pasul pe loc de mulți ani. Primul tronson al M5, care trebuia să fie funcțional încă de acum doi ani, se află în stadiul de perpetuă promisiune a miniștrilor Transporturilor. Fiecare nou ministru avansează câte un nou termen optimist pentru finalizarea metroului spre Drumul Taberei, iar, când părăsește funcția, tot nimic nu s-a întâmplat.
Magistrala M6, spre Aeroportul Otopeni, care ar fi trebuit, conform promisiunilor inițiale, să fie funcțională pentru transportul sportivilor și al suporterilor ce vor vizita Bucureștiului pentru evenimentul fotbalistic din vara acestui an, se află, încă, la stadiul de proiect frumos dar nerealizat.
Problema pare a fi aceea că Ministerul Transporturilor și Metrorex nu dau semne că ar sesiza nici creșterea explozivă a cererii de transport pe M4, nici că ar putea ține pasul cu schimbările care se produc în București, din punctul de vedere al dezvoltării orașului.