Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență- ultimele decizii!
Articol de arionmihaela, 9 martie 2020, 03:11
Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a fost convocat în aceasta seara la sediul Ministerului Afacerilor Interne.
In urma acestuia au avut loc declarații de presă susținute de ministrul Afacerilor Interne, Ion Marcel Vela, ministrul Sănătății, Victor Costache, ministrul transporturilor, Lucian Bode si secretarul de stat in MAI, Raed Arafat.
Ministrul interimar al Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunţat suspendarea zborurilor din şi către Italia până pe 23 martie.
Potrivit acestuia, decizia a fost luată în cadrul Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă.
“Se aprobă suspendarea zborurilor efectuate de operatorii economici aerieni spre Italia şi din Italia către România, pentru toate aeroporturile din ţară, începând cu data de 9 martie 2020, ora 12:00, ora României, până în data de 23 martie 2020, ora 12:00, ora României.
-Operatorii aerieni au obligaţia de a comunica cetăţenilor români care se vor îmbarca din Italia, China, Iran, Coreea de Sud către România cu escală faptul că vor intra în carantină pe teritoriul României şi îşi vor asuma această responsabilitate prin completarea unei declaraţii pe proprie răspundere la îmbarcarea în aeronavă.
-Operatorii aerieni au obligaţia de a nu permite îmbarcarea cetăţenilor străini care vin din Italia, China, Iran, Coreea de Sud către România cu escală.
– Informarea cetăţenilor români care sosesc din Italia, China, Iran, Coreea de Sud prin punctele de frontieră terestre faptul că sunt obligaţi să intre în carantină pe raza judeţului de graniţă sau izolare la domiciliu. Aceştia îşi vor asuma responsabilitatea prin completarea unei declaraţii pe proprie răspundere. De asemenea, se va comunica cetăţenilor români faptul că refuzul sau declararea falsă a rutei de deplasare constituie infracţiune de fals în declaraţii şi se pedepseşte conform articolului 326 din Codul penal, instituindu-se şi măsura obligatorie a carantinei.
-Se permite accesul în România al cetăţenilor străini care vin din Italia, China, Iran, Coreea de Sud prin toate punctele de frontieră indiferent de mijlocul de transport utilizat sub măsura obligatorie a carantinei.
– Sunt exceptate transporturile de marfă de minim 3,5 t de la restricţiile impuse privind interzicerea accesului pe teritoriul României. Se aplică prevederile de mai sus adaptate după caz şi pentru transportul maritim sau fluvial.
– Măsurile adoptate se aplică până la data de 31 martie 2020, cu posibilitatea prelungirii perioadei.
Mâine, la ora 16:00, este convocat Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă într-o nouă şedinţă pentru a evalua la zi situaţia operativă la nivel naţional şi internaţional, şedinţă în care vor fi luate şi alte decizii pe care le vom anunţa imediat după finalizarea şedinţei de mâine.
Intrebat daca se gandeste la suspendarea cursurilor în şcoli, ministrul de interne Marcel Vela a spus ca acest lucru va fi analizat în şedinţa de mâine.
“Exista deja o măsură luata împreună cu doamna ministru Anisie şi cu toţi colegii din Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă”. În prezent, dacă un singur caz apare într-o şcoală, cursurile sunt suspendate la toată şcoala.
Vela a mai spus ca dacă apare un singur caz într-o şcoală, se suspendă cursrile la întreaga şcoală.
Cum face faţă România în acest moment cu cele 15 cazuri? Câte locuri mai avem în spitale, cum stăm cu echipamentele, licitaţiile? Ştim că trebuiau să ajungă cele cinci milioane de măşti, dezinfectanţii.
Victor Costache: “Pot să vă spun că în astfel de situaţii nu suntem niciodată suficient de precauţi, iar în ceea ce priveşte materialele, săptămâna viitoare vom avea un lot importante din materialele care vor sosi şi vor fi distribuite rapid atât spitalelor, cât şi direcţiilor de sănătate publică. De asemenea, un lot important de echipamente, suplimentare faţă de ceea ce avem în spitale, vor veni în următoarele două săptămâni”.
