Ascultă Radio București FM Live

Localizarea AML, activă pentru apelurile de urgență

Localizarea AML, activă pentru apelurile de urgență
Foto: arhiva

Articol de arionmihaela, 1 aprilie 2020, 11:24

Cetățenii care sună la numărul de urgență 112 de pe smartphone beneficiază de tehnologia Advanced Mobile Location (AML). Facilitatea a fost implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), împreună cu operatorii de telefonie mobilă și în parteneriat cu Google și Apple. Această tehnologie permite transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice asociate locului din care se sună, exclusiv pe durata apelului de urgență și nicidecum în alte condiții.

AML vine și în sprijinul persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire care trimit SMS la 113 de pe telefoanele cu sistem de operare Android.

Facilitatea AML, dezvoltată și pusă gratuit la dispoziția serviciilor de urgență, în scopul sprijinirii utilizatorilor de smartphone în situații de urgență, nu necesită instalare de componente sau aplicații suplimentare și are o acuratețe de ordinul metrilor/zecilor de metri.

„La acest moment, AML funcționează în toată țara, iar când cetățenii sună la 112, operatorii STS și dispecerii agențiilor de intervenție au la dispoziție coordonatele geografice cu o acuratețe mult mai mare. Am realizat teste, am analizat diverse scenarii tehnico-operaționale și am integrat toate configurațiile necesare, astfel încât această tehnologie să vină cât mai mult în sprijinul apelantului. Totodată, a fost nevoie de actualizarea legislației pentru implementarea acestei tehnologii. Noi continuăm demersurile pentru modernizarea Sistemului 112 printr-un proiect finanțat din fonduri europene pe care ne dorim să îl finalizăm în 2021.”, a declarat general-maior ing. Ionel-Sorin Bălan, prim-adjunct al directorului STS.

Timp de aproape cinci luni, echipele de ingineri și programatori ai STS au colaborat cu echipa Android ELS de la Google pentru a efectua testările preliminare şi pentru a îmbunătăți precizia localizării apelurilor la 112. De asemenea, implementarea s-a realizat în strânsă legătură cu marii operatori de telefonie mobilă din România, care au efectuat lucrări în infrastructurile proprii, pentru a facilita transmiterea informațiilor AML către serviciul de urgență.

În aceeași perioadă, infrastructura Sistemului 112 a fost configurată pentru a permite recepționarea poziției geografice transmise și de pe telefoanele cu sistem de operare iOS, fapt confirmat de Apple în urma testelor pe care le-a realizat până în prezent. La finalul lunii martie, s-a lansat actualizarea sistemului de operare iOS la versiunea 13.4 care permite furnizarea localizării AML și pentru utilizatorii telefoanelor iPhone. Spre deosebire de soluția oferită de Google, terminalele Apple transmit poziția către Sistemul 112 doar în cazul apelurilor telefonice de urgență, nu și în cazul transmiterii de mesaje de urgență prin SMS la numărul 113.

 

FUNCȚIONAREA AML – ANDROID

Condiții obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare prin serviciul ELS/AML:

  1. telefonul trebuie să includă sistemul de operare Android, începând cu versiunea OS 4.0 sau superior şi să aibă Serviciile Google Play instalate;
  2. utilizatorul să nu fi optat în prealabil la dezactivarea serviciului ELS, din setările de localizare ale telefonului său;
  3. telefonul trebuie să fie înregistrat într-o rețea mobilă din România, cu acces la servicii de SMS și/sau internet;
  4. telefonul trebuie să aibă integrate funcțiile de GPS şi WiFi.

Cum funcționează ELS?

Serviciul Android ELS recunoaște când un utilizator efectuează un apel de urgență la 112 sau când se transmite un SMS la 113 și va calcula locația folosind mai multe surse de localizare (AGPS, rețea mobilă, WiFi și senzori din telefon). Locațiile ELS sunt calculate pe dispozitiv și trimise prin SMS și/sau internet, direct către Sistemul 112 utilizând protocoale standard din industrie.

Când nu funcționează ELS?

  1. nu funcționează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive;
  2. nu funcționează dacă telefonul este setat pe modul avion;
  3. nu funcționează pentru telefoanele cu nivelul bateriei sub 10%.

