Gelu Duminică, sociolog: ”Dacă înțelegem că fiecare dintre noi este agent de schimbare, e foarte posibil ca lucrurile să se schimbe.”
Articol de , 14 septembrie 2020, 11:24
A sunat clopotelul și la radio, iar Alex și Andreea au spus ”Bună dimineața, București!” pe 98.3. Odată cu noul sezon, matinaliștii aduc și mesajul: ”Aici e Capitala!” Și pentru că din capitală vin mulți dintre invitații Matinalului, sociologul Gelu Duminică a analizat On Air, dar și via Skype pe Facebook-ul București Fm, începutul anului școlar în noile condiții.
”Cred că suntem la fel de nepregătiți. De fiecare dată școala ne-a prins la fel de nepregătiți: ne-a prins fară manuale, fără locații renovate, fără apă, fără toalete, fără profesori care să intre la clasă, etc. Acum ne-a prins relativ nepregătiți și cu alte chestii. Și înainte aveam zeci de mii de copii în afara sistemului educațional. Și înainte aveam o calitate îndoielnică a actului educațional și copii dezavantajați de sistem. Acum, toate sunt acutizate și mai vizibile. Însă boala este veche, nu una nouă. Eu lucrez cu sistemul educațional de 20 de ani și m-am săturat să caut vinovați. Așa că vreau să încep cu mine și sunt conștient că schimbarea începe cu fiecare dintre noi”, spune Gelu Duminică.
”Copiii care interacționeză zi de zi vor fi de azi între pereți despărțitori. În comunitățile mici, distanțarea fizică a fost un mit, așa că acolo problemele vor fi generate de profesorii care vin din afara localității. În orașele mari, lucrurile stau altfel. În școlile de fițe mulți copii sunt aduși în școala “bună”, ajutați de părinții care au găsit portițe să ajungă în acele școli. Copilul acela vine din altă zonă a orașului, adică și în perioada de pandemie interacțiunea cu colegii a fost mică. Deci, trebuie să gândim lucrurile diferențiat”, punctează sociologul.
Gelu Duminică mai atrage atenția asupra unor aspecte extrem de importante: ”Nimeni nu a discutat despre calitate, ce se întâmplă în școlile din comunitățile fără internet, apă caldă… Acei copii sunt condamnați la ignoranță. Sunt sute de mii de copii în sistem despre care nu am vorbit. În școală vom avea cazuri de Covid-19, presa se va panica, politicienii vor încerca să fructifice electoral, uitând că inducem o panică într-o societate deja panicată. Nimeni nu va discuta despre efectele neșcolarizării. Pentru anumite categorii de vârstă, online-ul e o variantă care poate fi folosită în mai mare măsură decât pentru alte categorii de vârstă. Școala are două mari funcțiuni: cognitivă și socio-emoțională. În momentul în care tu trăiești în turnul tău de fildeș, repectiv în casa ta, te privezi de 93% din comunicare. Pentru copilul în dezvoltare, acest 93% este vital pentru dezvoltare. Copilul acela, când va ajunge adult, va avea competențe și abilități mai reduse. Pentru anumite categorii de vârsta, precum mediul universitar, online-ul funcționează mult mai bine. Nu este același lucru cu învățământul, dar funcționează mult mai bine. Nu există soluția ideală în momentul de față. Ce putem face e să oferim copilului ajutor să ajungă la potențialul său maxim. Dacă înțelegem că fiecare dintre noi este agent de schimbare, e foarte posibil ca lucrurile să se schimbe.”