Reguli, eleganță și bun simț la volan!
Articol de dianamatei, 13 februarie 2020, 18:19
Reguli noi pentru șoferii Uber, Yango, Clever și Bolt.
Legea Uber a intrat în vigoare. De la 1 februarie transportul alternativ are mai multe reguli.
Cei care vor să transporte pasageri trebuie să obțină un atestat special și un aviz tehnic de la Ministerul Comunicațiilor.
De asemenea, trebuie să dobândească de la Autoritatea Rutieră un atestat de șofer. Să aibă cel puțin 2 ani de experiență la volan și peste 21 de ani.
Intrarea în vigoare a fost amânată până la 1 februarie pentru a permite companiilor și șoferilor să obțină documentele și avizele necesare pentru a funcționa legal.
„În ultimii 15 ani n-a fost o industrie care să ceară reglementări așa cum am cerut noi. Am înțeles nevoia autorităților și cererea clienților”, spune Cătălin Codreanu, președinte al Coaliției pentru Economia Digitală.
Și înainte de reglementări existau diferențe.
în alte state „șoferul primește un cod al clientului și nu ne putem urca în mașina fără el. Măsuri de acest gen vor apărea și la noi”.
Transportul alternativ nu este un serviciu public, taximetria da.
„Nu este licențiat de primărie, nu beneficiază de tratament preferențial pe liniile de transport în comun. Taximetria poate lua oameni de pe stradă, are spații pentru mașini. Iar șoferii noștri nu vor încălca regulile”, explică expertul.
Transportul alternativ este girat de cei care-l folosesc.
„Noi am fost susținuți și până să apară ordonanța 49. Am fost susținuți prin numărul mare de comenzi și când prețurile erau foarte mari și prin petiția noastră. Dacă ai un produs, dacă nu este susținut de cei care îl folosesc, pui banii într-un sac fără fund”, spune Codreanu.
Transportul alternativ este limitat însă: urban și zonele limitrofe.
Dar dacă vreți la mare, vă duce dar nu mai are voie să ia client înapoi. Acum nu mai poate face transport alternativ oricine.
Lipsa unei reglementări sau o reglementare excesivă afectează.
„Anual 1,1 miliarde de lei merg la buget din aceste activități. Dacă nu se reglementa, costul era mult mai mic”, este explicația și din punct de vedere financiar.
Pentru un oraș aglomerat e benefic un număr mai mare de mașini?
„Mașinile alea oricum vin. Studii din alte piețe spun că o mașină de transport alternativ elimină din trafic 5-6 mașini. Lucrurile se schimbă în orașele mari. Nu vom mai putea parca oriunde vrem”, este de părere Codreanu.
Iar clienții au pretenții: șoferii să fie politicoși, să vorbească frumos…
„Asta e ideea care stă în spatele clasificării șoferilor. Și invers. Și clienții primesc clasificări. Aici e o sosea cu 2 sensuri; nu e sens unic”.
Există și planuri pentru extindere.
„Dacă nu o luăm înaintea tehnologiei, rămânem în urmă; și nu cred că va exista ceva care să ne pună bețe în roate”, conchide președintele Coaliției pentru Economia Digitală.
Despre reguli, eleganță și bun simț la volan am vorbit astăzi, „În Comunitate” cu Cătălin Codreanu, președinte al Coaliției pentru Economia Digitală.