Cum s-a ajuns la exmatricularea celor 45 de studenți de la Drept
Articol de cristina.toma, 8 martie 2021, 15:29
Vestea că 45 de studenti la drept au copiat la examen făcea săptămâna trecută nu doar înconjorul tării ci, din păcate, al lumii. Stirea a apărut în publicații din alte țări cu titlul de curiozitate sau de amuzament. Sigur, nu a fost titlu de primă pagina, lumea mai are si alte probleme, mult mai arzătoare dar nu a scăpat necitită, dat fiind că astfel de lucruri vor stârni mereu curiozitatea.
Dar cum s-au întâmplat lucrurile? Se știe că în semestrul precedent cursurile dar si seminariile s-au desfășurat online. Studenții au mers doar să își facă lucrările de laborator la anumite profile de studii. Examenele s-au desfășurat și ele majoritatea online. Activitatea academincă a continuat asadar, chiar dacă nu în sistem clasic, cu toată seriozitatea. Atunci de unde a apărut acest scandal care s-a terminat cu exmatricularea protagoniștilor?
Într-un comunicat al Universității București – de altfel o intituție serioasă de mare prestigiu academic, prezentă în topuri internaționale – ni se spune că ”urmare a sesizărilor formulate de o serie de studenți, sesizări însoțite de dovezi certe, pertinente și concludente cu privire la fraudarea unor examene în sesiunea derulată în luna februarie a.c., Consiliul Facultății de Drept și Decanul Facultății de Drept a Universității din București vor înainta Rectorului Universității din București propunerea de exmatriculare a 45 de studenți din anul I.
Studenții pentru care s-a propus exmatricularea au conlucrat pe grupuri de comunicare Whatsapp, în paralel cu desfășurarea examenelor online supravegheate audio/video de profesorii titulari. Scopul conlucrării a fost identificarea răspunsurilor și rezolvarea împreună a subiectelor de la unele dintre examenele scrise susținute online în luna februarie 2021”.
Însă astfel de fapte se pare că s-au întâmplat și în trecut dar nu au fost implicați un număr atât de mare de studenți, a precizat Horia Oniță, președinte al Alianței Organizațiilor Studențești din România, într-un interviu acordat București FM. Și în trecut s-au aplicat pedepse precum interdicția de a mai locui în cămin pe toată durata studiilor și pierderea dreptului de a mai solicita sau primi bursă.
De data aceasta tinerii care au facut o astfel de greșală au fost exmatriculați. Un factor agravant a fost si acela ca toți erau studenți la Facultatea de Drept iar mai târziu ei ar fi putut să fie aceia care urmau să aplice legile. În această situație profilul lor etic ar fi trebuit să fie impecabil.
În declarația pe care rectorul Universității București, profesor universitar doctor Marian Preda, la rândul lui și părinte, a spus că a fost greu să ia o astfel de hotărâre dar că pentru asigurarea unui climat sănătos pentru studii dar și pentru menținerea unor relații bazate pe încredere și respect reciproc între studenți si profesori s-a luat această măsură. Însă domnia sa a mai adus în discuție și necesitatea regândirii metodelor de examinare a studenților pentru ca aceștia să nu mai fie tentați să folosească astfel de metode dar și folosirea unor surse sau consultări între studenți să fie inutilă. Examenul să fie sub formă de eseu sau subiectele să fie unele de sinteză.
Pe de altă parte mai multi profesori dar si reprezentanti ai studentilor au făcut observația că tinerii ajung în universitate cu astfel de practici de fraudare învățate încă din preuniversitar. Deci și aici ar trebui văzut ce se întâmplă și poate ceva să fie schimbat. Să nu uităm de ani buni elevii spun că au de memorat foarte multe definiții, noțiuni, date și că învățarea nu se face, de cele mai multe ori logic iar ei sunt nevoiti să învețe multe lucruri pe care mai târziu nu le vor folosi.
Însă la putin timp de la drama academică care tocmai se terminase cu exmatricularea celor 45 de studenti o altă întâmplare de data aceasta din lumea olimpiadelor și concursurilor școlare avea să facă mici valuri.
La un concurs de matematică organizat de cea mai veche revistă de profil din țara noastra ”Gazeta matematică” – revistă care apare cu regularitate de peste 100 de ani și care nu si-a întrerupt apariția nici în timp de război dar nici in vreme de pandemie – au apărut suspiciuni de fraudă. Concursul era adresat elevilor din ciclul gimnazial și s-a desfășurat, de asemenea, online. Se pare că în cazul unor copii – nu multi din fericire – parinți și meditatori ambițioși au rămas într-un colț al camerei de unde au spus micilor concurenți cum să rezolve problema.
