Dr. Camelia Andrășescu, Medic Specialist Medicină de Familie: ”Încercăm să organizăm lucrurile, să nu expunem nici pacienții, dar nici pe noi”

Aflată în linia întâi, Camelia Andrășescu, Medic Specialist Medicină de Familie, a vorbit la matinalul #BeFM #DeDimineată despre modul în care oamenii au reacționat în fața pandemiei de #COVID-19, cu ce situații s-a confruntat, cum gestionează pacienții si cât de expusi sunt si medicii de familie.

”Trebuie să recunosc că e mult mai liniște săptămâna aceasta decât aveam la cabinet în fiecare zi, și asta întrucât e finalul lunii. Eu am pacienți vârstnici care vin în prima parte a lunii. Așadar, săptămâna asta e liniștită, dar din 1 aprilie cred că va fi din nou aglomerația cu care suntem obișnuiți… Ne confruntăm cu panica. Încercăm să organizăm lucrurile, să nu expunem nici pacienții, dar nici pe noi. Încercăm un triaj telefonic, dacă se poate. Deși pacienții din România sunt destul de neascultători și te trezești cu ei la ușă. Fiind destulă informație, acum sunt mai puțini dintre cei care apar la ușă înainte să sune. În cazul celor cu probleme respiratorii, încercăm să vedem dacă îi chemăm la noi sau îi direcționăm către 112. Din fericire, până acum nu am avut probleme majore!”, povestește Camelia Andrășescu.

Medicul de familie recunoaște că s-a confruntat și cu situații neplăcute. ”Am avut și exemple ciudate, să spun așa, de persoane care au încercat să profite de situație. S-a tot spus că în perioada asta se primește concediu medical. Și am avut cazul de persoane care au sunat să îmi solicite concediu de autoizolare. De exemplu, a sunat mama unei paciente și mi-a spus că are fiul întors din Dubai și sună pentru fiica ei, ca să îi dau concediu medical de autoizolare. Când am întrebat de ce nu mă sună direct fiica, mi-a zis că aceasta e la serviciu să își predea gestiunea. Mi s-a părut dubios, pentru că fiica nu era în autoizolare. I-am spus că mă informez la Sanepid, întrucât acești pacienți trebuie luați în evidența DSP și în urma adeverinței de la ei eu pot da concediu medical. Revenind cu telefon la ea, doamna a recunoscut că a mințit, că nu e în autoizolare, doar că pe fată o durea un picior și vroia medical să mai stea și ea acasa. Am mai avut și alte cazuri în care oamenii nu au recunoscut că le-a venit o rudă din străinătate!”, spune medicul.

Dr. Camelia Andrășescu, Medic Specialist Medicină de Familie, recunoaște: ”Din păcate, nu avem tot ce ne trebuie… Eu am măști, mănuși, halat! Și am fost inspirată să cumpăr înainte un stoc de dezinfectanți, pentru că noi dezinfectăm cabinetul și toată clinica. Dar nu avem măștile acelea speciale sau combinezoane. Doar măști simple, chirurgicale și mănuși.”

Medicul spune că în ceea ce privește cardul de sănătate, ”Pe perioada acestei crize nu mai e obligatoriu. Dar nu avem probleme cu el. De obicei, pacienții care vin îl au la ei.”
Ea punctează că discuțiile asupra unui proiect de act normativ pentru consult telefonic și rețete pe mail sunt binevenite: ”Ar fi minunat, pentru că în cazul pacienților cronici nu ai mai fi nevoit să îi pui pe drumuri. Este o măsură ideală.”

Dr. Andrășescu explică faptul că medicii de familie nu au o comunicare direct cu Ministerul Sănătății. ”Eu mă informez de pe site-urile lor oficiale. Dacă am avut o întrebare, am pus-o direct la DSP și ei m-au lămurit ce nu aveam foarte clar la momentul inițial. Între timp, s-au dat tot soiul de comunicate și nu mai e un secret care este modul de lucru.”

Există risc de contact cu pacienți infectați

”M-am lovit de situația în care a venit o persoană la cabinet și care zicea că are simptome de #Coronavirus. Mi-a fost teamă și am sunat-o de mai multe ori. Între timp, a venit pentru Concediu medical și era mult mai bine. Acum am alți doi pacienți în evidență, cu simptome, și care sunt în autoizolare. Unul a venit în contact cu un coleg de birou și e de 5 zile în autoizolare, dar momentan e bine. Celălalt a venit din Anglia și e în autoizolare de 7 zile. Îi sun zilnic. Trebuie să am aceste puncte de reper, să văd ce se întâmplă. Deși i-am rugat să îmi dea vești zilnic, nu o fac și atunci sun eu! Dacă nu îmi răspund, sun la DSP pentru că și ei îi monitorizează. Mai ales că unul e izolat în Teleorman, că acolo are domiciliul, și nu aș putea să îl verific eu acasă.”

”Dacă se cere, ajutăm”

Dr. Camelia Andrășescu punctează: ”Dacă se cere, ajutăm și noi ca medici de familie. Noi avem program fix la cabinet, prin contract cu Casa de Sănătate, și nu putem absenta. Dar, în afara orelor de program putem ajuta. Spun în afara orelor, întrucât dacă nu ești la program, pacientul nu mai are cum să ia legătura cu tine. Sunt multe alte situații pe care le gestionăm. Oamenii se îmbolnăvesc și de alte afecțiuni. Unii mă sună să îmi ceară sfatul. Iar într-o viroză sau răceală simplă, le spun prin telefon ce să facă. Alții vin pentru bilete de trimitere. Evident că acum nu îi trimit și încerc să le ofer eu ce au nevoie. Încercăm să suplinim noi ceea ce se poate, ca să nu mai încărcăm programul specialiștilor. Mă aștept la un val de telefoane în perioada următoare. Din fericire, au învățat să sune și să verifice dacă sunt OK și sunt la cabinet și dacă pot veni. Pe noi, dacă ne îmbolnăvim, nu prea are cine să ne înlocuiască. Pacienții pot veni fizic la cabinet, dar recomandarea este cu un telefon în prealabil. Așa facem cea mai buna triere și ne orientăm asupra gravității cazului: dacă să vină la noi sau să sune la 112”.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.