Cum recunoaștem un comportament neautentic pe Facebook?
Articol de Vicentiu Andrei, 12 mai 2021, 12:29
De această dată, dorim să vă atragem atenția asupra unei probleme mai subtile pe rețelele sociale, la care ai fi putut fi expus fără să știi.
Este vorba despre comportamentul neautentic coordonat, despre care ne oferă detalii Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online
Conform lui Nathaniel Gleicher, șeful politicii de ciber securitate în cadrul Facebook, comportamentul neautentic apare atunci când o rețea de pagini și conturi personale de Facebook acționează împreună, conform unei agende specifice, dar legătura dintre acești actori, precum și scopurile lor sunt ascunse celorlalți utilizatori.
Creșterea intenționată, prin comunicare strategică, a popularității unei idei, persoane sau unui conținut anume este o tehnică neetică de propagandă cunoscută de multă vreme, dar rafinată cu mai multă ușurință pe rețelele sociale.
Pentru a da doar un exemplu recent, în luna august 2020 Facebook a neutralizat o rețea de conturi și pagini false provenind din Rusia, care pozau într-o organizație de știri cu sediul în România.
Acțiunea lor viza dezbaterea politică din Regatul Unit și din alte țări.
Oamenii din spatele acestei rețele postau despre știri internaționale și evenimente actuale, într-un mod relevant pentru a crea curente de opinie.
Care sunt efectele comportamentului neautentic coordonat?
În primul rând, viralizarea conținutului dorit pe rețelele sociale, dar nu pentru că ar fi publicul interesat de acest conținut, ci pentru că el este diseminat accelerat de rețeaua de pagini și persoane care acționează coordonat.
Astfel, utilizatorii care fac parte din publicul țintă al campaniei coordonate sunt expuși la un conținut manipulator pe care, în condiții naturale, nu l-ar fi văzut poate niciodată.
În al doilea rând, este sporită în mod artificial popularitatea anumitor persoane, mișcări, măsuri,orientări politice, pentru a le face să pară că sunt mai influente la nivelul opiniei publice decât sunt în realitate.
În plus, prin acest tip de comportament coordonat pot fi derulate adevărate campanii de hărțuire publică, dacă acest lucru servește scopurilor ascunse ale rețelei.
Nu în ultimul rând, prin expunerea repetată la mesaj, venit din partea a multiple surse care acționează împreună, dar par complet separate, utilizatorii sunt induși în eroare privind valoarea de adevăr a anumitor afirmații.
Din punct de vedere psihologic, tindem să credem afirmațiile la care suntem expuși în mod repetat și pe cele care sunt validate de susținerea unui număr mare de persoane.
Ne aliniem astfel unui așa-zis tren al victoriei, unui curent de opinie pe care îl percepem ca fiind dominant.
Într-o ediție viitoare, vom discuta cum să ne protejăm de această practică dăunătoare. Până atunci, alege sursa sigură de informații, București FM!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a
întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.