Debirocratizarea activității din învățământul preuniversitar continuă!
Articol de cristina.toma, 3 noiembrie 2020, 16:55
Debirocratizarea activității din învățământul preuniversitar continuă cu schimbarea procedurilor Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) care au fost substanțial simplificate.
De altfel, debirocratizarea activității din unitățile de învățământ preuniversitar este o prioritate a actualei conduceri a Ministerului Educației și Cercetării.
În primul rând, procedurile operaționale ale ARACIP au fost simplificate chiar prin validarea propunerilor venite din partea instituției amintite în privința noilor standarde naționale de evaluare internă și externă, precum și ale Metodologiei de evaluare externă, acestea urmând a fi aprobate prin hotărâri de guvern în perioada următoare.
În cadrul unei conferinȚe de presă găzduită la începutul acestei săptămâni la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” din București, Monica Anisie preciza că modificările operate au urmărit câteva principii. În primul rând, simplificarea, adică reducerea cerințelor pentru autorizare sau acreditare.
„În acest caz, reducerea este substanțială: 77% pentru acreditare, 76% pentru evaluare periodică și 57% pentru autorizarea de funcționare provizorie. Mai exact, de la 1.095 de cerințe existente am ajuns la 265. Celălalt principiu urmărit a fost debirocratizarea, măsură asumată încă de la preluarea mandatului meu. Prin urmare, 95% dintre documentele care vor fi solicitate pentru acreditare sau autorizare sunt documente manageriale, documente care nu vor mai viza activitatea cadrelor didactice.”
Un alt principiu care a stat la baza acestui demers a fost digitalizarea. Practic, în prezent, întregul proces de evaluare externă se va putea face online. În noua metodologie va fi detaliată explicit această obligație.
În tot acest demers s-a ținut cont și de clarificarea și unificarea cerințelor, inclusiv prin ghidurile explicative, care vor fi puse la dispoziție tuturor părților interesate și a elementelor metodologice.
Astfel, prin clarificarea atribuțiilor și prin eliminarea suprapunerilor de activitate între ARACIP și inspectoratele școlare, acestea din urmă vor prelua în totalitate controlul administrativ al funcționării unităților de învățământ. Va fi revizuit, în acest sens, și Regulamentul de inspecție școlară, în vederea corelării obiectivelor inspecției cu rezultatele evaluării externe a calității.
De asemenea, președintele ARACIP, Șerban Iosifescu, a precizat că până în data de 30 iunie 2021, vor fi elaborate ghiduri pentru aplicarea unitară a standardelor la nivelul tuturor actorilor: unități de învățământ, în special, Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității, evaluatorii externi ai ARACIP, inspectoratele școlare.
Ghidurile vor fi publicate și dezbătute public înainte de intrarea în vigoare a noilor standarde. De asemenea, ARACIP va simplifica și adapta aplicația de evaluare externă până la 15 octombrie 2021, dată la care va fi inițializat Raportul anual de evaluare internă a calității educației (RAEI), pentru anul școlar 2021-2022, pe baza formatului simplificat.
Pentru a putea funcționa fiecare unitate de învățămâmt preuniversitar, fie că este din sistemul Ministerului Educatiei sau din cel particular, are nevoie de o evaluare și o acreditare ARACIP. De asemenea, este bine ca înainte de a-si înscrie copiii la o unitate de învățământ preuniversitar, de la gradinită la liceu, parintii trebuie să verifice dacă aceasta este acreditată.