Ce înseamnă Planul Național de Relansare și Redresare pentru București?
Articol de Mircea Apostolescu, 27 noiembrie 2020, 17:54
Două noi magistrale de metrou și modernizarea termoficării ar putea fi beneficiile Planului Național de Relansare și Redresare pentru bucureșteni.
Este vorba despre mai bine de 30 de miliarde de euro, care sunt disponibili pentru România, în următorii 4 ani. Nu toți acești bani reprezintă, însă, fonduri nerambursabile.
Mai bine de jumătate din suma totală o reprezintă împrumuturile cu dobânzi avantajoase atrase de către Comisia Europeană în numele statelor membre. În plus, banii nu pot fi trași decât în condițiile în care există proiecte eligibile pentru finanțare și derulate corespunzător cerințelor europene în materie de transparență.
Joi seară a fost lansat „Planul Național de Relansare și Redresare” (PNRR), pe care Guvernul îl propune Comisiei Europene în vederea finanțării. Este vorba despre 30 de miliarde de euro din programul NextGeneration EU.
Așadar, vestea bună este aceea că România va avea la dispoziție în următorii patru ani 30,4 miliarde de euro de la UE pentru redresarea economiei după pandemia de COVID-19, bani alocați prin mecanismul de redresare numit NextGenerationEU. Acești bani vor fi disponibili în plus față de bugetul multianual de circa 48 de miliarde euro, din exercițiul financiar european 2021-2027.
Cei 30,4 miliarde de euro trebuie, însă, cheltuiți de România în 4 ani.
Nu este vorba în totalitate de fonduri nerambursabile. Din totalul de 30,4 miliarde de euro, findurile nerambursabile reprezintă 13,7 miliarde de euro. Celelalte 16,6 miliarde euro vor proveni din împrumuturile la dobânzi avantajoase, atrase de Comisia Europeană în numele tuturor statelor membre.
Pentru a beneficia de aceste fonduri, România trebuie să trimită în noiembrie, la Comisia Europeană, un Plan Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), care trebuie aprobat înainte de a fi pus în practică.
Proiectele incluse în acest plan trebuie să urmărească marile linii trasate de Uniunea Europeană și anume digitalizare, protecția mediului, creșterea capacității de reziliență, reforme structurale.
România va mai dezvolta și alte proiecte, pe lângă cele din PNRR, finanțate fie din bugetul multianual al UE, în valoare de peste 48 de miliarde de euro, fie din bugetul național, ori din împrumuturi rambursabile.
Din punctul nostru de vedere, al bucureștenilor, cele mai interesante proiecte propuse spre finanțare prin PNRR sunt construcția celor două magistrale de metrou, Gara de Nord – Progresul și 1 Mai – Otopeni, construcția celor 50 de kilometri ai Autostrăzii A0, Centura de Nord și a drumului expres București – Alexandria – Craiova.
De asemenea, este important pentru noi, bucureșteni,i că, tot prin PNRR, ar putea fi finanțate măcar parțial proiecte precum retehnologizarea CET-urilor ELCEN și modernizarea rețelei de termoficare.