Anca Apahidean, Director General IATA România: ”Aplicația IATA Travel Pass este gratuită pentru pasageri”
Articol de , 13 aprilie 2021, 11:06
Despre IATA Travel Pass, ce presupune această inițiativă si cum poate ajuta aplicația călătoriile în siguranță, în contextul pandemic, au aflat Andreea Bratu și Alex Minculescu de la Anca Apahidean, Director General IATA România, invitată în Matinalul ”Bună dimineața, București!”, pe 98.3 și live pe Facebook-ul București Fm, via Zoom.
”Este inițiativa liniilor aeriene de a crea o aplicație mobilă de stocare a certificatelor necesare de călătorie în condiții de pandemie. Ar trebui să repornim industria aviatică, pentru că e păcat. Mâine va fi valabilă pe IOS, iar pentru Android la sfârșitul lunii. Au fost făcute primele teste cu primele linii aerine – vreo 40. Pionierii sunt Quatar, care a avut primul zbor folosind IATA Travel Pass pe 11 martie de la Doha la Istanbul și Snigapore Airlines, pe 15 martie de la Singapore la Londra. Ce poate să facă pentru pasager? Conține 4 module. Primul e un registru internațional al cerințelor de sănătate: pot verifica ce îmi trebuie, de exemplu dacă plec la Roma. Partea a doua conține o listă a tuturor centrelor de testare autorizate de Guvernul din țara unde mă aflu. Modulul 3 permite să import rezultatul testului sau al documentului de vaccinare. Al patrule îmi permite să creez un pașaport digital, prin simpla fotografiere – sunt anumiți pași de urmat: punem pașaportul, poza și creăm identitatea digitală. Aplicația este gratuită pentru pasageri. Trebuie verificat înainte cu linia aeriană cu care zburăm dacă este afiliată acestui Travel Pass”, explică Anca Apahidean.
”Ideea de bază este să eliberăm spațiile de la check-in. Decât să stăm să ne fâțâim cu hârtiile la check-in, ne dorim o călătorie cât mai contactless. Este în aliniament cu cerințele OMS, care a făcut standardele digitale ale testelor și certificatelor de vaccinare – un cod QR care va putea fi folosit în aplicație. E o aplicație valabilă în toată lumea. Aplicația este creată acum, în condiții de criză, dar se fac up-date-uri ca să poată fi folosită în continuare ca date biometrice ale pasagerului. Trebuie oferită o experiență cât mai simplă în aeroport, cât mai digitalizată. O idee de călătorie biometrică a apărut cu mulți ani înaintea pandemiei. Vorbim de aeroporturile mari, aglomerate care fac toate procedurile de pe telefon. Anumite linii aeriene au deja o aplicație mobilă. Sunt tot felul de aplicații menite să ușureze viața pasagerilor. Industria aviatică a fost foarte mult afectată. Situația finaciară a liniilor aeriene e catastrofală. Traficul aerian, anul trecut în martie, s-a oprit complet. Acum, în februarie am avut 11% trafic, comparativ cu 2019, că de 2020 nu se poate vorbi. Va fi foarte greu de repornit. Se prevede o reîntoacere la nivelului de călătorii pre-Covid abia în anul 2024. Tendințele de călătorie s-au schimbat complet. La mare cerere sunt cele de plăcere, în timp ce călătoriile de business s-au oprit un pic. Acum zburăm la nivelul anului 2000”, spune Directorul General IATA România.