Copiii roz ai Adelinei Toncean

„30 de secunde până în Rai și lumea te roagă să mai stai!”
Sunt printre ultimele cuvinte pe care Blondie, baiatul Adelinei Toncean, le-a scris in jurnal inainte sa plece in Rai.
E Raiul in care pleaca fiecare copil pe care Adelina nu mai poate sa-l ajute.
Insa, cei mai multi se intorc acasa roz.
Sunt roz de sanatate si de de viata. O viata pentru care ii multumesc multi parinti.
Iar bunatatea a invatat-o de la Blondie.
„Doar grija pentru cei ramasi aici il mai tinea langa noi. Era impacat cu apropierea de Rai. Doar bunatatea ne mai tine in perioada asta. Stiam, pana acum, unde sa cerem ajutor. Bunatatea poate schimba ceva”.

Adelina duce copii bolnavi oriunde stie ca se vor face bine.
Nu lasa pe nimeni in urma. Asta e menirea ei: sa salveze si sa tina in mana ei, fiecare manuta roz.
„53 de zboruri intr-un an. Saptamana aceasta avem inca 2 zboruri cu 2 adolescenti care se intorc acasa pentru final… Intr-o zi doua ii aducem. Joi adunam copii din Ardeal, mergem la Milano si apoi la Roma. Ajungem la peste 100 de copii transportati in perioda asta. Am reusit ca pana acum sa nu spunem niciodata NU. Avem 30 de cazuri in asteptare. Noi ducem orice copil sau adult, care are o conditie medicala care necesita transport. Ii ducem oriunde au nevoie. Nu costa nimic. Nu stii niciodata de care parte poti fi. Au fost momente foarte grele, cand nu credeam ca mai putem”.

Adelina viseaza…nu pentru ea.
Viseaza la ceva al lor. O bijuterie. Nu se pune pe mana sau la gat.
Se ridica in aer pentru cei mai mici dintre noi.
„Nu avem inca avionul. Inca inchiriem avion de la Tarom. Suntem foarte aproape ca acest lucru sa se intample. De curand am realizat ce important este sa avem un avion mare, sa ducem cat mai multi copii. Rar facem un zbor fara escala. E minunat sa vezi ce traseu mai inventezi data viitoare. Dar nu conteaza decat sa ajunga copiii in siguranta unde trebuie. Vrem un avion care permite zborul cu 3 targi, incubatoare pentru nou nascuti. Este o ambulanta cu aripi”.

Adelina are nevoie de ajutor. Nu s-ar spune, nu? Noi suntm obisnuiti ca ea sa ne ajute. Si ea gaseste ajutor in oameni. Exista OAMENI!
„Oamenii vin la noi dupa atat de multe nu-uri!…
Nu am gasit autoritati dar am gasit oameni. Am gasit oameni care, dupa ce ne ajuta, ne suna sa ne mai intrebe daca mai avem nevoie de ceva. Am facut pasaport la 6 dimineata unui copil, am facut pasaport imediat unui medic… Nu vorbim decat despre o viata care trebuie sa mearga inainte. Sa nu ajuti un copil, atunci cand are nevoie e ca si cum ai lasa o masina pe o cale ferata. Toti gandim ca, daca vom avea nevoie, ne va ajuta cineva. E atat de bine sa stii ca la sfarsitul zilei o viata s-a dus in directia care trebuie. Este coplesitor sa traiesti asa ceva”.

Adelina vrea o tara ca afara. O vrea la noi acasa. Altii au, noi nu.
Altii pot, la noi mai greu. Undeva timpul s-a oprit pentru noi.
Adelina opreste timpul pentru bolnavii care striga dupa ajutor.
„Tarile europene au ambulante aeriene. Asta pentru ca asigurarile permit decontarea zborurilor. Din pacate Romania este dependenta de sitemele medicale de afara. Intotdeauna ne gandim unde sa plecam in strainatate cand avem probleme. Realitatea se reflecta in cifre. Vorbim despre formularul E112. Iar o conditie este sa ai un raport, la cel mai inalt nivel, ca nu poti fi tratat in tara. A doua conditie este ca o clinica sa stie problema si sa te accepte.
Sunt centre in Europa, care au devenit extrem de specializate pe anumite domenii. Deja fac si cercetare. Acest formular se elibereaza si in baza faptului ca suntem cetateni europeni. Vorbim despre afectiuni extrem de complicate.
Pregatirea unei echipe atat de complexe necesita pregatire de zeci de ani. Care sa tina pasul cu ce se descopera. La noi nu s-a facut asa ceva. A fost timp care s-a pierdut. Cei care ar fi putut sa faca… Medici a evoluat mult in cercetare s-a ajuns ca boli de care se murea, acum au rezolvare. Noi ducem copii la transplant de organe la nici o luna de viata”.

De multe ori, cei mici rateaza sansa la viata din start.
Pentru ca si mamele lor sunt, de multe ori, cele mici.
Mame minore, fara prea mult…viitor frumos in fata.
Adelina viseaza si pentru ele.
„Ne dorim sa continuam la un nivel mult mai amplu caravana de monitorizare a gravidelor in risc social. Trebuie sa ajungem la ele inainte sa nasca un copil cu probleme, intr-o maternitate nepregatita. Trebuie sa ajungem sa salvam nasterea, sa pregatim mama care de multe ori este si ea un copil. Vrem sa devina un ghid de bune practici. Sa salvam aceste femei care sunt primele victime.
Programul noatru „Niciun copil singur in spital” s-a oprit din cauza pandemiei. Insa il vom continua. Vom pregati cursuri online pentru cand lucrurile vor reveni la normal”.

Adelina si …Blondie au fost, astazi, In Comunitate.