Algoritmii Instagram ne pot recomanda fake news

Aveți cont pe Instagram?
Daca da, subiectul zilei de astăzi al rubricii „Break the fake!” este pentru voi.

Un raport realizat de Center for Countering Digital Hate și ONG-ul Restless Development arată că, în perioada de vârf a pandemiei, algoritmii Instagram direcționau utilizatorii către mesaje care dezinformau cu privire la pandemia de COVID-19 și la vaccinare.

Pentru a înțelege cum s-a ajuns aici, Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne explică felul în care funcționează algoritmii:

În sens larg, algoritmii sunt seturi de reguli care definesc în mod precis ordinea anumitor operații, pentru a realiza anumite sarcini.
În cazul rețelelor sociale, algoritmii filtrează conținutul și iau decizii automate despre ce ne este afișat, și în ce ordine.
De exemplu, în 2020, algoritmii Instagram afișau cu prioritate:
 Postările cu cel mai mare număr de like-uri
 Postările foarte recente la momentul logării în aplicație
 Postările de pe conturile cu care interacționăm frecvent
 Postările cu #-uri pe care le urmărim
 Postările care au generat interacțiuni intense, chiar dacă nu sunt un tip de conținut pe care îl urmărim frecvent.

Prin urmare, algoritmii nu sunt neutri, ci iau în fiecare moment decizii privind conținutul către care suntem direcționați.
Scopul final este de a ne menține atenția și interesul, nu de a favoriza un conținut de calitate.

Cercetarea la care m-am referit mai devreme arată că, în perioada de vârf a pandemiei, algoritmii Instagram, promovând conținutul cu cel mai mare potențial de viralizare, au ajutat la răspândirea dezinformării.

În general, dezinformarea este inflamatorie, controversată, generează atenție și este propulsată mai ușor în feed.
Mai mult decât atât, interesul exprimat pe un subiect înșelător atrage după sine expunerea încrucișată la subiecte similare.
De exemplu, dacă un utilizator umărește conturi ale mișcării anti-vacciniste, este mai probabil să primească recomandări și sugestii cu tematică extremistă de tip QAnon, și conținut cu tentă conspiraționistă pe diverse subiecte.

O astfel de expunere sistematică la așa-numitele adevăruri alternative (și nedemonstrate) poate radicaliza opiniile și atitudinile.

Trebuie să dăm dreptul la replică către Facebook, compania care deține Instagram:
”Între timp, am realizat multe schimbări pentru a împiedica răspândirea dezinformării și am eliminat 12 milioane de postări care dezinformau cu privire la COVID-19 și vaccinuri.”
Fiecare newsfeed este unic.
Aveți grijă ce conținut primiți în newsfeed-ul vostru!
Până data viitoare, alegeți sursa sigură de informații, BucureștiFM!

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a

Sursa: Facebook.com

întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.