Planeta inregistreaza cea mai mare scadere a emisiilor de carbon din istorie
Articol de Marga Tudor, 6 mai 2020, 22:14
Acesta este rezultatul restricțiilor impuse in timpul pandemiei, spun specialistii.
Nicun război, nici o recesiune, nici o pandemie anterioară nu au avut un impact atât de dramatic asupra emisiilor de CO2 în secolul trecut, precum Covid-19, informează BBC.
Cu toate acestea, concentrațiile de CO2 din atmosferă și care încălzesc planeta nu se vor stabiliza până când lumea nu va ajunge la zero emisii.
De la gripa spaniolă, care a ucis milioane de oameni în urmă cu peste 100 de ani, expansiunea globală a emisiilor de CO2 a crescut masiv.
Acestea au crescut temperaturile globale cu puțin peste 1 grad Celsius de la mijlocul anilor 1850 și ar putea crește cu 3-4 grade până la sfârșitul acestui secol, dacă nu este redus nivelul de CO2.
Criza financiară din 2008-2009 a redus emisiile doar cu aproximativ 450 de milioane de tone, valoare mult mai redusă decât scăderea CO2 din perioada următoare celui de-al doilea război mondial, de aproximativ 800 de milioane de tone.
De asemenea, valoarea este mai mică decât cea din perioada recesiunii globale de la începutul anilor ’80, care a urmat crizei petrolului de la sfârșitul anilor ’70.
În această perioadă, nivelul de CO2 a scăzut cu aproximativ un miliard de tone.
Însă, pandemia din 2020 depășește toate aceste valori.
Agenția Internațională pentru Energie a spus că lumea va folosi cu 6% mai puțină energie în acest an – echivalentul pierderii consumului din India.
Analize diferite arată că emisiile din acest an vor scădea cu 4-8%, undeva între 2 și 3 miliarde de tone de gaze, valoare de 6 – 10 ori mai mare decât la ultima recesiune globală.
Pe parcursul anului, nevoia de energie electrică va scădea cu 5% – cea mai importantă de la Marea Depresiune din anii 1930.
Modificările cererii de energie vor avea un efect negativ asupra cererii globale de cărbune, care urmează să scadă 8% în acest an.
Cu China, prima țară care și-a oprit economia ca răspuns la virus, consumul de cărbune a scăzut brusc la început, deși acum revine, iar așteptarea analiștilor energetici este că producția din acest an va scădea cu puțin peste 1%.
Cercetătorii spun că emisiile de CO2 sunt afectate acum, în cea mai mare măsură, de reducerea transportului rutier.
Potrivit AIE, activitatea globală de transport rutier global a scăzut la 50% din nivelul anului 2019 până la sfârșitul lunii martie 2020.
Şi călătoriile aeriene au scăzut enorm, dar în mod diferit. În Europa, numărul zborurilor este în scădere cu aproximativ 90%, în timp ce în SUA reducerea a fost mai lentă, cu aproximativ jumătate din numărul de avioane decolate față de anul trecut.
Parisul a înregistrat o scădere a CO2 de 72% (+/- 15%) în luna martie față de normal, iar la New York, în aceeași perioadă, scăderea este de aproximativ 10%.
O mare parte din CO2 din New York provine din emisiile legate de încălzirea clădirilor. Emisiile semnificative provin din centralele cu combustibil fosil bazate în limitele orașului. Mașinile ocupă o proporție mult mai mică din consumul total de energie.
Pe de altă parte, scăderea emisiilor de carbon care a urmat recesiunii în 2009 a fost urmată de o creștere accentuată de aproape 6% în 2010. Ceva asemănător s-ar putea întâmpla în următorii doi ani.