Alte precizări:

  1. serviciul ELS se va activa doar la apelarea numărului 112, respectiv la transmiterea de mesaje la numărul 113 destinat persoanelor cu dizabilități de auz și/sau vorbire, în restul timpului fiind inactiv, fără a consuma baterie;
  2. informația de localizare este transmisă din telefonul mobil direct către Sistemul 112; Google nu primește această locație transmisă către serviciul de urgență;
  3. dacă la apelarea numărului de urgență 112 conexiunea la internet este oprită, serviciul ELS va transmite poziția însă doar prin SMS;
  4. pentru transmiterea și afișarea corespunzătoare a amprentei de timp ce însoțește informația de localizare de tip AML, se recomandă activarea opțiunii de actualizare automată a datei şi orei asociate telefonului mobil.

 

FUNCȚIONAREA AML – iOS

Condiții obligatorii pentru furnizarea informațiilor de localizare AML pentru iPhone:

  1. sistemul de operare al telefonului trebuie să fie actualizat la versiunea 13.4;
  2. telefonul trebuie să fie înregistrat într-una din următoarele rețele mobile din România cu care Apple are acord în implementarea AML;
  3. telefonul trebuie să aibă acces la serviciul de SMS.

Cum funcționează AML pe telefoanele iPhone?

Când un utilizator inițiază un apel la numărul de urgență 112, telefonul iPhone calculează poziția integrând date din mai multe surse, cum ar fi sistemele de sateliți și rețelele WiFi. Ulterior, coordonatele sunt împachetate într-un SMS care este transmis direct către Serviciul 112, fără a mai fi nevoie de vreo operațiune.

 

 

Când nu funcționează AML pe telefoanele iPhone?

  1. nu funcționează pentru telefoanele care nu au cartela SIM introdusă sau care au cartele SIM cu servicii inactive;
  2. la transmiterea de mesaje de urgență către serviciul SMS 113.

 

Alte mențiuni:

La acest moment, recepționarea coordonatelor geografice prin tehnologie AML nu este disponibilă pentru apelanţii care se află în roaming internaţional, precum și pentru cei care nu au semnal în rețeaua proprie (roaming naţional).

Pentru utilizarea eficientă a informațiilor furnizate prin tehnologia AML, au fost actualizate procedurile de operare și întreg personalul SNUAU a fost instruit în acest sens.

Toate cele patru metode de localizare implementate în țara noastră (AML, aplicația mobilă APEL 112, Geolocation și Cell ID/Sector ID) sunt complementare una celeilalte, însă nici una nu este infailibilă. Așa cum se întâmplă și în celelalte țări care au implementat soluții de transmitere a coordonatelor geografice pe timpul apelurilor de urgență, fiecare metodă are o anumită rată de succes. Astfel, conform raportului Asociaţiei Europene a Numărului de Urgență 112 (EENA) din 2019, la nivel european, rata de succes pentru AML este de până la 65%. Din acest motiv, cetățenii care sună la numărul 112 sunt rugați să ofere și să confirme pe cât posibil detaliile privind locația lor.

Serviciul de Telecomunicații Speciale analizează permanent noi soluții și tehnologii care pot asigura îmbunătățirea localizării apelanților în cele mai diverse condiții tehnice.

 

* * *

 

INFORMAȚII BACKGROUND

În cadrul Serviciului 112 din România sunt implementate mai multe tipuri de localizare: Cell ID/Sector ID, AML, APEL 112, Geolocation 112.

Localizarea primară – Cell ID/Sector ID folosește datele transmise de celula de telefonie mobilă ce deservește apelantul la momentul inițierii apelului și indică o arie orientativă, sub forma unui sector de cerc. Această arie poate fi cuprinsă între zeci de metri pătrați și zeci de kilometri pătrați.

Pentru localizarea de tip AML se reduce suprafața la un cerc cu raza de câţiva metri/câteva zeci de metri.

Complementar localizării tip Cell ID/Sector ID și AML, STS a implementat alte două metode de localizare – Geolocation 112 și aplicația mobilă APEL 112.

Geolocation 112 – prin această metodă, în urma unui apel de urgență, apelantul primește din partea Sistemului 112 un SMS conținând un link de localizare, care, după ce este accesat, permite, cu acordul apelantului, transmiterea către Sistemul 112 a coordonatelor geografice furnizate de sistemul de operare, prin serviciile de localizare integrate, utilizând serviciul de date asociat telefonului mobil.

