Cinema… mai mult acasă decât în grădină. Week-end no. 34.2

DUMINICĂ

* Ultima proiecţie în aer liber din acest an este programată, de la ora 19:30, la Cinema Muzeul Ţăranului, şi anume una specială de Ziua internaţională a cinematografelor de artă cu avanpremiera dramei „Madre / Mama”, realizată de Rodrigo Sorogoyen, despre Elena care începe, în sfârşit, să fie ea însăşi după ce în urmă cu un deceniu şi-a pierdut fiul de şase ani, când întâlneşte un adolescent care îi aduce aminte de acesta. Cei doi vor începe o relaţie cu urmări neaşteptate.

 

* Ca prefaţă a celei de-a 15-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie „Animest”, ce se desfăşoară online de mâine până pe 15 noiembrie, astăzi pe platforma de streaming a acestuia sunt postate două producţii:

– de la ora 10:00, „Un costum pentru Nicolas”, în regia lui Eduardo Rivero Cruz, despre un băiat de 10 ani, cu sindromul Down, căruia mama îi provoacă imaginaţia creându-i în fiecare an câte un costum de ziua lui şi care descoperă într-o seară cufărul lăsat de mama sa, ce este de fapt un portal spre o lume fantastică, prin care Nicolas începe o aventură magică având misiunea de a salva un regat căruia i s-au furat toate visele şi de a le arăta oamenilor că iubirea şi bunătatea pot învinge orice bariere;

– de la ora 12:00, „Strike”, în regia lui Trevor Hardy, ce spune povestea devenirii lui Mungo, un pui de cârtiţă pe care îl aşteaptă o carieră în legendara mină de aur din oraşul natal, dar care visează să devină fotbalist profesionist şi luptă pentru a-şi împlini visul de a participa la Campionatul din Rusia, dar şi pentru a-şi salva familia şi comunitatea.

 

* Cinemateca Online, organizată de Arhiva Naţională de Filme, vă propune astăzi 3 filme româneşti, ce pot fi vizionate în intervalul orar 14:00-24:00, pe platforma Eventbook, de unde vă puteţi procura şi biletele necesare:

– cele 52 minute păstrate din drama mută „Leiba Zibal” regizată în 1930 de Al. Ştefănescu şi Ion Niculescu-Brună, adaptare liberă – tributară narativ antisemitismului epocii, iar stilistic expresionismului german – după nuvela „O făclie de Paşte” de I. L. Caragiale;

– drama „Sezonul pescăruşilor”, scrisă de Constantin Munteanu şi regizată de Nicolae Opriţescu în 1990, în care Dorel Vişan interpretează pe un inginer chimist ce promovează profesional folosindu-se de cercetările pentru teza de doctorat ale unui coleg, jucat de Dan Condurache, dar a cărui incompetenţă se va dovedi odată cu producerea unei avarii la uzina în care lucrau amândoi;

– „Gaudeamus igitur”, film pentru adolescenţi din 1965, scris de Vasile Rebreanu şi Mircea Zaciu, regizat de Gheorghe Vitanidis, în care un grup de cinci absolvenţi de liceu se pregătesc să dea examenele de admitere la facultate, trei dintre ei reuşind, iar ceilalţi doi fiind respinşi şi simţind gustul amar al nereuşitei; cu: Şerban Cantacuzino, Sebastian Papaiani, Ileana Dunăreanu, Irina Gărdescu, Dem Rădulescu, Ilie Petre, Ştefan Iordache, Dan Ionescu, Ligia Moga, Ana Szeles, Marieta Rareş.

 

* În ultima sa zi Festivalul de Film UrbanEye postează 2 documentare, de la ora 17:00, timp de 24 de ore, pe platforma Eventobook, de unde vă puteţi procura şi biletele necesare:

– „Urmele trecutului”, de Hans Christian Post, care explorează legăturile cu trecutul ale oraşului Dresda, ce încearcă să reconstruiască ce a pierdut în bombardamentele din cel de-al Doilea Război Mondial într-un prezent incert, întrucât din 2015 este scena unei apariţii îngrijorătoare: membrii mişcării de extremă dreapta Pegida mărşăluiesc în fiecare seară de luni pe străzile sale;

– „Păşind pe apă”, de Andrey Paounov, portret revelator al unui maestru, renumitul artist Christo, şi a călătoriei sale anevoioase de a duce la îndeplinire un proiect ambiţios: instalaţia de mari dimensiuni „The Floating Piers”, concepută în 1970 împreună cu Jeanne-Claude, soţia şi colaboratorul său, uimitoare capodoperă pentru care a primit în cele din urmă permisiunea de a fi asamblată pe lacul Iseo din Italia, la poalele Alpilor, abia în 2016, la şapte ani de la moartea partenerei sale de viaţă.

 

* Doar astăzi până la ora 19:00 mai este disponibilă pe canalul de vimeo al Institutului Cervantes din Bucureşti, în cadrul programului Noi filme spaniole de autor, online, docu-drama „Niñato / Puştiul” din 2017 regizată de Adrian Orr, al cărei personaj titular este un bărbat şomer de 34 de ani şi fără perspective, care, deşi are de crescut 3 copii, trăieşte cu părinţii săi la periferiile Madridului din timpul crizei cronice şi face hip-hop music.

