Se lansează Muzeul Abandonului, primul muzeu-forum digital și participativ din România
Articol de bucurestifm, 13 septembrie 2021, 15:44
Asociația Q-Arts anunță lansarea proiectului Muzeul Abandonului. Muzeu-forum digital și participativ, precum și Campania publică de colectare a obiectelor mărturii despre viața copiilor abandonați în instituțiile de protecție ale României. Obiectele vor fi colectate în format digital și vor sta la baza colecției noului muzeu.
Muzeul Abandonului este un proiect unic în spațiul românesc, ce vizează maparea culturii abandonului în România și dorește să ofere spațiu de exprimare unei comunități ample, a cărei traumă colectivă nu a fost niciodată cu adevărat admisă și discutată public – cea a sutelor de mii de copii abandonați atât în anii comunismului, cât și în istoria recentă a țării noastre.
Acțiunea publică de strângere a mărturiilor ce vor intra în colecția permanentă a muzeului va fi valabilă pe durata lunii septembrie 2021, iar fotografiile obiectelor ce păstrează amintirea acelor vremuri, precum și poveștile atașate lor, sunt așteptate pe adresa de e-mail muzeulabandonului@gmail.com.
Colecta publică se adresează atât comunității adulților care au trecut prin sistemul de protecție a copilului, cât și medicilor, asistenților sociali, psihologilor și altor profesioniști implicați în reforma sistemului de protecție a copilului, care au păstrat colecții de obiecte-mărturii a ceea ce au văzut și trăit, obiecte pe care nu le-au putut lăsa în urmă, dar care încă îi apasă cu încărcătura lor emoțională. Împărtășirea fotografiilor acestor obiecte însoțite de povești a fost etichetată de donatorii de până acum drept un act de eliberare.
Donațiile de obiecte digitale și povești vor fi incluse în colecția permanentă a Muzeului Abandonului, o instituție muzeală în format digital, concepută după structura fizică a unui muzeu. Astfel, proiectul va fi găzduit de o clădire virtuală, cu mai multe etaje, dedicate diferitelor unghiuri de abordare curatorială ale acestui fenomen al abandonului, cu expoziții temporare și permanente, precum și colecții de documente unicat ce vor putea fi studiate de cei interesați.
„De ce am ales abandonul? Pentru că România are o istorie recentă consistentă legată de acest subiect. În 1989 România avea oficial aproximativ 100.000 de copii în instituțiile statului, consemnați în registrele oficiale. În realitate erau mult mai mulți. În esență, dorim să aducem în spațiul public o discuție extrem de necesară despre o apăsătoare istorie a abandonului copiilor, în absența căreia nu poate începe nici vindecarea traumei acestor copii și nici vindecarea acestei societăți profund marcate de abandon, la toate nivelurile”, a declarat Oana Drăgulinescu, inițiatorul proiectului.
Colecta publică precede lansarea oficială a Muzeului Abandonului, care va avea loc până la finalul acestui an, punctul central al acestui proiect digital fiind Căminul spital pentru minori deficienți irecuperabili din Sighetu Marmației. Această clădire a rămas un simbol permanent al instituționalizării în comunismul românesc, prin materialele realizate de jurnaliștii occidentali, ce conțineau imaginile șocante ale unor copii ce trăiau, abandonați, o dramă incomensurabilă. Clădirea căminului de la Sighet, a cărei imagine făcea înconjurului lumii acum 30 de ani, abandonată la rândul ei în urmă cu 20 de ani, a fost conservată digital în cadrul proiectului prin scanare 3D, imortalizată cu toată forța tulburătoare a istoriei ei și va deveni, prin digitizare, căminul simbolic al Muzeului Abandonului.
Specialiștii echipei – muzeografi, arhiviști, creatori de scenografii virtuale și sonore, comunicatori și videographeri, lucrează la construirea primei expoziții a muzeului, care va fi dedicată integral istoriei tulburătoare a căminului spital de la Sighet, reunind obiectele și mărturii selectate în urma procesului curatorial, care sunt în curs de scanare 3D și care vor fi expuse în primul etaj al Muzeului Abandonului. Rezultatul final va fi un muzeul virtual compus dintr-un mix dinamic de reprezentări reale ale spațiilor și a obiectelor 3D documentate, juxtapuse cu poveștile relatate de supraviețuitori.