UPDATE: Gabriela Firea renunță la vinietă!
Articol de Mircea Apostolescu, 25 februarie 2020, 11:49 / actualizat: 25 februarie 2020, 13:29
Update: Primarul general Gabriela Firea a declarat, astăzi, că, în urma avalanșei de mesaje din partea bucureștenilor, va renunța la Vinieta Oxigen. Edilul șef a mai spus că nu va reveni cu acest proiect nici dacă va câștiga încă un mandat, în luna iunie.
„În luna martie, voi veni în fața Consiliului General al Municipiului București (CGMB) cu un proiect de anulare a hotărârii privind Vinieta Oxigen”, a spus Gabriela Firea.
Primarul Capitalei spune că, anul trecut, înainte de a promova proiectul privind introducerea Vinietei-Oxigen, a organizat consultări cu bucureștenii. Din aceste consultări ar fi rezultat faptul că bucureștenii erau de acord cu adoptarea unor măsuri anti-poluare, inclusiv restricții de trafic și o vinietă ecologică. Lucrurile s-au schimbat, însă, între timp, pe măsură ce s-a apropiat termenul de 1 martie, a declarat Firea.
Cele două declarații video postate pe o rețea de socializare au însumat peste 2,5 milioane de vizualizări, dintre care 60-70% din București și Ilfov. Peste 60 de mii de comentarii s-au înregistrat la cele două postări ale Gabrielei Firea. Dintre acestea, 90% se exprimau în defavoarea vinietei antipoluare.
Peste 5000 de mail-uri au fost primite la adresa oxigen@pmb.ro. De asemenea, 1500 de petiții împotriva Vinietei-Oxigen au fost depuse la Primăria Capitalei. Și mai grav, au fost depuse 430 de plângeri prealabile la PMB împotriva Vinietei-Oxigen.
„În fața unui val atât de uriaș de respingere a unei măsuri care a fost luată în întreaga Europa, aceea de a restricționa, în zona intens poluată, autoturismele care nu pot fi considerate prietenoase cu mediul, non-Euro, Euro 1 și 2, precum și a vinietei antipoluare, sunt în situația de a lua o decizie”, a spus edilul șef al Capitalei.
Gabriela Firea a mai susținut că nu se simte înfrântă, că este întru totul de acord cu cei care spun că nu mai putem continua așa cu poluarea, chiar dacă au fost minoritari de această dată.
Dar „cetățenii resping ideea de restricție. Cetățenii resping ideea de vinietă ecologică. Nu suntem pregătiți să aplicăm principiul european poluatorul plătește”, consideră Gabriela Firea.
Primarul Capitalei mai afirmă că nu abandonează Proiectul „Oxigen pentru București”.
„Acesta nu cuprinde doar vinieta. El va continua cu celelalte componente ale sale, plantări de copaci, achiziția de mijloace de transport ecologice, autobuze hibrid, tramvaie, troleibuze, cu investițiile în infrastructură menite să descongestioneze traficul și să reducă, în acest fel, poluarea, cu pistele pentru biciclete, cu verificarea șantierelor”, a precizat Firea.
Edilul șef al Capitalei a mai anunțat că își va intensifica presiunea legitimă asupra Guvernului pentru finalizarea Centurii Capitalei, pentru finalizarea lucrărilor la metroul din Drumul Taberei, M5, și pentru demararea urgentă a lucrărilor la metroul către Aeroportul Otopeni, magistrala M6.
De asemenea, Primăria Capitalei va face presiuni pentru a avea o centură verde a Bucureștiului.
„Nu putem avea o centură verde pentru că CNAIR, adică Guvernul, nu stabilește culoarul de expropriere pentru centura rutieră”, a declarat Gabriela Firea.
Primarul Capitalei a mai anunțat că, pentru a scoate din trafic mașinile cele mai poluante, dorește să extindă programul de eco-vouchere de la 5000-20000.
Sunt, însă, peste 370 de mii de mașini non-Euro, euro 1,2 și 3. De aceea, Primăria Capitalei nu poate susține din bugetul propriu efortul financiar necesar pentru înlocuirea lor cu mașini prietenoase cu mediul.
„Acesta trebuie să fie un efort al Guvernului pentru toate cele patru orașe aflate în topul poluării din țară: Iași, Cluj, Brașov și București”, a mai susținut edilul Gabriela Firea.
……………………………………………….
În urma mesajelor primite de la bucureșteni în ultimele 4 zile, Gabriela Firea a decis ca programul Oxigen să continue fără taxă.
Edilul spune că se va prezenta luna viitoare în Consiliul General pentru a anula vinieta Oxigen.
Gabriela Firea se gândește la altă metodă pentru a-i determina pe șoferi să renunțe de bunăvoie la mașinile poluante: să suplimenteze numărul eco-voucherelor de la 5 mii la 20 de mii, dar are nevoie de bani de la Guvern.