Personale care intră în ţară vor fi acuzate de fals în declaraţii dacă nu spun care este traseul lor. Cine identifică traseul persoanelor? Cine urmăreşte persoanele care intră în ţară şi care a fost traseul lor, dacă au venit din Italia sau din alte părţi afectate de coronavirus?
Marcel Vela: “Pe varianta aeriană soluţia este foarte simplă pentru că apare în baza de date tot traseul zborului. Situaţia terestră, fie că e feroviară sau rutieră evident că este mai complicat. Trebuie să fac un apel la responsabilitatea compatrioţilor noştri din orice stat, pentru că sunt responsabili de sănătatea familiilor, a rudelor şi a celor din comunitatea în care ei se întorc.
Să nu facă ceea ce a făcut un cetăţean român, care a spus că vine din Germania şi de fapt a venit din Italia, şi este pozitiv. Sau alt cetăţean român, care a venit, a aterizat la Chişinău şi a încercat să vină spre Moldova.
Norocul pentru noi a fost că a fost depistat acolo că este bolnav. Ce facem noi, ca Minister al Afacerilor Interne, împreună cu colegii de la Ministerul Sănătăţii: vom intensifica controalele; vor fi verificări ample şi evident că, până la urmă, adevărul se află. Să nu creadă cineva că dacă induce în eroare sau face o declaraţie falsă în punctul de trecere al frontierei, noi o să credem ceea ce se întâmplă. Pentru că, vrând-nevrând, va avea destinaţia din România, şi vom avea verificări în cascadă în pasul 2 şi 3, prin poliţia de la postul de poliţie din comuna unde revine sau prin poliţiile… prin tot ceea ce ţine de verificări noastre de la Evidenţa Populaţiei până la ordine publică şi poliţiştii de proximitate, dacă cetăţeanul respectiv a respectat adevărul atunci când a completat declaraţia. Şi sunt cazuri în care au fost amendaţi cetăţeni pentru că au făcut acest lucru. Şi amenda este varianta uşoară; atunci când pui în pericol sănătatea publică, lucrurile sunt un pic mai grave din punct de vedere penal. Vreau să spun aceste lucruri pentru simpla informare; nu este nici ameninţare, nici să speriem pe cineva. Este doar un apel la responsabilitate, dacă vreţi la patriotism. Nu poţi să faci asemenea gesturi, punând în pericol viaţa compatrioţilor tăi”.
Cei care vin din Italia şi din celelalte zone afectate intră în carantină în judeţul în care ajung în ţară. Au fost organizate locuinţe pentru aceste persoane. Unde intră în carantină cei care vin din zonele afectate?
Raed Arafat: “Deci la acest moment, judeţele respective au locuri. Poate că vor fi insuficiente. Tocmai acum s-a discutat în cadrul Comitetului suplimentarea locurilor şi există un plan pentru suplimentarea locurilor, inclusiv sunt posibilităţi de a închiria spaţii pentru a pentru ei, pentru a sta. De exemplu, astăzi, la Oradea, un autocar întreg a fost introdus în carantină după ce o persoană din autocar, venind din Milano, s-a dovedit a fi cu febră. Persoana a fost dusă la spital, restul pasagerilor la locul de carantină, şi aşteptăm rezultatul analizelor. Dacă analizele sunt pozitive la unii dintre ei sau măcar la persoana cu febră, aceasta va rămâne la spital. Restul persoanelor vor rămâne în carantină. Deci există… De exemplu, astăzi, iarăşi la Bucureşti, la Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Bucureşti am avut o discuţie şi, de la câteva locuri care au fost, acum sau suplimentat până la 200 de locuri. Şi bineînţeles există posibilitate încă de suplimentare, dacă va fi nevoie”.
Marcel Vela: “Să completez cu o simplă informaţie, avem capacitatea financiară chiar să închiriem spaţii care să respecte condiţiile pentru a asigura carantina pentru cei bolnavi. Nu există această situaţie probabilă, încât să nu putem face faţă unor cazuri suplimentare.
Pentru a atrage atenţia şi a face şi un apel la cetăţeni să nu pună presiune pe punctele de trecere a frontierei. Dacă ştiu că au simptome sau vin din zone fierbinţi să ştie foarte clar că intră în carantină. Nu vin în România acasă şi se plimbă cum doresc prin comunităţile lor”.
