Sector 6: Întreţinerea și salubrizarea spaţiilor verzi din jurul blocurilor, realizate de către asociaţiile de proprietari!
Articol de Mircea Apostolescu, 31 martie 2021, 12:15
Întreţinerea și salubrizarea spaţiilor verzi din jurul blocurilor de locuinţe din Sectorul 6 vor fi realizate de către asociaţiile de proprietari, conform unei hotărâri adoptate de către Consiliul Local al Sectorului 6.
„Întreţinerea şi salubrizarea spaţiilor verzi aferente blocurilor de locuinţe de pe raza administrativ-teritorială a Sectorului 6 al Municipiului Bucureşti vor fi realizate de către asociaţiile de proprietari/locatari de pe raza administrativ-teritorială a Sectorului 6, acestea fiind direct responsabile de starea şi aspectul spaţiilor verzi”, se spune în respectiva hotărâre de Consiliu Local.
În Referatul de specialitate numărul 21033/15.12.2020 întocmit de Administrația Domeniului Public Sector 6, proiectul de hotărâre este susținut pe baza modificărilor aduse OG 21/2002 prin Legea 273/2020.
„Problema survine ca urmare a faptului că locuitorii/asociaţiile de proprietari/locatari ale
cvartalurilor de blocuri din sector nu conștientizează necesitatea implicării active, ca beneficiari direcţi ai acestor spaţii, pentru realizarea acțiunilor de îngrijire şi gospodărire în limite legale a spaţiilor verzi din jurul blocurilor, pentru ridicarea standardului de curățenie şi aspect urbanistic corespunzător şi în aceste zone. Aceasta determină luarea unor măsuri cu caracter normativ de către autorităţile publice locale care să responsabilizeze civic şi să reglementeze legal regimul de întreţinere al acestor spaţii aferente asociațiilor de proprietari/locatari”, spun cei de la ADP Sector 6 în referatul de specialitate al proiectului, aprobat de către primarul Ciprian Ciucu.
Amenajarea spaţiilor verzi aferente blocurilor de locuinţe se poate realiza de către ADPDU Sector 6 prin serviciile de specialitate sau de asociaţiile de proprietari/locatari.
În cazul în care amenajarea spaţiilor verzi se va efectua de către asociaţiile de proprietari/locatari trebuie respectate principiile estetice şi de funcţionalitate. ADPDU Sector 6 poate oferi consultanţă gratuită, material dendro-floricol şi unelte necesare amenajării spaţiilor aferente blocurilor.
Pentru defrişarea, toaletarea şi reducerea arborilor situaţi pe spaţiile verzi aferente blocurilor de locuinţe, asociaţiile de proprietari/locatari vor avea obligaţia să solicite avizul de specialitate al Direcţiei de Mediu a Primăriei Municipiului Bucureşti.
Asociaţiile de proprietari/locatari nu au dreptul să modifice destinaţia terenurilor spaţii verzi, acestea fiind folosite doar în scopul amenajării, întreţinerii şi salubrizării.
Prin hotărârea adoptată de către Consiliul Local s-a aprobat, de asemenea, regulamentul de întreţinere şi salubrizare a terenurilor de pe raza administrativ-teritorială a Sectorului 6.
Amenajarea, întreţinerea şi salubrizarea terenurilor şi spaţiilor verzi deţinute sau administrate de persoane fizice şi juridice de drept public sau privat de pe raza Sectorului 6 se va realiza de către aceştia în condiţiile legii şi acestui regulament.
Conform regulamentului, instituţiilor publice, agenţilor economici, celorlalte persoane juridice şi persoanelor fizice care deţin cu orice titlu (în proprietate, închiriere, administrare sau concesiune) terenuri neîngrijite în Sectorul 6 le revin următoarele obligaţii:
- să asigure întreţinerea, deratizarea, dezinsecţia şi salubrizarea terenurilor, prin tunderea periodică în decursul unui an a vegetaţiei şi eliminarea deşeurilor menajere şi nemenajere;
- să asigure curăţenia şi ordinea la locurile de depozitare a materialelor de pe terenurile cu construcţii nefinalizate pe care le deţin, precum şi pe căile de acces;
- să ia măsuri pentru împrejmuirea terenurilor deţinute, pentru preîntâmpinarea depozitărilor ilegale de deşeuri municipale din partea unor persoane necunoscute.
