Ploi torențiale, inundații și semafoare…
Articol de Mircea Apostolescu, 20 iulie 2020, 13:55
Schimbările climatice și amintiri din copilărie…
Indiferent ce spun unii și alții, schimbările climatice sunt aici. Pe vremea când eram copil, acum 30 de ani, vara, ploua odată la două – trei zile, uneori la o săptămână. Era „ploaia de vară”, caldă și, cel mai adesea, nu foarte puternică, cel puțin în București. Uda puțin asfaltul încins, de multe ori nu destul cât să-l și răcorească, spăla praful de pe străzi, apoi se oprea, apărea soarele și ieșeam din nou la joacă. De multe ori, dacă ne prindea ploaia în parc, ne adăposteam sub niște copaci mai stufoși și scăpam aproape fără să ne ude deloc.
În ziua de astăzi, plouă odată la două – trei săptămâni sau la o lună, iar, atunci când plouă, parcă se rup norii. De multe ori, ploaia vine însoțită de furtună, care doboară copaci, panouri publicitare și, preț de o ora sau două plouă torențial. N-ai nici o șansă să te adăpostești sub vreun copac.
Ploaia de aseară…
Așa s-a întâmplat și aseară. A pornit furtuna, iar precipitațiile au depășit cu mult valorile medii ale lunii iulie. În 3 ore, cantitatea medie de precipitații înregistrată a fost de peste 35 l/mp, având intensități de până la 76 l/mp, iar, în unele zone, intensitatea precipitațiilor a atins chiar valoarea record de 113,6 litri/metru pătrat, spune Alexandru Moldovan, șeful Departamentului Operare și Mentenanță Rețele al Campaniei Apa Nova București, concesionarul serviciului public de apă și canalizare.
Așa cum ne-am obișnuit de ani de zile, zonele cele mai afectate au fost Theodor Pallady, Bulevardul 1 Decembrie, Bulevardul Tineretului, Drumul Taberei etc.
De ce se inundă Tineretului, Pallady etc…
Alexandru Moldovan a declarat pentru București FM că „Sistemul de canalizare este proiectat pentru preluarea unei cantități de cca. 20 l/mp. Asta înseamnă că, pentru a prelua în sistem o cantitate de apă generată de precipitații cu o intensitate precum cea înregistrată, este necesară o perioadă de timp de cca. 4-5 ore. Practic, după ce s-a oprit ploaia, în scurt timp, s-au retras toate apele, din toate zonele, s-au eliminat 5oate acumulările de apă. Deci, rețeaua de canalizare funcționează, dar aceasta este capacitatea ei actuală de preluare și de transport a apelor pluviale”.
Apa Nova București s-a mobilizat, însă, și a intervenit în zonele cu probleme, unde se formează acumulări de apă, încă din momentul primirii avertizărilor din partea ANM, care indicau apariția unor fenomene meteorologice imediate “Cod Galben”, anunțând cantități de 30 l/mp.
„Astfel, la ora producerii fenomenului erau mobilizate echipe operaționale incluzând: 18 hidrocurățitoare, 10 autoutilitare și echipamente de pompare și 110 personal operaţional, care au intervenit dedicat în teren pentru rezolvarea tuturor problemelor generate de evenimentul pluvial”, spune șeful de la Operare și Mentenanță Rețele .
Ce face Apa Nova…
Moldovan spune că, în urma schimbărilor climatice, legislația europeană prevede obligația tuturor statelor membre de a-și modifica rețeaua de canalizare astfel încât aceasta să aibă o capacitate de transport a apei pluviale de 40 litri/metru pătrat într-o oră.
Pentru a elimina pe viitor acumulările de ape pluviale în zonele depresionare, Apa Nova București are în curs de execuție, deja, o serie de lucrări la rețeaua de canalizare.
Este vorba despre Faza a doua a proiectului Glina. În cadrul acesteia, lângă redimensionarea stației de epurare a apelor uzate, se execută lucrări de reabilitare a principalelor canale colectoare, a casetei de ape uzate de sub Râul Dâmbovița.
