Șase ONG-uri cer blocarea proiectului privind locuințele sociale din Sectorul 1!

Foto: Mircea Apostolescu/arhiva

După ce a renunțat, pentru moment, la presiunile societății civile, la un proiect de hotărâre a Consiliului Local prin care ar fi urmat să se sisteze, de la 1 mai, ajutoarele acordate de către Primăria Sectorului 1 pentru plata chiriei, edilul Clotilde Armand propune astăzi un „Proiect de hotărâre privind aprobarea modelului de contract-cadru pentru închirierea locuințelor cu destinație social având ca proprietar/administrator Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1.”

Din nou, un grup de ONG-uri – Frontul Comun Pentru Dreptul La Locuire, Active Watch, Asociația Sprijinirea Integrării Sociale, Asociația O2G – Ofensiva Generozității, ARAS – Asociația Română Anti-SIDA și CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică, a făcut publică o petiție prin care ia „act cu îngrijorare de proiectul de hotărâre inițiat de Primarul Sectorului 1, privind contractul-cadru pentru închirierea locuințelor sociale.”

Organizațiile semnatare ale petiției spun că proiectul de hotărâre conține prevederi contrare celor ale Legii Locuinței nr 114/1996.

Astfel, modelul de contract-cadru propus de către edilul din Banu Manta prevede, la art. 4(1), că „Termenul de închiriere este de maxim 5 (cinci) ani”. Prevedere contrară celei de la art. 44 al Legii 114/1996 care spune: „Contractul de închiriere se încheie de către primar sau de către o persoană împuternicită de acesta cu beneficiarii stabiliți de consiliul local pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire pe baza declarației de venituri și a actelor doveditoare necesare conform prevederilor legale”.

Pe de altă parte, Primăria Sectorului 1 introduce prin acest proiect, prin art. 4(2), „proceduri suplimentare față de Legea Locuinței și contrare acesteia”, mai spun semnatarii petiției.

Astfel, beneficiarii de locuințe sociale ar urma să fie obligați să își redepună dosarele pentru aceste locuințe în 6 luni de la împlinirea termenului de 2 ani de la repartizarea locuinței, sub sancțiunea renunțării beneficiarului la respectiva locuință socială.

O altă prevedere din contractul-cadru contestată de către ONG-urile semnatare ale petiției este cea de la art 4(5) potrivit căruia: „Dacă în urma analizei, Comisia de Specialitate de la nivelul Sectorului 1 va constata că, din punct de vedere material, nu se mai mențin condițiile care au determinat atribuirea locuinței către acel locatar, va înștiința locatorul de faptul că respectiva locuință urmează a fi atribuită unei alte persoane de pe lista de așteptare”.

Semnatarii petiției spun că „această prevedere este excesivă și neclară în raport cu Legea Locuinței, lăsând loc la interpretări arbitrare, suplimentare prevederilor din Legea 114/1996”.

În opinia lor, nu este clar ce se înțelege prin constatarea faptului că „din punct de vedere material, nu se mai mențin condițiile care au determinat atribuirea locuinței către acel locatar”, neexistând criterii clare după care ar urma să se facă această reevaluare.

Pe baza acestor argumente, asociațiile semnatare spun că rolul modificărilor la modelul de contract-cadru pentru închirierea locuințelor sociale propuse de către Executivul din Banu Manta „este de a descuraja și intimida beneficiarii, respectiv de a impune obstacole birocratice suplimentare pentru a împiedica prelungirea contractelor de închiriere.”

Această convingere a ONG-urilor semnatare este întărită de faptul că Referatul de aprobare ce însoțește proiectul, elaborat de către DGASPC Sector 1, „îi învinovățește pe beneficiarii de locuințe sociale pentru faptul că cele peste 700 de familii de pe listele de prioritate în Sectorul 1 așteaptă de ani de zile o locuință.”

Potrivit Referatului DGASPC Sector 1 „din practică, s-a constatat că beneficiarii acestor locuințe sociale, prin reînnoirea la cerere a contractelor sociale pentru o nouă perioadă de 5 ani, nu sunt suficient stimulați să depășească situația materială precară în care se găsesc într-un interval de timp rezonabil, acceptând pe termen foarte lung să ocupe aceste locuințe, împiedicând astfel posibilitatea altor familii aflate în impas să acceseze astfel de beneficii, întrucât numărul de locuințe sociale pe către le pune la dispoziție fiecare unitate administrativ-teritorială este limitată față de nevoile reale ale comunității pe care o reprezintă”.

Semnatarii petiției atrag atenția că „potrivit Legii Locuinței și Codului Administrativ, autoritatea locală are obligația de a furniza acest serviciu public în acord cu nevoile populației. Contrar acestor prevederi și prin modificările propuse, administrația locală pune în competiție beneficiarii de locuințe sociale, care la rândul lor au așteptat ani de zile, cu solicitanții de locuințe sociale”.

ONG-urile semnatare mai spun că „această propunere face parte dintr-o serie de măsuri anti-sociale pe care Primăria Sectorului 1 intenționează să le aplice, printre care numim și iminentul proiect de abrogare a ajutorului de chirie acordat prin HCL Sector 1 nr. 144/2020 pentru solicitanții de locuințe sociale”.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.