Tarife mai mari pentru servicii mai slabe. Unde se duc banii din majorarea tarifelor STB?
Articol de Mircea Apostolescu, 27 septembrie 2021, 09:12 / actualizat: 27 septembrie 2021, 13:16
Majorări semnificative de tarife la STB!
De la 1 august, bucureștenii s-au văzut nevoiți să plătească mai mult pentru a circula cu autobuzul, troleibuzul și tramvaiul.
Biletul de autobuz s-a scumpit abrupt, de la 1,3 lei, cât era din 2008 încoace, la nu mai puțin de 3 lei. Pentru 10 călătorii, trebuie să plătești 25 lei. Și abonamentul lunar a explodat de la 50 la 80 de lei.
Desigur au fost introduse și facilități, precum biletele și abonamentele comune, care îți dau posibilitatea să folosești atât transportul de suprafață, cât și metroul.
Dar, ca orice lucru bun, aceste facilități costă. Un bilet comun, care îți dă posibilitatea de a folosi ambele rețele de transport timp de 90 de minute, este 5 lei. Iar abonamentele comune sunt 140 pe lună, 700 lei pentru 6 luni și 1200 de lei pentru un an.
Atunci, în august, impactul nu a părut prea mare, pentru că mulți bucureșteni erau în vacanță. Acum, după ce a început școala, mulți utilizatori ai transportului public sunt nemulțumiți. Ei spun că, deși Societatea de Transport București (STB SA) a majorat tarifele, mijloacele de transport continuă să vină greu, cu întârziere, sunt, de multe ori, la orele de vârf, supra-aglomerate și nu prea curate, că să folosim un eufemism.
Cine a scumpit transportul de suprafață din București …
Președintele Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu, a declarat pentru București FM că decizia creșterii tarifelor nu a fost luată de către STB SA, ci de către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport București-Ilfov (TPBI), al cărei președinte este primarul general al Capitalei.
„STB SA nu poate să majoreze tarifele, pentru că politica tarifară o fac cei de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară București – Ilfov (TPBI), al cărei președinte este primarul general”.
Unde se duc banii din creșterea tarifară?
Bun, nu STB, ci TPBI a decis majorarea tarifelor. Dar unde sunt banii? De ce nu se traduce această majorare tarifară în creșterea calității serviciilor? De ce nu vin autobuzele, troleibuzele și tramvaiele mai repede, ca să nu mai stăm înghesuiți ca sardelele? De ce nu sunt ele mai curate? Sunt întrebări pe care le pun foarte mulți bucureștenii care folosesc transportul în comun.
Vasile Petrariu: „Majorarea tarifară nu a adus mai mulți bani în bugetul STB”!
Liderul sindicaliștilor de la societatea bucureșteană de transport a mai declarat pentru București FM că majorarea tarifară nu a adus un plus de bani la STB.
Asta deoarece cu cât au crescut încasările din vânzarea titlurilor de călătorie, cu atât a scăzut compensația pe care Primăria Capitalei o plătește pentru transportul public.
„Ei (… TPBI n.r.) au venit cu această politică tarifară și, lucrul cel mai important, este că majorarea de tarif pentru transportul public local nu a adus în bugetul STB SA bani suplimentari. Tot ce se încasează din titluri de călătorie – bilete, abonamente etc, înseamnă că, compensația de transport public pe care trebuie să o dea Primăria Capitalei este mai mică. Cu cât încasează mai mult de la călători, cu atât Primăria dă mai puțin pentru transportul public”, explică Vasile Petrariu.
Subfinanțarea STB, mijloace de transport mai puține, mai murdare, mai aglomerate…
Președintele Sindicatului Transportatorilor din București recunoaște faptul că transportul public bucureștean lasă de dorit. Mijloacele de transport întârzie, sunt supra-aglomerate și nu tocmai curate, folosind din nou un eufemism.
Însă aceste probleme nu sunt cauzate de către salariații STB, care muncesc și în cele mai grele condiții.
Ele sunt rezultatul subfinanțării companiei de transport public.
Astfel, din cauza lipsei banilor, STB a fost nevoită să reducă cu peste 200 de vehicule parcul circulant pe care îl scoate zilnic pe traseu. La această reducere se adaugă blocajele din trafic.
Desigur, în aceste condiții, mijloacele de transport întârzie și călătorii așteaptă foarte mult în stații. Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele sunt, de multe ori, supra-aglomerate, nemaifiind respectată distanțarea fizică.
Și deficiențele în ceea ce privește curățenia sunt cauzate de lipsa banilor. Dar, mai grav, încep să apară dificultăți legate de lipsa pieselor și a subansamblelor de schimb, explică șeful sindicaliștilor de la STB.
„STB nu a avut cum să îmbunătățească calitatea transportului. Mă refer la curățenie, în primul rând, mă refer la numărul de vehicule care ar fi trebuit să fie în traseu. Noi am atras atenția, încă de acum câteva luni, că ceea ce s-a prevăzut în bugetul PMB va duce la diminuarea numărului de vehicule în traseu și, atunci, cetățenii așteaptă mai mult în stații. Un transport public de calitate, în opinia noastră, a sindicaliștilor, înseamnă o ritmicitate pentru ca cetățeanul să nu aștepte mai mult de 2-3-4-5 minute în stație, și nu o jumătate de oră sau 40 de minute, cum se întâmplă acum. Să nu circule în niște vehicule supra-aglomerate, așa cum se întâmplă în momentul de față. Și am atras atenția că sunt deja dificultăți din punct de vedere tehnic de a menține în circulație aceste vehicule. Pentru că, neavând bani, nu avem cum să cumpărăm piese și subansamble”, a declarat pentru București FM Petrariu.
Cine stabilește programele mijloacelor de transport…
Programele mijloacelor de transport sunt stabilite de către TPBI. Specialiștii de acolo ar trebui să conceapă astfel itinerariile încât să nu permită unui vehicul să ajungă mai repede la capătul de linie.
Pe de altă parte, întârzierile în stații sunt cauzate de ambuteiajele din trafic. Iar în această direcție Primăria Capitalei ar trebui să ia măsuri pentru prioritizarea transportului public, prin instituirea de benzi dedicate pentru autobuze și troleibuze, astfel încât acestea să nu mai rămână blocate în traficul general, susține Vasile Petrariu.
„Eu am înțeles nemulțumirea multor cetățeni legată de precizia cu care ar trebui să ajungă un vehicul fie în stație, fie la capăt de linie. Însă, programul de transport a fost făcut de către TPBI și nu a fost absolut deloc în regulă acea campanie prin care au venit, au cronometrat și au amendat STB SA. Pentru că, dacă tu faci programul de transport, trebuie să îl faci în așa fel încât să nu permiți unui vehicul să ajungă mai devreme la capăt de linie decât ai stabilit.
Iar, în ceea ce privește întârzierile, ambuteiajele și tot ce se întâmplă în trafic cum să permită unui autobuz să respecte programul din itinerariu? Nu ai cum!”, spune liderul sindical de la STB.
Vasile Petrariu a anunțat disponibilitatea Sindicatului Transportatorilor din București că, împreună cu TPBI și Primăria Capitalei, să contribuie la găsirea de soluții pentru îmbunătățirea serviciului de transport public.