În situaţia neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute de regulament de către asociaţiile de proprietari/locatari, Administraţia Domeniului Public şi Dezvoltare Urbană Sector 6 va efectua lucrările de întreţinere şi curăţare a terenurilor spaţiilor verzi aferente locuinţelor de tip condominiu.
În cazul proprietăţilor private, lucrările se efectuează de către ADPDU Sector 6, urmând ca acesta să recupereze cheltuielile efectuate în acest scop, în condiţiile legii.
Primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, a subliniat că autoritatea locală nu le va solicita asociaţiilor de proprietari să facă amenajări ale spaţiilor verzi aferente blocurilor.
„Nu vor face amenajări decât dacă vor, adică nimeni nu le va cere să facă amenajări”, a declarat Ciucu.
Mihai Mereuță, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari „Habitat”, spune, însă, că cetățenii nu pot fi obligați la muncă forțată pe domeniul public!
Președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari „Habitat”, Mihai Mereuță, a declarat pentru București FM că autoritatea locală nici nu ar trebui să se gândească să le impună cetățenilor o obligație ce ar echivala cu munca forțată pe domeniul public, mai ales fără o consultare prealabilă a asociațiilor de proprietari.
Obligația de a păstra curățenia, de a nu face mizerie, pe domeniul public nu este echivalentă cu obligația de a face curățenie pe domeniul public, spune șeful de la „Habitat”.
Mihai Mereuță spune că o asemenea măsură ar putea fi luată numai punctual și numai cu acordul tuturor proprietarilor din asociație.
Asta pentru că un bloc poate avea un spațiu verde de câțiva metri pătrați, în timp ce un alt bloc poate avea un spațiu verde de 1500 de metri pătrați. Cheltuielile legate de amenajarea, întreținerea și salubrizarea spațiului verde ar putea fi importante, chiar prea mari pentru unele asociații, în care mulți dintre proprietari sunt pensionari sau persoane ori familii cu venituri reduse, explică președintele „Habitat”.
Oricum, pentru fiecare asociație și spațiu verde în parte ar fi necesară câte o hotărâre a Consiliului Local al Sectorului 6 și ar trebui clarificată situația juridică a fiecărui teren amenajat ca spațiu verde în parte.
Pentru că asociația să fie obligată să amenajeze, să întrețină și să salubrizeze spațiul verde respectiv, aceasta ar trebui să primească o concesiune asupra terenului, este de părere șeful de la „Habitat”.
În plus, ar trebui precizat foarte clar de câte ori sau la ce intervale de timp ar trebui să intervină o asociație asupra spațiului verde, pentru că, așa cum este acum formulat proiectul de hotărâre, poate lăsa loc unor abuzuri.
Dacă spațiul verde a fost salubrizat dimineața, spre exemplu, iar, după amiază, inspectorii Primăriei găsesc deșeuri aruncate acolo, asociația de proprietari ar putea fi amendată, a declarat Mereuță pentru București FM.
Să scadă impozitele și taxele locale…
Președintele Ligii „Habitat” este de părere că, odată cu luarea unei asemenea măsuri și degrevarea bugetului local de cheltuielile privind amenajarea, întreținerea și salubrizarea spațiilor verzi, atunci, fie ar trebui să scadă impozitele și taxele locale, fie cheltuielile asociațiilor de proprietari ocazionate de amenajarea, întreținerea și salubrizarea spațiilor verzi ar trebui să fie deductibile din impozitul pe clădiri și terenuri.
Domnul primar să aibă mai puține certitudini și să se consulte mai mult cu reprezentanții asociaților de proprietari…
Mihai Mereuță acuză și lipsa de transparență a Primăriei Sectorului 6, care nu se consultă cu asociațiile de proprietari în problemele care le privesc direct, de la reabilitarea termică a blocurilor, până la tubulatura de gunoi sau spațiile verzi din jurul blocurilor.
„Spre surprinderea mea, nu ne-a întrebat nimeni. Am văzut că domnul primar știe ce trebuie făcut cu reabilitarea termică, știe ce trebuie făcut cu tubulatura genelor de gunoi, știe ce trebuie făcut cu asociațiile care trebuie să îngrijească domeniul public. Eu i-aș recomanda să aibă mai puține certitudini și să se consulte mai mult cu reprezentanții asociațiilor de proprietari”, a declarat președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari „Habitat”, Mihai Mereuță pentru București FM.