Acum sunt multe concursuri și olimpiade, unele cu premii generoase unde se presupune că cei care participă sunt pasionați de domeniul respectiv. Iar la astfel de concursuri si olimpiade trebuie să participe doar cei pasionati, a subliniat profesorul Radu Gologan, presedintele Societății Române de Matemarică într-un interviu acordat Bucuresti FM. Este o greșală să împingi un copil la așa ceva dacă lui nu îi place cu adevarat matematica, a mai subliniat el. Iar dacă astfel de lucruri s-au întâmplat cu adevarat atunci cei care au fraudat sau au încercat macar nu vor mai fi primiti pe viitor, – nici atunci cand vor fi adulti – la concursuri ori alte actiuni organizate de Societatea Română de Matematică.
Însă în ambele situatii obsevăm ceva comun: problemele au apărut atunci când examenul ori concursul s-a desfășurat online. Sigur, cei descoperiti sunt pedepsiti. Însă aceste fapte nu ar trebui să ne spună mai multe? Din câte se stie nu există încă o pedagogie a predării online dar se pare că nici nu s-a stabilit o metodă de verificare a unor cunoștințe in sistem online.
Un alt lucru este acela că tinerii si copiii au învățat asta de undeva, de la altcineva. Deci această metodă le-a fost arătată la un moment dat ca o rețetă rapidă de succes. Dar nimeni nu le-a explicat că în această situație succesul este doar aparent.
Pe de altă parte psihologii arată că atunci când asupra unei persoane – mai ales a uneia tinere sau extrem de tinere – se pune prea multă presiune pentru a obtine un anume rezultat intr-un timp foarte scurt atunci atenția acesteia se mută de la scopul initial pe termen lung al învățării la cel secundar pe termen scurt doar al obtinerii unui anume punctaj sau rezultat anume.
Poate că ar trebui schimbate metodele de verificare a unor cunoștiinte iar studenții, elevii, copiii în general ar trebui încurajati să pună mai multe întrebări. Poate că ar trebui să conteze mai putin nota în sine si mai mult motivația de a face un lucru iar alegerile să fie ale copiilor.
Multi spun că tinerii nu vor ști ce să aleagă deoarece nu au experiență de viață și nu stiu ce este bine și ce este rău. Dar au potențial și talente pe care adesea în graba și preocupați la rândul lor de a obtine niste rezultate, calificative ori de a rezolva multele probleme cotidiene adultii care ar trebui sa îi îndrume le ignoră. De multe ori și în privința copiilor se caută o rețetă de succes care s-a vazut că a dat rezultate. Dar pentru a obtine succese trebuie ca și reteta respectivă să tină cont atât de aptitudinile cât și de limitele unui copil, adolescent si de ce nu, chiar ale unui adult.
Aceste lucruri nu sunt ușoare și nu se pot schimba de pe o zi pe alta dar nu sunt imposibile. Poate ar trebui, de asemenea, să învățăm să ne acceptăm noi așa cum suntem și pe copii să îi acceptăm așa cum sunt ei, cu talentele lor reale și nu să îi forțăm să se încadreze în anumite modele ori să urmeze rețete ce par de succes. Dacă vom reuși să facem asta, câte putin în fiecare zi, atunci vom avea oameni mai pasionati, mai creativi și care vor avea intr-adevar performanțe strălucite si reale. Însă pe lângă toate aceste schimbări poate ar trebui introduse și niste cursuri de etică în diferite împrejurări care i-ar învăța pe copii și de nu, și pe adulti ce este bine și ce nu se poate face îmtr-o anume situatie nu doar sub amenintarea unei pedepse ci și a altor consecințe care pot fi pe termen scurt, mediu sau lung.
Până una-alta, pe studenti îi așteaptă cea de a doua sesiune de examen, pe elevii de clasa a opta primul examen serios din viața lor iar pe cei din clasele terminale de liceu bacalaureatul. Sigur, se vor lua măsuri, vor exista camera de luat vederi. Dar să nu uităm că și acestea, fără o pregătire etică, fără încrederea tinerilor că pot face o lucrare bună și fără să se inspire din alte surse, tot soluții pe termen scurt sunt.