Ediția cu numărul 25 a Festivalului ”George Enescu” – o ediție cu multe staruri feminine

Arhivă

Concertul de deschidere a Festivalului International de la Sala Palatului, care l-a avut la pupitru dirijoral al Orchestrei Filarmonicii George Enescu pe dirijorul Paavo Järvi, de ieri, 28 august a început poate cu cea mai cunoscută lucrare a lui George Enescu, ”Rapsodia română în re major op. 11 nr. 2”, o lucrare pe care atunci când o asculți ai viziunea unei Românii frumoase și armonioase, așa cum a văzut-o și a păstrat-o toată viața în inima sa marele compozitor.

Am stat lângă niște elevi de liceu. Din cauza exuberanței pe care o afișau la început mi-a fost puțin teamă că nu vor fi foarte linștiti în timpul concertului, dar m-am înșelat. Adolescenții nu veniseră nici pentru că îi trimiseseră părinții, deși probabil aceștia contribuiseră cu o parte la plata biletelor, și nici pentru că așa le spuseseră profesorii. Atunci când a apărut pe scenă violonisța Hilary Kahn – care a interpretat Concertul în re minor pentru vioară și orchestră op. 47 de Jan Sibelius – adolescenții au exclamat: ”Uite si idolul nostru!”. Pe lângă măiestria interpretării muzicii lui Sibelius, Hilary Khan comunică extraordinar de bine cu publicul. De altfel, după terminarea concertului a fost rechemată pe scenă de trei ori.

Simfonia nr. 2 în mi minor op. 27 de Rahmaninov a incheiat primul concert al Festivalului Intenational George Enescu.

Însă revenind a Hilary Kahn – laureată a 3 premii Grammy – ea este descrisă de specialiști drept una dintre cele mai rafinate violoniste ale generației sale, este o artistă prolifică ce a încercat de-a lungul carierei să facă muzica clasică accesibilă publicului larg. Este recunoscută pentru expansivitate, pentru atașamentul față de fanii săi, dar și pentru tehnica impecabilă pe care o îmbină cu muzicalitatea și expresivitatea, având un repertoriu divers, marcă a curiozității sale artistice.

Însa această ediție a Festivalului Internațional ”George Enescu” este si una în care sunt prezente la București – față de celelalte editii si cel mai mare număr de staruri feminine ale muzicii clasice. De exemplu, Diana Damrau și Joyce DiDonato, două voci care s-au aflat pentru prima dată în România în ediția din 2019 a Festivalului revin în fața publicului românesc, acum în companie orchestrală.

Mezzosoprana americană Joyce DiDonato, impresionată de căldura publicului românesc, va interpreta din nou pe scena Ateneului cu un program de excepție, iar soprana Diana Damrau va concerta împreună cu Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremen, dirijată de Jérémie Rhorer.

Printre marile nume feminine ale acestei ediții este și soprana Sonya Yoncheva, una dintre cele mai apreciate nume ale scenei internaționale prezentă pentru prima dată în România. Fascinanta pianista georgiană Khatia Buniatishvili apare din nou pe scena Festivalului alături Orchestra Tonhalle Din Zürich dirijată de Paavo Järvi.

Violonista Patricia Kopatchinskaja, o prezență constantă pe marile scene ale lumii și a Festivalului Enescu, va interpreta la București și la Iași Concertul pentru vioară, live electronics și orchestră, o lucrare scrisă special pentru ea de compozitorul Fred Popovici. De asemenea, ea este prezentă în Festival și alături de Orchestra Filarmonicii din Londra.

Un element interesant este faptul că Alexandra Dariescu interpretează Concertul pentru pian de Clara Schumann, lucrarea fiind considerată de specialiști un manifest de mare feminism. Printre numele de excepție se pot menționa: violonistele Viktoria Mullova, Carolin Widmann, pianistele Alexandra Siloncea, Lise de la Salle, tânara soprana Regula Mühlemann, precum și violoncelista americană Alisa Weilerstein.

Recunoscută pentru pasiunea sa pentru muzica lui George Enescu, pianista germană Sina Kloke va avea două apariții în cadrul acestei ediții. Cel mai recent album al său, „Enescu Piano Works“, îi este dedicat marelui compozitor și a fost primit excelent de către specialiști.

Publicul iubitor de muzică clasică se va bucura și de prezența Elenei Mușuc, una dintre cele mai apreciate soprane ale momentului. La finalul lunii martie 2019, Elena Moșuc a reușit extraordinara perfomanță de a câștiga „Oscar della Lirica”, cea mai prestigioasă distincție internațională a muzicii de operă, echivalentul muzical al Premiilor Oscar pentru cinematografie.

Soprana Rodica Vică revine la Festivalul Enescu într-un eveniment deosebit: oratoriul enescian Strigoii, în interpretarea Orchestrei Filarmonice George Enescu sub conducerea drijorală a lui Gabriel Bebeșelea. Roxana Constantinescu, mezzosoprană cunoscută pentru complexitatea muzicalității sale, va fi vedeta lucrării în primă audiție Te Deum dedicat aniversării celei de-a 25-a ediții a Festivalului pentru mezzosoprană, cor și cor de copii, compusă de celebrul José Cura.

Venezueleana Gabriela Montero va fi prezentă în cadrul Seriei Muzica secolului XXI în dublă ipostază de pianistă și compozitoare, alături de Orchestra Simfonică București și va interpreta Concertul latin pentru pian și orchestră. O prezență inedită şi efervescentă în aceeasi serie va fi și acordeonista letonă Ksenija Sidorova care va interpreta lucrarea compozitorului rus Efrem Podgaits în cadrul concertului Orchestrei de Cameră Dogma, la Sala Radio.

În programul Festivalului se regăsesc și două dintre cele mai apreciate regizoare multimedia din România Carmen Lidia Vidu și Nona Ciobanu, care au pregătit publicului spectacole incredibile: Der Zwerg (Piticul)„ de Alexander Zemlinsky și un program special de Stravinsky prezentate în premieră “The Flood” (Potopul) și “Les Noces” (Nunta), concert susținut de Orchestra Simfonică Radio Berlin, dirijată de Vladimir Jurowski, respectiv Die tote Stadt de Korngold în versiune concertantă, Peer Gynt de Grieg și Strigoii de Enescu.

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.