Cinema, evenimente de astăzi, 6 noiembrie
Articol de , 6 noiembrie 2020, 16:09 / actualizat: 6 noiembrie 2020, 17:42
* Cea de-a patra ediţie a Bucharest Fashion Film Festival, primul eveniment din România plasat la intersecţia dintre fashion, film şi advertising, începe de astăzi şi se desfăşoară până pe 11 noiembrie exclusiv online, pe site-ul evenimentului, unde sunt postate peste 40 de fashion films selectate în competiția oficială. Lor li se alătură secţiunea Dressing the Body, cu o selecţie de scurtmetraje care aduc o perspectivă socio-antropologică asupra relaţiei dintre haină şi purtător, explorând tensiunea dintre haina ca mască şi haină ca mijloc de expresie. Tot pe site este disponibil şi Podcastul Dress Codes, un episod pilot ce cuprinde un interviu cu Magda Crăciun, doctor în antropologie socială, despre capitalul simbolic al hainelor şi un colaj al scrierilor designerului Ana Alexe, interpretate de actriţa Ilinca Hărnuţ şi montate pe un soundscape de Diana Miron.
Pe site-ul festivalului, alături de documentarele „Martin Margiela In His Own Words” de Reiner Holzemer şi „The Disappearance of My Mother” de Beniamino Barrese, spectatorii pot urmări, în secţiunea lansată anul acesta, Dressing the Cinema, 4 filme cult din anii ‘70 reunite sub tema CAMP:
– „Celine et Julie vont en bateau / Celine şi Julie se plimbă cu barca”, dramă fantastică din 1974 regizată de Jacques Rivette pe un scenariu scris de Juliet Berto şi Dominique Labourier care interpretează personajele titulare, total diferite, una fiind o banală bibliotecară, cealaltă magiciană şi mitomană, uneia îi place să istorisească, iar celeilalte îi place să asculte; costumele au fost create de Jean-Luc Berne, Pierre D’Alby şi Laurent Vicci;
– „Warnung vor einer heiligen Nutte / Atenţie la mironosiţa uşuratică”, comedie dramatică din 1971 de Rainer Werner Fassbinder, a cărei acţiune se petrece în Spania, într-un hotel pe malul mării, unde echipa filmului ‘Patria sau moartea’ se tot ceartă şi se împacă de-a lungul unor filmări care, pentru realizatorul Jeff (Lou Castel), reprezintă o Încercare personală şi profesională, creaţia este şi ea o formă de violenţă;
– „Bildnis einer Trinkerin / Ticket of No Return”, dramă realizată în 1979 de Ulrike Ottinger, în care Tabea Blumenschein nu numai că interpretează pe o femeie care îşi cumpără un bilet doar dus pentru a fac e un tur al Berlinului în care să bea oriunde poate, ci este şi creatoarea ţinutelor pe care le poartă acest personaj principal;
– „Jubilee”, comedie dramatică fantasy realizată în 1978 de britanicul Derek Jarman, cu Jenny Runacre în rolul Reginei Elisabeta I care călătoreşte 400 de ani în viitor pentru a face îngrozitoarea descoperire a unei Londra distopică invadată de corupţie şi o gherilă de fete punk conduse de noul monarh al Punk.
Aceste 6 filme vor fi disponibile şi pe platforma unlimited.tiff.ro, dar cu un timp de vizionare de doar 72 de ore.
* Cinemateca Online, organizată de Arhiva Naţională de Filme, vă propune astăzi 3 filme româneşti, ce pot fi vizionate în intervalul orar 14:00-24:00, pe platforma Eventbook, de unde vă puteţi procura şi biletele necesare:
– drama „Muntele ascuns”, scrisă de Mihai Creangă şi regizată de Andrei Cătălin Băleanu, cu George Constantin în rolul inginerului Cornea care trăieşte cu soţia sa, Ioana (Dana Comnea) şi cei doi copii ai lor, în ambianţa şantierului condus de acesta, liniştea lor părând să fie tulburată de sosirea lui Petru, fiul Ioanei din prima căsătorie interpretat de Horaţiu Mălăele, însă inginerul îl determină cu mult tact să respecte disciplina de pe şantier, astfel că, atunci când tatăl său (Ştefan Tapalagă) vine să-l ia acasă, tânărul preferă să rămână la noul loc de muncă;
– „Sezonul pescăruşilor”, dramă scrisă de Constantin Munteanu şi regizată de Nicolae Opriţescu în 1990, în care Dorel Vişan interpretează pe un inginer chimist care promovează profesional folosindu-se de cercetările pentru teza de doctorat ale unui coleg, jucat de Dan Condurache, dar a cărui incompetenţă se va dovedi odată cu producerea unei avarii la uzina în care lucrau amândoi;
– cele 52 minute păstrate din drama mută „Leiba Zibal” regizată în 1930 de Al. Ştefănescu şi Ion Niculescu-Brună, adaptare liberă – tributară narativ antisemitismului epocii, iar stilistic expresionismului german – după nuvela „O făclie de Paşte” de I. L. Caragiale.
* La Cinema Muzeul Ţăranului, de la ora 18:00 este programată o proiecţie în aer liber cu „Dylda / Beanpole”, dramă inspirată de cartea „Războiul nu are chip de femeie” de scriitoarea rusă laureată cu Nobel Svetlana Aleksievici, adusă pe ecran de Kantemir Balagov, distins cu Premiul secţiunii Un Certain Regard pentru regia acestui film în care două femei tinere încearcă să se ridice şi să dea un sens existenţei lor într-un Leningrad distrus, fizic şi psihic, de asediul prin care tocmai a trecut în al Doilea Război Mondial.