Aceste lucrări nu sunt, însă suficiente. De aceea, concesionarul serviciului public de apă și canalizare are un program de investiții, în valoare totală de aproape 368 milioane de euro. În cadrul acestuia, unul dintre pilonii principali este acela al „Reducerii riscului de inundații în zonele centrale și depresionare”.
Printre lucrările de investiții incluse precum cea de pe Colectorul C1-B7, care este cel mai lung din București. El aduce apa din Mogoșoaia, Băneasa, Colentina, Dobroiești, Pantelimon și Theodor Pallady. În aceste zone s-au extins dezvoltările imobiliare, zona impermeabilă se mărește tot mai mult, motiv pentru care apa de ploaie se acumulează foarte repede. Pentru a descărca cât mai rapid apele pluviale, Apa Nova București are deja proiectele pentru două descarcatoare mari în zona Podului Dobroiești, respectiv în zona intersecției Splaiul Unirii – Nicolae Teclu. Acestea vor crește mult capacitatea de transport a colectorului, astfel încât nu vor mai apărea acumulări de ape pluviale în zona Pallady, a explicat pentru București FM Alexandru Moldovan.
Cât privește zona Tineretului, parcarea de la Palatul Copiilor a făcut să crească semnificativ zona impermeabilă, ceea ce duce la o acumulare și mai rapidă a apei pluviale. Însă, există o soluție. Proiectul se află în stadiu de execuție avansată și presupune execuția a două canale colectoare pentru apa pluvială, unul pe Bulevardul Tineretului și celălalt pe Calea Văcărești, cu un bazin de predecantare, care vor descărca apele pluviale direct în albia amenajată a Râului Dâmbovița. Astfel va fi preluată apa din această zonă depresionară, unde se adună toate apele pluviale de la Olteniței, a mai explicat șeful Departamentului Operare și Mentenanță Rețele al Companiei Apa Nova București, Alexandru Moldovan.
Ploile și semafoarele…
O altă meteahnă destul de supărătoare pe timp de ploaie în București este aceea că te trezești cu intersecții mai mari și mai mici fără semafoare sau cu semafoarele pe galben intermitent. Și, atunci, totul rămâne la mica înțelegere între șoferi, între șoferi și pietoni…
Daniel Filipiuc, inginer de trafic la Compania Municipală de Management al Traficului, spune că numărul avariilor la semafoare pe timp de ploaie a scăzut foarte mult în ultimii ani. Dacă altădată „picau” și câte 30 de intersecții, la o ploaie puternică, aseară au fost doar opt avarii. „În ultimii trei ani, s-au făcut investiții masive atât pentru înlocuirea echipamentelor vechi, depășite, unele dintre ele având chiar și 30 de ani vechime, cât și pentru integrarea în BTMS (Bucharest Trafic Management System, sistemul inteligent de management al traficului – n.r.) a tot mai multor intersecții, de pe arterele importante ale orașului”, a declarat Filipiuc pentru București FM.
Dintre cele opt avarii, trei au fost cauzate de lipsa tensiunii, adică a curentului electric. „Dacă sunt fluctuații de tensiune de la Enel, echipamentele întră în protecție și se sting. Ele pot fi pornite numai de către un operator, la fața locului”, explică inginerul de la Compania de Management al Traficului.
Alte două avarii au fost cauzate de arderea unor becuri. „Dacă se arde un bec de roșu la un semafor, automat toată instalația întră în galben intermitent, fiindcă, legal, semaforul nu poate funcționa cu roșu ars, fiindcă, atunci, lumea ar crede că poți întra în intersecție și, de fapt, pe travers ai verde”, explică Daniel Filipiuc.
„Mai există, încă, și câteva echipamente foarte vechi, de peste 30 de ani. Când întră apă în instalație, provoacă scurt-circuite, se ard siguranțele și semafoarele întră în modul de protecție”, mai spune Filipiuc .
Dintre cele opt avarii înregistrate după ploaia torențială de aseară, mai există o singură intersecție cu probleme, aceea dintre Bulevardul Timișoara și Strada Brașov. „Acolo sunt și niște lucrări executate de către diverși agenți economici, care au distrus mai multe cabluri și, acum, trebuie intervenit major, în acea intersecție”, conform inginerului de trafic de la Compania Municipală de Management al Traficului.