Raed Arafat: “Ştiţi că pentru persoana de la Galaţi sunt în legătură permanentă cu prefectul de la Galaţi în privinţa ei şi a traseului ei. Ştim pe unde a trecut şi la acest moment deja o parte din persoane, din ce am înţeles, cu ajutorul poliţiei au fost identificate deja, parte dintre persoane care erau în microbuz cu persoana respectivă. Aşa că se continuă încă să identificăm restul persoanelor. Au existat imagini din interiorul microbuzului şi cu ajutorul lor au fost identificate deja o parte din persoane şi s-a emis ieri un comunicat prin care am rugat prin mass-media, şi ne-aţi ajutat în acest sens, ca persoanele care au călătorit în acest microbuz să se anunţe, şi am lăsat şi un număr de telefon pentru asta. N-a sunat nimeni, dar poliţia a reuşit să identifice o parte dintre ei”.
Marcel Vela: “Înainte de şedinţa Comitetului Naţional am avut o şedinţă informală, la govern. La această şedinţă a Comitetului Naţional a participat şi domnul prim-ministru Ludovic Orban şi împreună cu ceilalţi colegi am decis, la sugestia premierului, să extindem anchetele epidemiologice. Adică, dacă cineva este bolnav noi analizam doar contacţii primari şi acum, la sugestia domnului prim-ministru Ludovic Orban, şi-i mulţumim pentru această sugestie la care noi nu ne gândisem, recunosc, în comitet, să facem ancheta pe încă un cerc, al doilea cerc de posibili contacţi, astfel încât să prevenim o extindere a coronavirusului la nivelul comunităţilor locale”.
Lucian Bode: “Dacă îmi permiteţi, aş vrea să fac câteva precizări în legătură cu primul articol din hotărârea din această seară, şi anume cea legată de suspendarea tuturor zborurilor pe relaţia cu Italia. În primul rând e 14 zile, în intervalul 9-23. Pentru că regulamentul 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în comunitate reglementează acest lucru. Pentru 14 zile putem lua o astfel de măsură şi în ce condiţii. Unu. Autoritatea Aeronautică Civilă Română emite un NOTAM către toate companiile aeriene cu destinaţia România. Doi. Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, prin Direcţia de Transport Aerian notifică, prin reprezentanţa noastră de la Bruxelles, prin reprezentanţa României de la Bruxelles notifică Comisia Europeană cu privire la această hotărâre. Trei. Autoritatea Aeronautică Civilă Română informează, notifică Eurocontrol cu privire la această hotărâre. Şi acum aş vrea să îmi permiteţi să vă spun care sunt zborurile care sunt vizate şi vi le-aş prezenta, dacă îmi permiteţi.
Destinaţiile din Italia unde se zboară direct sunt: Roma, Torino, Bologna, Napoli, Florenţa, Pisa şi Catania.
De asemenea, unde aterizează sau se opera, pe ce aeroporturi se opera şi se operează până mâine la ora 12:00, în România: Suceava erau două zboruri pe săptămână, Craiova un zbor pe săptămână, Cluj trei zboruri pe săptămână, Iaşi cinci zboruri pe săptămână, Bacău nouă zboruri pe săptămână, Timişoara trei zboruri pe săptămână şi Otopeni 51 de zboruri de săptămână.
Dacă la izbucnirea crizei pe cele şapte aeroporturi din 16 aveam curse înspre şi dinspre Italia şi aveam aproximativ 28 de zboruri pe zi, aproximativ 4200 de pasageri, cu 17 zboruri pe zi din zona de nord, cu 2500-3000 de pasageri, de la 186 de zboruri, aşadar, pe săptămână, pe relaţia cu Italia, acum se zboară undeva la 72 de zboruri pe săptămână, cu factor de încărcare al aeronavelor mult, mult coborât. Acestea sunt datele în legătură cu zborurile pe care noi am decis să le suspendăm pentru 14 zile, începând cu 9 martie, orele 12:00”.
Care este situaţia celor care intră pe la punctele de frontieră terestre?