 

* Până pe 11 noiembrie pe site-ul celei de-a patra ediţii a Bucharest Fashion Film Festival, plasat la intersecţia dintre fashion, film şi advertising, sunt postate:

– peste 40 de producţii selectate în competiţia oficială;

– documentarele „Martin Margiela In His Own Words” de Reiner Holzemer şi „The Disappearance of My Mother” de Beniamino Barrese;

– „Celine et Julie vont en bateau / Celine şi Julie se plimbă cu barca”, dramă fantastică din 1974 regizată de Jacques Rivette pe un scenariu scris de Juliet Berto şi Dominique Labourier care interpretează personajele titulare, total diferite, una fiind o banală bibliotecară, cealaltă magiciană şi mitomană, uneia îi place să istorisească, iar celeilalte să asculte; costumele au fost create de Jean-Luc Berne, Pierre D’Alby şi Laurent Vicci;

– comedia dramatică din 1971 „Warnung vor einer heiligen Nutte / Atenţie la mironosiţa uşuratică”, de Rainer Werner Fassbinder, a cărei acţiune se petrece în Spania, într-un hotel pe malul mării, unde echipa filmului ‘Patria sau moartea’ se tot ceartă şi se împacă de-a lungul unor filmări care, pentru realizatorul Jeff (Lou Castel), reprezintă o încercare personală şi profesională, creaţia fiind şi ea o formă de violenţă pentru el;

– „Bildnis einer Trinkerin / Ticket of No Return”, dramă realizată în 1979 de Ulrike Ottinger, în care Tabea Blumenschein nu numai că interpretează pe o femeie care îşi cumpără un bilet doar dus pentru a face un tur al Berlinului în care să bea oriunde poate, ci este şi creatoarea ţinutelor pe care le poartă acest personaj principal;

– comedia dramatică fantasy „Jubilee”, realizată în 1978 de britanicul Derek Jarman, cu Jenny Runacre în rolul Reginei Elisabeta I care călătoreşte 400 de ani în viitor pentru a face îngrozitoarea descoperire a unei Londra distopică invadată de corupţie şi o gherilă de fete punk conduse de noul monarh al Punk.

 

* Doar astăzi, Cinema Arta din Cluj-Napoca mai are postate cele cinci filme ale săptămânii pe platforma Eventbook, de unde vă puteţi procura şi biletele necesare, valabile 24 de ore din momentul achiziţionării lor.

˟ Două dintre acestea sunt drame prezentate în cadrul unui focus Mircea Săucan, ambele scrise de Horia Lovinescu:

– „Meandre”, din 1967, ce are ca personaje principale doi arhitecţi, foşti colegi de facultate, Petru (Mihai Pălădescu) şi Constantin (Ernest Maftei), primul având o imaginaţie bogată, dublată de îndrăzneală şi febră creatoare, cel de-al doilea ţintind numai confortul personal şi bunăstarea materială; ei îşi vor disputa aceeaşi femeie (Margareta Pogonat), care, deşi îl iubeşte pe Petru, pentru a obţine siguranţa materială de care are nevoie, se va căsători cu Constantin;

– „100 de Lei”, din 1973, în care Dan Nuţu interpretează pe adolescentul Petre, care, neînţelegându-se cu părinţii, pleacă de la aceştia la fratele său mai mare, Andrei, un actor de succes jucat de Ion Dichiseanu, cu a cărui tânără admiratoare Dora (Ileana Popovici) se împrieteneşte; când Andrei îi acordă atenţie fetei, Petre se simte trădat şi pleacă şi de la acesta, refuzând până şi suta de lei pe care i-o dăduse fratele lui, însă este accidentat grav de o maşină; anunţat despre tragicul eveniment Andrei realizează, în timp ce-şi priveşte pe televizor figura zâmbitoare într-un show muzical, că, sub aparenţa succesului, duce o existenţă vidă.

˟ Se adaugă două filme maghiare „în dialog”:

– „A tolonc / Escortata”, din 1914, unul dintre cele aproximativ 50 de pelicule realizate de Kertész Mihály înainte de a pleca spre America şi deveni influentul cineast Michael Curtiz, celebru mai târziu pentru „Casablanca”, considerat unul dintre cele mai bune filme din toate timpurile;

– „A sárga csikó nyomában / Pe urmele mânzului şarg”, documentar realizat în 2016 de Zágoni Bálint ce descrie pe larg anii de funcţionare a „fabricii de film” din Cluj-Napoca, unul dintre cele mai prolifice ateliere din epoca filmului mut, care, la mijlocul anilor 1910 sub conducerea directorului de teatru Jenő Janovics, a prezentat publicului larg peste 60 de filme cu participarea a celor mai cunoscuţi actori maghiari îndrumaţi de regizori celebri din epocă, precum Michael Curtiz / Kertész Mihály şi Alexander Korda / Sándor László (Kellner); după Primul Război Mondial, şi-a închis porţile, iar în deceniile următoare aproape toate producţiile sale au fost distruse în diferite moduri.

˟ Al cincilea film este scurtmetrajul „Privát Kolozsvár / Clujul privat”, filmat între 1920-1930 de Lajos Orbán, personalitate activă în perioada interbelică a metropolei transilvane, probabil, primul cetăţean din Ardeal care folosea o cameră de filmat pentru amatori, înregistrând viaţa de zi cu zi din acest oraş.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.