* Festivalul de Film UrbanEye vă propune două documentare, postate de la ora 19:00, timp de 24 de ore, pe platforma Eventobook, de unde vă puteţi procura şi biletele necesare:
– „Din ce sunt făcute visele?”, de Lotte Schreiber şi Michael Rieper, care, explorând şase ansambluri de locuinţe din Austria ce au fost ridicate în ultimii patruzeci de ani, caută răspunsuri la întrebări precum: Ce îi determină pe oameni să iniţieze un proiect de „co-housing” şi să îşi organizeze viaţa în comun cu alte persoane? Care sunt idealurile din spatele proiectului, cum reuşesc să îl finanţeze şi cum se desfăşoară viaţa lor în comun?
– „Râul şi zidul”, de Ben Masters ce prezintă călătoria de aproape 2000 de kilometri pe biciclete, călare sau în canoe prin necunoscuta sălbăticie a zonelor de frontieră din Texas, aventură în care porneşte cineastul împreună cu patru prieteni (Filipe DeAndrade – explorator National Geographic, Heather Mackey – ornitolog, Austin Alvarado – ghid şi cunoscător al râurilor şi Jay Kleberg – specialist în conservarea speciilor) cu scopul de a documenta aceste zone de graniţă şi impactul pe care un zid l-ar putea avea supra naturii, însă, pe măsură ce sălbăticia lasă locul zonei mult mai populate din valea inferioară a râului Rio Grande, se vor întâlni cu faţa umană a imigraţiei şi vor păşi într-un teritoriu necunoscut din punct de vedere emoţional.
* De astăzi, până pe 27 noiembrie, Institutul Cervantes din Bucureşti vă propune Noi filme spaniole de autor, online, eveniment organizat în colaborare cu Festivalul de Film de la Sevilla, ce cuprinde patru producţii din noul val spaniol, recunoscut pentru maniera postmodernă, calitatea vizuală, curajul formelor şi caracterul reprezentativ complex. De astă-seară, de la ora 21:00, timp de 48 de ore pe canalul de vimeo al Institutului Cervantes este disponibilă docu-drama „Niñato / Puştiul” din 2017 regizată de Adrian Orr, al cărei personaj titular este un bărbat şomer de 34 de ani şi fără perspective, care, deşi are de crescut 3 copii, trăieşte cu părinţii săi la periferiile Madridului din timpul crizei cronice şi face hip-hop music.
* Până Duminică 8 noiembrie, Cinema Arta din Cluj-Napoca postează cinci filme pe platforma Eventbook, de unde vă puteţi procura şi biletele necesare, valabile 24 de ore din momentul achiziţionării lor.
˟ Două dintre acestea sunt drame prezentate în cadrul unui focus Mircea Săucan, ambele scrise de Horia Lovinescu:
– „Meandre”, din 1967, ce are ca personaje principale doi arhitecţi, foşti colegi de facultate, Petru (Mihai Pălădescu) şi Constantin (Ernest Maftei), primul având o imaginaţie bogată, dublată de îndrăzneală şi febră creatoare, cel de-al doilea ţintind numai confortul personal şi bunăstarea materială; ei îşi vor disputa aceeaşi femeie (Margareta Pogonat), care, deşi îl iubeşte pe Petru, pentru a obţine siguranţa materială de care are nevoie, se va căsători cu Constantin;
– „100 de Lei”, din 1973, în care Dan Nuţu interpretează pe adolescentul Petre, care, neînţelegându-se cu părinţii, pleacă de la aceştia la fratele său mai mare, Andrei, un actor de succes jucat de Ion Dichiseanu, cu a cărui tânără admiratoare Dora (Ileana Popovici) se împrieteneşte; când Andrei îi acordă atenţie fetei, Petre se simte trădat şi pleacă şi de la acesta, refuzând până şi suta de lei pe care i-o dăduse fratele lui, însă este accidentat grav de o maşină; anunţat despre tragicul eveniment Andrei realizează, în timp ce-şi priveşte pe televizor figura zâmbitoare într-un show muzical, că, sub aparenţa succesului, duce o existenţă vidă.
˟ Se adaugă două filme maghiare „în dialog”:
– „A tolonc / Escortata”, din 1914, unul dintre cele aproximativ 50 de pelicule realizate de Kertész Mihály înainte de a pleca spre America şi deveni influentul cineast Michael Curtiz, celebru mai târziu pentru „Casablanca”, considerat unul dintre cele mai bune filme din toate timpurile;
– „A sárga csikó nyomában / Pe urmele mânzului şarg”, documentar realizat în 2016 de Zágoni Bálint ce descrie pe larg anii de funcţionare a „fabricii de film” din Cluj-Napoca, unul dintre cele mai prolifice ateliere din epoca filmului mut, care, la mijlocul anilor 1910 sub conducerea directorului de teatru Jenő Janovics, a prezentat publicului larg peste 60 de filme cu participarea a celor mai cunoscuţi actori maghiari îndrumaţi de regizori celebri din epocă, precum Michael Curtiz / Kertész Mihály şi Alexander Korda / Sándor László (Kellner); după Primul Război Mondial, şi-a închis porţile, iar în deceniile următoare aproape toate producţiile sale au fost distruse în diferite moduri.
˟ Al cincilea film este scurtmetrajul „Privát Kolozsvár / Clujul privat”, filmat între 1920-1930 de Lajos Orbán, personalitate activă în perioada interbelică a metropolei transilvane, probabil, primul cetăţean din Ardeal care folosea o cameră de filmat pentru amatori, înregistrând viaţa de zi cu zi din acest oraş.