Atenție la amânarea ratelor la creditele bancare!

Sursa foto: Marga Tudor

La reluarea plăților, ați putea plăti rate cu până la 10% mai mari, pentru creditele ipotecare, și cu până la 6% mai mari la cele de nevoi personale!

Pe fondul crizei sanitare generate de pandemia de Covid-19, Guvernul, venind în întâmpinarea nevoilor consumatorilor, a decis emiterea a două ordonanțe în 2020 (OUG nr.37 și OUG nr.227), prin care devine posibilă amânarea ratelor datorate băncilor și IFN-urilor de consumatorii afectați prin diminuarea veniturilor.

Amânarea ratelor la creditele contractate până pe data de 30 martie 2020 este posibilă și în acest an, așadar.

Până în prezent, aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat de moratorii legislative și private, ceea ce reprezintă 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar.

Consumatorul care solicită amânarea ratelor trebuie, însă, să îndeplinească o serie de condiții. Acesta trebuie să nu aibă restanțe la plata creditului și să depună o cerere la bancă până pe data de 15 martie 2021.

De asemenea, solicitantul trebuie să facă dovada diminuării veniturilor ca urmare a pandemiei. Această dovadă se face, însă, printr-o declarație pe proprie răspundere, a explicat pentru București FM Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Este foarte important de reținut faptul că amânarea ratelor să nu poate să depășească 9 luni cumulate în anii 2020 și 2021!

Cu alte cuvinte, dacă solicitantul a beneficiat de două luni de amânare anul trecut, anul acesta mai poate solicita doar șapte luni. Iar, dacă a beneficiat deja de o amânare a ratelor pentru 9 luni în 2020, consumatorul nu mai poate solicita încă o amânare, precizează Alexandru Păunescu.

Dar amânarea plății ratelor nu înseamnă că acestea dispar din scadențar, că nu vor mai fi plătite, împreună cu dobânzile aferente. Amânarea poate produce o serie de consecințe, care pot avea și valențe negative pentru consumatori.

Din această cauză președintele Colegiului de Coordonare al CSALB spune că amânarea nu este o soluție de business, ci una dictată de o nevoie. El le recomandă consumatorilor să ia decizia amânării ratelor numai după o riguroasă informare.

Ratele din perioada de amânare nu se șterg și nici măcar nu sunt „înghețate”, ci vor fi adăugate la efortul de plată după expirarea acestei perioade de amânare. De asemenea, la expirarea perioadei de amânare, vor fi plătite și dobânzile pentru lunile respective.

La finalul perioadei de amânare și reluarea plăților, ratele pentru creditele ipotecare pot fi cu până la 10 procente mai mari, iar cele pentru creditele de nevoi personale pot crește cu aproximativ 6%.

Dacă unii consumatori realizează, în timpul perioadei de amânare, că problemele financiare vor persista, chiar și după o amânare de 9 luni a plății ratelor, ori că le va fi imposibil să plătească noile rate, ei ar trebui să caute, imediat, o altă soluție, mai întâi printr-o negociere directă cu banca respectivă, iar, dacă această negociere nu dă rezultatele dorite, ar trebui să se adreseze, imediat, CSALB pentru a solicita o negociere cu banca pe alte aspecte ale contractului (dobânzi, comisioane, sold, monedă etc.), astfel încât să evite intrarea în incapacitate de plată și consecințele penalizatoare impuse de instituția de credit, avertizează Alexandru Păunescu.

Așadar amânarea ratelor reprezintă o rezolvare parțială a problemelor financiare, în timp ce negocierea cu banca/IFN-ul în cadrul CSALB, oferă o soluție personalizată care poate avea efect pozitiv pe toată durata creditului sau pentru toată valoarea împrumutului, este de părere președintele CSALB, care este și director juridic al Băncii Naționale a României.

„Este evident că existența moratoriilor legale și/sau convenționale reprezintă un avantaj pentru consumatorii care au fost constrânși să apeleze la această variantă fie de pierderea locului de muncă, fie de scăderea veniturilor. Înregistrăm deja cereri în care unii consumatori sunt nemulțumiți de modul în care este calculată dobânda la credit, după amânarea ratelor.

În acest context, facem un apel pentru ca ei să ia deciziile în deplină cunoștință de cauză, tocmai pentru a nu da naștere unor litigii ulterioare.

Amânarea la plată nu presupune ștergerea ratelor din scadențarul pe care l-au agreat împreună cu banca și nici înghețarea plății acestora, deoarece după expirarea termenului de 9 luni se adaugă costuri noi. Amânarea la plată reprezintă doar un paleativ, o rezolvare parțială a problemelor consumatorilor.

Însă, în cadrul CSALB consumatorii își pot rezolva problemele pentru toată perioada de rambursare a creditului. În plus, procesul de soluționare alternativă este complet gratuit pentru consumatori”, a declarat, pentru București FM, Alexandru Păunescu.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.