Adulții sună abuziv la 112, mai mult decât copiii
Articol de arionmihaela, 16 iulie 2021, 12:24
Serviciul de urgență 112 a fost apelat abuziv de peste 231.000 de ori, în prima jumătate a acestui an.
Cele mai multe astfel de apeluri s-au înregistrat în Olt, Gorj, Harghita, Ialomița și Constanța.
În doar șase luni, un adult din Olt a sunat la 112 de 22.456 de ori, folosind două cartele SIM prepay. Apelurile efectuate de acesta reprezintă peste 20% din numărul total al apelurilor din județ. Îngrijorător este faptul că sunt de zece ori mai mulți adulți care sună
abuziv la 112 decât copii.
În perioada ianuarie – iunie 2021, conform statisticilor Serviciului de Telecomunicații Speciale, numărul de urgență 112 a fost apelat de 4.896.261 de ori, dintre care mai mult de jumătate, 57,86% au reprezentat urgențe (2.376.367), iar 42,14% non-urgențe (2.063.122).
Din totalul apelurilor non-urgente înregistrate în primul semestru, un număr de 231.919 (11,24%) au fost apeluri abuzive. Sunt situațiile în care, chiar dacă nu au o urgență reală, persoanele sună la 112 pentru a glumi, pentru a aduce injurii operatorilor sau apelează numărul de urgență fără a spune nimic.
Primele cinci județe în care s-au înregistrat cele mai multe apeluri abuzive:
Olt 101.408 57.140 56,35% 23.500 23,17%
Gorj 72.170 46.442 64,35% 14.622 20,26%
Harghita 54.835 32.885 59,97% 10.163 18,53%
Ialomița 85.635 43.991 51,37% 12.903 15,07%
Constanța 208.550 103.747 49,75% 28.175 13,51%
Comparativ cu prima jumătate a anului 2020, apelurile abuzive sunt în ușoară
scădere. În aceeași perioadă a anului trecut s-au înregistrat peste 311.000 de apeluri
abuzive, reprezentând 13,96% din numărul apelurilor non-urgente. Cetățenii înțeleg
importanța apelării responsabile a serviciului de urgență, însă există încă un număr
mare de adulți care sună abuziv la 112, în timp ce alte persoane au, cu adevărat,
nevoie de intervenția echipajelor de salvare.
Le reamintim cetățenilor să sune la 112 doar când au cu adevărat o urgență, când sunt în pericol viața, proprietatea sau mediul.
Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenție se deplasează în teren și constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei.
Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către Ministerul Afacerilor Interne.
* Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără
ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de
intervenție și, de asemenea, se consideră apel abuziv, apelarea 112 pentru a aduce
injurii operatorilor.
** Alertarea falsă este utilizarea intenționată și nejustificată a numărului 112 pentru
alarmarea sau determinarea intervenției agențiilor specializate de intervenție, fără a fi
înregistrată o urgență.
Sfaturi utile pentru cetățeni:
1. Sunați la 112 doar când aveți o urgență sau dacă cineva se află într-o situație
de urgență. O situație de urgență este aceea în care este necesară intervenția
imediată a agențiilor specializate – Ambulanță, Poliție, Pompieri, Jandamerie – atunci
când viața, proprietatea sau mediul sunt puse în pericol (incendii, accidente cu
victime, persoane inconștiente, probleme medicale grave, agresiuni și alte infracțiuni,
inundații, tentative de suicid, tâlhării etc).
2. Blocați telefonul pentru a evita apelarea accidentală (dacă ați sunat din greșeală
la 112, rămâneți pe fir și informați operatorul că ați apelat dintr-o eroare).
3. Cooperați cu operatorul 112 atunci când apelați serviciul de urgență. Răspundeți
cât mai corect la întrebările pe care acesta vi le adresează, spuneți adresa cât mai
exactă a evenimentului și oferiți toate detaliile despre ce s-a întâmplat. Întrebările
pe care vi le adresează operatorul 112 sunt clare și concise şi au ca scop acordarea
ajutorului în cel mai scurt timp posibil. Cu cât sunt mai detaliate și corecte informaţiile
pe care le furnizați, cu atât mai repede vor putea ajunge echipajele la dumneavoastră.
4. Nu sunați la 112 pentru probleme non-urgente! Apeluri non-urgente reprezintă
acele situații în care nu este nevoie de intervenția imediată a echipajelor Ambulanței,
Poliției, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Apelarea nejustificată a numărului 112
poate costa viaţa unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de
un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de
ajutor!
5. Nu apelați numărul de urgență pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii
operatorilor, pentru a solicita diverse informații care nu fac obiectul unei intervenții de
urgență (starea vremii, mersul trenurilor, ora exactă, date de contact ale autorităților
etc.)
Mai multe informații despre Serviciul de urgență 112 sunt disponibile pe site-ul STS:
https://www.sts.ro/ro/112-serviciul-de-urgenta.
Biroul de Presă al STS