Metrorex explică de ce au durat atât de mult lucrările la Magistrala 5
Articol de bucurestifm, 18 septembrie 2020, 09:05
„Punerea în funcţiune pentru publicul călător a Magistralei 5 de metrou consemnează un moment important pentru transportul public în Bucureşti. Această dată marchează, de altfel şi începutul Săptămânii Europene a Mobilităţii, ocazie cu care sunt promovate forme de transport ecologic precum şi faptul că mobilitatea sporeşte în mod evident calitatea vieţii în oraşe.
Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor reprezintă prima magistrală de metrou construită de la zero de după Revoluţie. Noua linie de metrou facilitează legătura locuitorilor din sud – vestul capitalei cu centrul oraşului, prin intermediul a 10 staţii, pe o lungime de cca. 7 kilometri.
De ce au durat asa de mult timp lucrările la Magistrala 5 de metrou? S-au întrebat mulţi dintre utilizatorii transportului public subteran. Iată câteva aspecte care trebuie luate în considerare:
* Un proiect de investiţii de o asemenea anvergură presupune realizarea lucrărilor numai cu respectarea şi îndeplinirea tuturor condiţiilor impuse, astfel încât transportul călătorilor şi funcţionarea întregului ansamblu să se facă în deplină siguranţă.
* Sursele de finanţare pentru un astfel de proiect trebuie asigurate în mod constant, ceea ce a fost posibil din momentul în care Metrorex a fost admisă pentru finanţarea din Fonduri Europene (la începutul anului 2013, la circa 2 ani de la începerea lucrărilor).
* Obţinerea anumitor avize şi acorduri de mediu s-a realizat cu dificultate, raportat la exigenţele reclamate de acceptarea pentru finanţare din fonduri europene.
* Un alt aspect care a determinat întârzieri şi chiar revendicări în instanţă din partea constructorilor îl reprezintă modificarea anumitor reglementări de natură tehnică la nivel european, precum şi anumite dificultăţi tehnice întâmpinate punctual în zona Academiei Militare şi Parc Drumul Taberei.
* Nu în ultimul rând, procesul de realizare a exproprierilor a fost unul destul de laborios şi a necesitat destul timp.
* Pe de altă parte şi mobilizarea constructorilor precum şi poate o parte din abordările de proiectare nu au condus la soluţii mai rapide de realizare a lucrărilor, cu influenţe nedorite în execuţie.
Acum însă, lucrările au un grad de execuţie care a permis punerea în funcţie a acestei mult aşteptate linii de metrou. Sigur că mai sunt anumite finisaje de completat, câteva accesuri de finalizat în staţiile Academia Militară, Eroilor şi Parc Drumul Taberei.
De asemenea, pentru această perioadă de început este posibil să apară şi anumite nesincronizări în funcţionarea optimă a sistemelor, în condiţiile în care din motive externe şi nedorite de Metrorex, această magistrală nu beneficiază încă de trenuri noi prevăzute a fi echipate cu cel mai modern sistem de supraveghere şi conducere a traficului.
Menţionăm că întreaga construcţie şi toate sistemele au o garanţie de minim 5 ani.
După 15 septembrie a.c. alături de constructorii acestei magistrale sunt prezenţi în staţii şi salariaţii Metrorex care sunt instruiţi să intervină în scopul asigurării celor mai bune condiţii de transport.
Deşi punerea în funcţiune a Magistralei 5 de metrou a întâmpinat dificultăţi suntem încrezători că publicul călător se va bucura de beneficiile acestui proiect.
Cartierul Drumul Taberei are circa 300.000 de locuitori. Raportat la acest număr, capacitatea proiectată pentru transportul călătorilor pe noua magistrală de metrou
este de 50.000 călători/oră/sens. În cadrul acestui proiect, Metrorex are în vedere achiziţia a 13 trenuri noi de metrou care vor permite micşorarea intervalului de
succedare de 6 minute.
Facem precizarea că redistribuirea trenurilor din flota actuală pe noua magistrală, nu va afecta intervalele de succedare de pe celelalte magistrale, întrucât sunt introduse în circulaţie, trenuri de tip IVA, iar acolo unde este necesar (la orele de vârf de trafic) se vor introduce trenuri suplimentare.
Prin această investiţie, transportul de suprafaţă, atât cel public cât şi cel privat este degrevat, ceea ce conduce la reducerea poluării, reducerea numărului de accidente, limitarea degradării drumurilor, cu implicaţii importante asupra calităţii vieţii din punct de vedere al condiţiilor de mediu şi condiţiilor generale economico-sociale (realizarea de economii la carburanţi şi întreţinere, reducerea timpilor de deplasare).
În continuare, Metrorex va administra operarea întregului ansamblu al noii linii de metrou şi pentru a menţine în condiţii optime de exploatare, Magistrala 5 de metrou, invităm publicul călător să utilizeze în mod adecvat reţeaua de metrou, să respecte regulile de circulaţie şi cele determinate de pandemia Covid 19.
Numai împreună şi comportându-ne în mod civilizat putem păstra nivelul finisajelor, a curăţeniei pe Magistrala 5 care nu este o investiţie a Metrorex, ci a românilor – cetăţeni europeni.
Nu în cele din urmă, dorim să transmitem mulţumiri tuturor celor care au contribuit la construcţia şi finalizarea Magistralei 5 de metrou şi publicului pentru răbdarea şi înţelegerea de care a dat dovadă în tot acest timp.
Cunoscând că, lucrurile importante pot fi realizate întotdeauna cu oameni şi pentru oameni avem încrederea că putem administra, respectiv utiliza în mod responsabil şi eficient noua facilitate de transport.
Aşadar, acum în pragul sărbătoririi Zilelor Bucureştiului (19 – 21 septembrie), spunem şi noi La mulţi ani, bucureşteni! şi dorim tuturor călătorii plăcute!”