Like-urile dictează!
Articol de Vicentiu Andrei, 26 mai 2021, 12:35
Metricii de popularitate ai conținutului de pe rețele sociale te influențează mai mult decât crezi!
Ce sunt metricii de popularitate?
Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, spune că este vorba de ceea ce în engleză numim ”engagement” – adică măsura în care utilizatorii interacționează cu un anumit conținut. Această interacțiune poate consta, în funcție de rețea, și tipul de conținut, în număr de like-uri sau alte reacții, share-uri, comentarii și vizualizări.
Cercetările arată că expunerea la acești indici ai popularității ne vulnerabilizează în fața conținutului care are o credibilitate scăzută.
Cu cât engagementul afișat este mai mare, cu atât suntem mai dispuși să dăm și noi like și să distribuim știrea, și mai puțin interesați să o verificăm. Astfel, un conținut care este fals sau care induce în eroare devine din ce în ce mai popular, doar pentru că este deja popular. Cam așa au atins și surorile Kardashian faima, am putea spune.
De ce se întâmplă asta?
Este vorba de efectul ”bandwagon” (sau trenul victoriei) – când o idee, o persoana, un mesaj este foarte popular, dorim să ne asociem cu el și este mai probabil să îl sprijinim.
Acest efect ne face să ne uităm la cât de apreciat este un conținut (în loc să îl evaluăm critic) și să echivalăm popularitatea cu credibilitatea.
”Dacă mii de oameni au distribuit acest mesaj, trebuie că cineva l-a verificat înaintea noastră”, presupunem noi automat.
Din păcate, mulți oameni distribuie informații fără să le citească, iar o parte consistentă din like-uri și share-uri pot să provină de la boți, adică de la niște programe automate.
În plus, este în natura umană să ne dorim să fim populari. De aceea, atunci când luăm decizia de a distribui anumite postări, tindem să luăm în calcul dacă le-ar plăcea celor din lista noastră de prieteni și dacă distribuirea acelei știri ne pune într-o lumină favorabilă, de persoane informate, la curent cu noutățile, care distribuie informații relevante.
De aceea distribuim uneori conținut lipsit de credibilitate, deoarece nu suntem atenți cu adevărat la mesaj, ci la contextul social al acestui mesaj.
Cum putem evita capcana?
În primul rând, conștientizând faptul că un număr mare de like-uri și share-uri nu reprezintă o garanție a credibilității.
În al doilea rând, citind întreaga postare sau întreaga știre.
Nu în ultimul rând, citind cu atenție avertismentele.
De multe ori, rețele sociale atrag atenția asupra afirmațiilor care sunt disputate sau corectate de către fact-checkeri.
Și, în plus, să găsim alte metode să devenim populari pe rețele sociale, în loc să distribuim conținut neverificat.
Alege sursa sigură de informații, BucureștiFM!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a
întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.