Presa nu moare, presa se transformă!
Articol de bucurestifm, 22 ianuarie 2020, 00:54
Cum, în ce și cu ce costuri?!
Acestea sunt întrebările, răspunsurile s-ar putea găsi în Directiva Europeană pentru copywright.
Dar sunt cele dorite de jucătorii din piața media?
Jurnalisti, politicieni, ong-iști, comunicatori, publicitari au discutat astăzi în cadrul conferintei ”Presa din România în era digitală” organizata de DC Media Groups cu sprijinul Google.
Directiva trebuie implementată în maximum un an și necesită discuții serioase cu toți factorii implicați.
În caz contrar, avem următorul scenariu: scad accesările, scad încasările, nu se mai citesc știri, informații, suferă democrația.
Taxa pe distribuția știrilor poate afecta consumul de informație, legile care îngreunează accesul la un spectru cât mai larg de opinii restrâng de fapt democrația.
Evident, țările cele mai vulnerabile sunt cele sărace.
Activitatea niciunui editor de presă, mic sau mare, nu va fi influențată de contribuțiile primite din taxarea linkurilor, iar dezinformarea va face profit.
Cum evaluezi sursa?
De unde știi ca este credibilă?
Cum facem educația noii generații, cea care în 5 ani va intra pe piața consumului de media, cea care nu mai caută informația căci o primește gata procesată?
Reglementările trebuie să țină cont de interesele și de modul de funcționare ale acestor tineri născuți în era digitală.
Țările din UE răspund diferit provocărilor ridicate de Directivă.
Guvernul spaniol, de pildă, a obligat agregatorii de știri să plăteasca drepturi de autor siteurilor.
În urma acestei măsuri, Google News a ieșit de pe piața spaniolă.
În Franța, proiectul de lege confirmă temerile criticilor și propune cea mai strictă versiune.
Un lucru e clar: excesele din legislația națională subsecventa Directivei trebuie eliminate.
Ce model va adopta România?!
Rămâne de văzut, dar mai ales de dezbătut cu toți factorii implicati.
Primul pas a fost făcut de către DC News și Google în cadrul conferinței ”Presa din România în era digitală”.