”Cântăreața cheală”, celebrul spectacol montat de Tompa Gábor, va fi difuzat online, sâmbătă
Articol de andreiabarsanbfm, 8 mai 2020, 15:57
Sâmbătă, 9 mai, de la ora 20:00, pe pagina de Facebook a Teatrului Maghiar de Stat Cluj, aveți ocazia să vedeți CÂNTĂREAȚA CHEALĂ. Piesa lui Eugène Ionesco a fost pusă în scenă, în 1992, de regizorul Tompa Gábor și s-a jucat cu mare succes timp de câteva stagiuni. A fost invitat la mari festivaluri, nu doar din România și Ungaria, fiind ce cele mai multe ori desemnat Cel mai bun spectacol. A primit această distincție la Festivalul Internațional ”Teatru-Imagine”, Satu Mare, și la Colocviul Teatrelor Minorităților Naționale, Sfântu Gheorghe, în 1992, la Festivalul Internațional de Teatru Scurt, Oradea, un an mai târziu, dar și la Festivalul Internațional Bienala Teatrului ”Eugène Ionesco”, Chișinău, în 1994.
În 1992, Festivalul Național de Teatru ”I. L. Caragiale” i-a decernat lui Gábor Tompa Premiul pentru originalitate în creația regizorală, Festivalul Internațional de Teatru Contemporan, Brașov, l-a considerat, de asemenea, cel mai bun regizor, în 1993.
La Gala Premiilor UNITER, ”Cântăreața cheală” a avut trei nominalizări: Cel mai bun spectacol, Gábor Tompa – Cea mai bună regie, și Andrea Spolarics – Cea mai bună actriță în rol principal.
Maghiarul clujean a dus acest spectacol și la Paris, dar și în Finlanda.
Cu prilejul turneului din Marea Britanie, din 1993, ”Cântăreața cheală” a primit, la Londra, Premiul criticilor pentru cel mai bun spectacol,
Spectacolul are subtitrarea în limba română.
Înregistrarea va putea fi vizionată timp de 24 de ore.
„Regizorul își asigură o încadrare inspirată textului (scenografia, Judit Dobre Kóthay): o cutie muzicală cu păpuși ce se mișcă mai mult sau mai puțin în ritmul muzicii mecanice, o jucărie cu arcul răsucit la maximum încît pleznește la final, iar spectacolul se rostogolește de la coadă la capăt ieșit de sub control…
Costumele sînt ingenioase. Doamna Smith (Spolarics Andrea, cu o grație nostimă de parodie) e o păpușă japoneză de pe ceștile de ceai, în timp ce domnul Smith (Boér Ferenc) e o păpușă cu arc, propulsată uneori în acțiune de un resort situat pe suprafața scaunului pe care obișnuiește să citească ziarul. E ca o morsă împăiată, hazliu și torifiant în același timp. Costumele lor sunt intersanjabile încît, la a doua apariție, Doamna Smith este jumătate din domnul Smith și invers. Celălalt cuplu, domnul și doamna Martin sunt păpuși scoțiene, Panek Kati are o figură aiurită și netoată, alcătuind împreună cu Bács Miklós – cu o mare mobilitate a expresiei – un reușit cuplu comic. Scena recunoașterii dintre domnul și doamna Martin se petrece pe fondul unei activități conjugale pline de vitalitate, absurdul situației fiind dus la paroxism. Căpitanul de pompieri (Bíró József) este un soldățel de plumb cu tulumba la brîu; ca și la celelalte personaje, fardul, o anume înțepeneală și transparență a obrazului, te proiectează într-o lume jumătate mecanică, jumătate umană.” Scria criticul Mircea Ghițulescu, în conica sa, ”Ionesco, închis în propria simetrie, din CONTEMPORANUL, 12 aprilie 1992.
Data premierei: 14 februarie 1992
Distrribuția:
Mr. Smith: Boér Ferenc
Mrs. Smith: Spolarics Andrea
Mr. Martin: Bács Miklós
Mrs. Martin: Panek Kati
Mary: László Zsuzsa/ Pardanschi Krisztina
Șeful pompierilor: Bíró József
Musafir: Salat Lehel
Regia: Tompa Gábor
Dramaturgia: Visky András
Decorul și costumele: Dobre-Kóthay Judit