Alexandru Păunescu (CSALB): „Amânarea ratelor, o măsură insuficientă pentru mulți consumatori”
Articol de Mircea Apostolescu, 16 martie 2021, 12:47
Luni, 15 martie, a expirat termenul până la care consumatorii puteau trimite cereri de amânare a plății ratelor pentru cel mult 9 luni, potrivit moratoriilor legislative de anul trecut.
Potrivit lui Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), solicitările transmise de către consumatori CSALB arată că există persoane care, chiar după expirarea perioadei de amânare la plata ratelor, nu se găsesc într-o situație financiară mai bună, care să le permită reluarea plății creditelor.
Asta deoarece pandemia afectează, încă, pe termen nedeterminat industrii precum HORECA sau transporturile aeriene și pe cei care lucrează ori au lucrat în aceste industrii, explică Păunescu.
Președintele CSALB, care este și director juridic al Băncii Naționale a României, recomandă instituțiilor bancare să fie pregătite pentru un număr semnificativ de persoane care, după expirarea termenului de suspendare la plata ratelor, vor apela la reeșalonare creditelor.
În același timp, Alexandru Păunescu le recomandă consumatorilor ca, dacă realizează că vor avea probleme la plata ratelor și după expirarea perioadei de suspendare de maximum 9 luni, să ia legătura cu băncile respective, pentru a găsi o soluție de reeșalonare a creditelor.
Dacă nu reușesc să ajungă la o înțelegere cu banca sau dacă nu sunt mulțumiți cu soluția obținută prin dialogul cu aceasta, consumatorii pot apela gratuit la serviciile CSALB, care va încerca o negociere cu instituția de credit respectivă.
Chiar dacă, la final, consumatorul va plăti o sumă mai mare, în urma rescadențării pe un termen mai îndelungat, cuantumul ratei poate să scadă cu până la 20 sau chiar 25%, ceea ce este semnificativ în economia fiecărei familii, apreciază Păunescu.
„Dacă ar fi să anticipăm ce urmează după perioada în care consumatorii au avut posibilitatea de a solicita amânarea ratelor, putem spune că băncile ar trebui să fie pregătite pentru multe situații în care consumatorii nu vor putea să-și respecte obligațiile de plată conform noilor grafice de rambursare, chiar dacă au beneficiat de amânarea plății acestor rate.
Între cererile transmise CSALB sunt cazuri în care consumatorii solicită băncilor amânarea ratelor peste termenul maxim de 9 luni, motivând că situația lor financiară nu s-a îmbunătățit. Alții cer întreruperea procesului de amânare a plății ratelor după ce au estimat o înrăutățire a situației lor viitoare, generată de costurile amânării.
CSALB a primit până acum aproximativ 250 de cereri în care consumatorii au solicitat, printre altele, și amânarea plății ratelor ca urmare a dificultăților financiare generate de pandemie, dar și găsirea unor soluții în plus pentru depășirea dificultăților financiare, nu doar o simplă amânare la plată.
Pe de altă parte, primim în continuare și multe cereri care vizează scoaterea consumatorilor din Biroul de Credit (n.n. 534 de cereri în 2020 și 112 în 2021), semn că mulți consumatori vor să solicite noi împrumuturi și nu se consideră afectați de pandemie. Așa cum am mai spus, fiind vorba de o legislație specială, astfel de cereri sunt clasate într-o majoritate covârșitoare, ca urmare a refuzului băncilor de a intra într-o astfel de conciliere.
Recomandarea noastră către consumatori, este să se informeze temeinic înainte de a lua orice decizie care implică finanțele personale. Pe site-ul nostru am creat o pagină nouă în care vor găsi simplificate toate metodele prin care pot trimite cereri de negociere cu băncile”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.