Aplicația mobilă APEL 112 – se poate descărca gratuit din magazinele Google Play și App Store pe toate telefoanele de tip smart. Aplicația permite apelarea serviciului de urgență printr-un singur touch pe ecran și, totodată, transmiterea poziției telefonului către Sistemul 112, utilizând, de asemenea, serviciul de date asociat telefonului mobil.

Conform Asociaţiei Europene a Numărului de Urgență 112 (EENA), soluția de localizare AML este funcțională în 19 țări: Austria, Belgia, Danemarca, Emiratele Arabe Unite, Estonia, Finlanda, Germania, Irlanda, Islanda, Lituania, Mexic, Moldova, Norvegia, Noua Zeelandă, Olanda, Slovenia, Statele Unite, Suedia și UK.

Biroul de Presă al STS

Etichete:
VIDEO| EcoSense LZR: inițiativa liceenilor care transformă mediul prin acțiuni concrete
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 14:52

VIDEO| EcoSense LZR: inițiativa liceenilor care transformă mediul prin acțiuni concrete

În cadrul emisiunii „Generația Z”, am discutat despre importanța obiceiurilor pe care ni le formăm pentru a menține planeta sănătoasă și...

VIDEO| EcoSense LZR: inițiativa liceenilor care transformă mediul prin acțiuni concrete
Zeci de cadavre au fost scoase din apele fluviului Potomac, în urma catastrofei aviatice de la Washington
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 14:39

Zeci de cadavre au fost scoase din apele fluviului Potomac, în urma catastrofei aviatice de la Washington

Aproape 20 de cadavre au fost scoase joi dimineaţa din apele fluviului Potomac, potrivit televiziunilor americane, după coliziunea deasupra...

Zeci de cadavre au fost scoase din apele fluviului Potomac, în urma catastrofei aviatice de la Washington
Autobuzele liniei 226 vor opri şi în staţia „Petre Ispirescu”, începând de sâmbătă
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 12:52

Autobuzele liniei 226 vor opri şi în staţia „Petre Ispirescu”, începând de sâmbătă

Autobuzele liniei 226 vor opri, începând de sâmbătă, 1 februarie, şi în staţia „Petre Ispirescu”, informează Asociaţia de...

Autobuzele liniei 226 vor opri şi în staţia „Petre Ispirescu”, începând de sâmbătă
VIDEO| Cum să ajungi să iubești defectele partenerului? Sfaturi de la coachul Adriana Stanciu
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 12:09

VIDEO| Cum să ajungi să iubești defectele partenerului? Sfaturi de la coachul Adriana Stanciu

Astăzi, la matinalul BucurestiFM, coachul Adriana Stanciu ne-a oferit o perspectivă inedită asupra relațiilor de cuplu și a modului în care...

VIDEO| Cum să ajungi să iubești defectele partenerului? Sfaturi de la coachul Adriana Stanciu
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 11:46

TPBI prelungeşte programul a 8 linii şi suplimentează 2 linii de noapte pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB-Manchester United

Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov (TPBI) prelungeşte programul a opt linii şi...

TPBI prelungeşte programul a 8 linii şi suplimentează 2 linii de noapte pentru preluarea spectatorilor meciului FCSB-Manchester United
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 09:53

VIDEO| Noua și vechea „Generația Z” la aceeași masă

În ediția specială de vineri a emisiunii „Generația Z”, atmosfera festivă de Crăciun a adus împreună studenții Facultății de Jurnalism...

VIDEO| Noua și vechea „Generația Z” la aceeași masă
Actualitate joi, 30 ianuarie 2025, 08:15

Tulcea: Un nou mesaj RO-ALERT, pe fondul războiului din Ucraina

Populaţia din nordul judeţului Tulcea a fost alertată din nou, în noaptea de miercuri spre joi, de Inspectoratul General pentru Situaţii de...

Tulcea: Un nou mesaj RO-ALERT, pe fondul războiului din Ucraina
Actualitate miercuri, 29 ianuarie 2025, 21:01

Joi, vreme deosebit de caldã

La noapte, Cerul va fi temporar noros, iar vântul va sufla slab şi moderat. Temperatura minimã va fi de 2…4 grade. Spre dimineaţã vor fi...

Joi, vreme deosebit de caldã