Ada Solomon (producător de film): ”Lucrurile grave se vor vedea în a doua parte a lui 2021 și în 2022”
Articol de , 18 ianuarie 2021, 12:28
Despre finanțările din cinematografie, situația acestei industrii și care sunt planurile pentru 2021 au aflat Andreea Bratu și Alex Minculescu de la Ada Solomon, producător de film, invitată în matinalul ”Bună dimineața, București!” pe 98. 3 și live pe Facebook-ul București Fm, via Skype.
”S-au întâmplat câteva lucruri, dar nu majore, din păcate. Soluțiile pe care le puneam pe hârtie și le avansam către Ministerul Culturii în luna mai 2020 s-au auzit și cam atât. Din păcate, lucruile nu au avansat și semnalul de alarmă rămâne în vigoare pentru că e nevoie de deblocarea unor mecanisme existente. Nu de bani e nevoie, ci de mecanisme funcționale. Ele există doar că sunt blocate, iar banii care ar veni prin deblocare nu sunt de la bugetul de stat, ci din surse extrabugetare care ar ajuta domeniul cinematografiei să funcționeze și nu ar mai pune presiune pe bugetul de stat”, explică Ada Solomon.
”Blocajul vine deoarece pentru proiectele care au cheltuit banii și care ar fi trebuit să recupereze banii nu s-a plătit 1 leu în 2020 din angajamentele din 2018 și 2019 de către Ministerul Economiei. Și nu e deloc limpede cum se va întâmpla anul acesta. Deschizându-se târziu call-ul, bugetul pe 2020 a fost compromis. Pierderile sunt enorme. Sunt în primul rând cele legate de ocuparea forței de muncă din cinematografie. Nu s-a putut lucra la același nivel. De bine, de rău, cu resursele din urmă am reușit să nu stăm degeaba. Lucrurile grave se vor vedea în a doua parte a lui 2021 și în 2022. În 2022 nu se va întâmpla nimic la nivel național. Neexistând lanțul final al expunerii în cinematografe, există o sincopă. Degeaba produci dacă nu ai piața finală de desfacere. Lipsa înțelegerii la nivelul autorităților nu e de ieri de azi – e specifică întregii clase politice de ani de zile, neînțelegând rolul culturii în societate. Cultura nu e un moft și divertisment. Nu există o strategie și cultura nu e înțeleasă de autorități. Măsuri specifice există în majoritatea statelor europene. Din 27 de state membre, 25 au implementat măsuri specifice pentru cinematografie. Cele 2 state care nu le-au implementat sunt România și Bulgaria”, spune producătorul.