Senzori de căldură, plata cu cardul și înjumătățirea timpilor de întârziere în stații pentru STB?
Articol de Mircea Apostolescu, 25 iunie 2021, 15:13
Conform consilierului municipal Gabriel Rău, grupul USR-PLUS din Consiliul General al Municipiului București, ar dori ca în noul contract de delegare a serviciului public de transport dintre Primăria Capitalei și Societatea de Transport București să fie incluse prevederi care să impună introducerea plății cu cardul bancar în mijloacele de transport, înjumătățirea intervalelor de abatere la sosirea în stații în cazul liniilor cu platformă proprie, crearea unei platforme publice online pentru reclamații.
Consilierii municipali USR-PLUS au mai cerut instalarea în mijloacele de transport a unor senzori de temperatură, iar intervalul de temperatură să devină un indicator de calitate a serviciului și, de asemenea, prevederea unor penalități pentru cazul în care temperatura din vehicol nu ar fi cea prevăzută.
Tudor Măcicășan, consilier al primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, a replicat că, pentru a instala senzori de temperatură pe vehiculele noi, este nevoie de permisiunea fabricantului, pentru a nu pierde garanția. Pentru vehiculele vechi, nu este oportună o investiție însemnată precum instalarea senzorilor de temperatură, a explicat Măcicășan.
Cât privește reducerea la jumătate a intervalului de abatere la sosirea în stații pentru liniile cu platformă proprie, precum 41, 32, 21, 1 și 10, consilierul primarului general al Capitalei a opinat că nu este posibilă.
În primul rând, deoarece nici una dintre liniile menționate nu are platformă proprie integral. Astfel, linia 41 circulă în traficul general în zona Bulevardului Mărăști și a capătului de la Piața Presei. Apoi, culoarele dedicate transportului public ar trebui să fie corelate cu sistemul de management al traficului, care să prioritizeze activ mijloacele de transport în comun.
În plus, nici condițiile tehnice nu permit un interval de succedare în stații de sub 1 minut a tramvaielor, spre exemplu. Asta deoarece rețeaua de alimentare cu curent electric, nemodetnizată din anii ’70, nu poate susține mai multe tramvaie, a subliniat șeful Direcției de Transporturi a Primăriei Capitalei, Mihai Teodorescu.
Directorul general al STB, Adrian Criț, a punctat și el că instalarea senzorilor de temperatură și fixarea unui interval de temperatură ca indicator de calitate a serviciului nu ar fi oportune.
În afară de cheltuiala însemnată pe care ar presupune-o pentru STB, trebuie ținut seama de faptul că instalațiile de aer condiționat sunt construite pentru a asigura o diferență de 7°C față de temperatură exterioară, într-o incintă închisă. Această performanță nu poate fi atinsă într-un autobuz, care oprește în stații și deschide ușile și are un număr mare de pasageri, a susținut Criț.
„Dacă afară sunt 40°C, nu poți să ai 25°C în interior”, a declarat șeful STB.
În plus, Adrian Criț și-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că diferența prea mare de temperatură ar putea afecta sănătatea călătorilor.
Singura prevedere contractuală justă ar fi aceea a temperaturii exterioare de la care operatorul de transport are obligația de a porni instalațiile de aer condiționat ale mijloacelor de transport în comun, a mai susținut el.
Propunerile USR-PLUS și declarațiile au survenit cu ocazia dezbaterii publice a noului contract de delegare a serviciului public de transport, dezbatere organizată de către Primăria Capitalei.