”Grand Hotel Pasărea Retro”, spectacol creat de Radu Afrim, are premiera în această seară
Articol de andreiabarsanbfm, 8 ianuarie 2021, 18:45
Spectacolele lui Radu Afrim sunt întotdeauna așteptate cu nerăbdare. Vestea bună că în această seară va avea loc premiera cu ”Grand Hotel Pasărea Retro” a fost urmată de cea biletele deja s-au epuizat. Deși este vorba de live-streaming, organizatorii au ales să limiteze numărul participanților pentru a oferi o mai bună calitate a transmisiei.
Următoarea programare a spectacolul este pentru serile de 30 și 31 ianuarie.
Este cea de-a cincea colaborare dintre Radu Afrim şi actorii Companiei Tompa Miklós – Teartrul Național Târgu Mureș. Spectacolele create aici au fost: ”Castingul dracului” (2014), scris împreună cu actorii, în urma unor improvizaţii, ”Tihna”, după romanul lui Attila Bartis (2015), ”Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte” (2016), bazat pe un text propriu, și ”Beție”, bazat pe drama lui Ivan Vîrîpaev (2018).
Toate cele patru titluri s-au bucurat de succes atât în rândul publicului, cât și în cel al profesioniștilor. Bucureștenii au avut ocazia să le vadă în selecția Festivalului Național de Teatru.
Suntem în 2020. Mioara, care în anii ‘70 locuia în blocul cunoscut din ”Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte”, a crescut, a devenit scriitoare și trăiește de mult timp în Belgia. Se întoarce la locul copilăriei din dorința de a scrie un roman care poate că ar putea să o ajute să scape de trecut. Poate.
Blocul de altădată a devenit între timp un hotel numit Grand Hotel Pasărea Retro. Patronii acestuia sunt un cuplu bizar, Aladár, fostul vânzător de flori și Zita, soția lui debordânt de sentimente romantice. Hotelul este populat de figurile specifice ale societății post-decembriste: alături de polițist, psiholog, compozitor, cântăreț şi femeia de serviciu, apar și figurile periferiei societății.
Prin ei se conturează lumea zilelor de azi, cu problemele și dilemele actuale, dar în același timp se realizează și o reflecţie asupra artei. La fel ca în ”Pasărea retro…”, și în acest spectacol poezia scenică și umorul sunt dublate de o critică socială.