Aceştia intră cu microbuzele, ca mai apoi să vină în Bucureşti şi să plece cu alte microbuze, aşa cum s-a întămplat şi cu cazul de acum două zile, cu acel domn de la Galati. Pe drum aceste microbuze se opresc şi mai iau şi alţi pasageri. Se vor lua măsuri speciale în autogările din Bucureşti şi din ţară, de ce nu, totodată?
Lucian Bode: “Noi astăzi am luat o decizie foarte clară în legătură cu transportul sau cu situaţia pasagerilor sosiţi în România din Italia pe cale aeriană. Cu siguranţă, mâine, vom lua în discuţie şi celelalte trei moduri de transport şi anume: transportul cu autocarul şi microbuzul, transportul cu trenul şi transportul cu maşinile personale, pentru că aveţi foarte mare dreptate, noi trebuie să fim, să eliminăm orice risc pe fiecare mod de transport şi aşa cum astăzi v-am prezentat, cu prezentarea cadrului legal, cu baza legală prin care am luat această decizie, a regulametelor europene, la fel vom veni şi vom prezenta dacă sigur va fi cazul şi vom ajunge la aceasţă concluzie, ce facem pe celelalte moduri de transport. Pentru că, spre exemplu, pe transportul cu autocarul, cu microbuzul există două categorii de curse: cursele regulate, unde sunt emise acele licenţe de către minister prin direcţia noastră de transport rutier şi cursele ocazionale. Acolo operatorul are obligaţia să anunţe cu 30 de minute înainte de a pleca în cursa ocazională să competeze un formular şi să anune Autoritatea Rutieră Română şi aici căutăm cadrul legal să limităm pe cât posibil orice vulnerabilitate pe fiecare mod de transport”.
Marcel Vela: “Şi tot pe modul de transport cu microbuze, să ştie cei care fac transport neautorizat, aşa numiţii piraţi, că avem o bază de date cu imagini în fiecare punct de trecere a frontierei şi se va aplica legea cu tot ceea ce ţine de măsurile coercitive prevăzute de actele normative în vigoare…”
Au fost mai multe zboruri anulate din Italia. Persoanele care au plătit biletele vor primii banii înapoi?
Lucian Bode: “Conform regulamentului, conform reglementărilor internaţionale, în condiţiile în care se anulează un zbor cu mai puţin de şapte zile înainte de termenul planificat, obligaţia operatorilor aerieni este foarte clară, de a restitui banii pentru bilete tuturor pasagerilor”.
Ce se va întâmplă la metrou, dimineaţa mai ales sunt mii de oameni. La ce măsuri v-aţi gândit?
Lucian Bode: “La metrou, v-am spus, am prezentat la ultima mea prezintă aici, am prezentat exact ce măsuri am luat la metrou. În ultimele zile am avut mai multe discuţii şi astăzi domnul ministru Arafat a avut discuţii cu reprezentanţii Metrorex. Căutăm în acest moment să intensificăm măsurile pe care le-am putea lua acolo, altele decât cele pe care le-am luat deja, pe care le cunoaşteţi, dar să ştiţi că, unu: operăm cu 63 de trenuri, maximul din ceea ce avem, deci 63 din 63. Avem, bineînţeles, şi trenuri în rezervă /calde/ ca să putem să înlocuim într-o eventuală defecţiune, deci nu se va pune problema să nu avem trenuri suficiente. Timpii de aşteptare în acest moment sunt la minim posibil, sunt reduşi la minim posibil: două minute, patru minute, pe magistralele cele mai aglomerate. Sigur că încercăm să luăm şi alte măsuri de fluidizare a accesului la staţia de metrou şi la ieşirea din staţia de metrou, dar în primul rând noi am fost preocupaţi să luăm toate măsurile de dezinfecţie, şi ştiţi foarte bine că la 12 ore, noaptea, realizăm această dezinfecţie cu mijloace speciale, tot ce înseamnă mânere, butoane de intrare, de ieşire, scaune, absolut toate aceste operaţiuni le realizăm din 12 în 12 ore. Dar sigur că ne gândim şi la alte măsuri de fluidizare a accesului la staţiile de metrou. Sunt peste 600.000 de oameni care circulă zilnic cu metroul, este adevărat”.