Ascultă Radio București FM Live

Cine încurcă lucrurile în transportul public local din București?

Cine încurcă lucrurile în transportul public local din București?

Articol de Mircea Apostolescu, 16 noiembrie 2021, 14:22

Tarifele STB au crescut, dar mijloacele de transport încă se lasă așteptate multe minute în șir în stații și, atunci când vin, la orele de vârf, sunt foarte aglomerate – nici vorbă de distanțare, de prevenire a răspândirii virusului etc, și nu sunt tocmai curate, pentru a folosi un eufemism.

Această este realitatea cunoscută foarte bine de către toți cei care folosesc transportul în comun zilnic.
Dar cine încurcă lucrurile? Cine este responsabil pentru toate aceste neajunsuri cauzate bucureștenilor? Cine se face responsabil când înghețăm prin stații sau când ne călcăm pe picioare în autobuzele sau tramvaiele supra-aglomerate?

Asociația Intercomunitară pentru Transport București-Ilfov (TPBI) și-a făcut un obicei din a se lăuda cu amenzile aplicate Societății de Transport București (STB SA) pentru abateri de la contractul de delegare a serviciului public de transport precum nefuncționarea aerului condiționat, nerespectarea programului de transport – plecări devansate și întârziate, și curățenia deficitară.
Astfel, de la intrarea în vigoare, la 1 august, a contractului de delegare a serviciului public de transport, STB SA a fost amendată în două rânduri, amenzile totalizând peste 110 mii lei.

Ceea ce nu este prezentat cu aceeași insistență sunt datoriile pe care TPBI le are către STB SA pentru serviciile de transport prestate și nici reducerea programului de transport, adică, mai simplu spus, a numărului de mijloace de transport pe care STB-ul le scoate pe traseu în fiecare zi.

Astfel, conform unui răspuns al TPBI la o solicitare București FM, la data de 30 septembrie datoria către STB SA era de nu mai puțin de 839.582.052,91 lei, adică peste 160 milioane de euro. Liderul sindicaliștilor de la STB susține, însă, că datoria TPBI s-ar ridica la 1,3 miliarde lei.
Oricum, TPBI ne asigură că această datorie „va fi plătită cu celeritate măsură ce Primăria Capitalei va vira către TPBI sumele datorate”.

Cât privește respectarea sau nu a programului de transport, tot răspunsul TPBI la solicitarea București FM ne lămurește și cu privire la cine și cum alcătuiește acest program după care funcționează mijloacele de transport ale Societății de Transport București: „Programul de transport în baza căruia funcționează vehiculele Societății de Transport București – STB SA este stabilit de TPBI, luând în considerare și propunerile operatorului. (…) Programul de transport este stabilit în baza capacității de transport a operatorului, a BUGETULUI ALOCAT de comunitățile care beneficiază de acest serviciu, precum și de cererea de transport”, se spune în răspunsul TPBI.

Liderul sindicaliștilor de la STB SA, Vasile Petrariu, spune și el că diminuarea cu 300 de milioane a sumei alocate pentru transportul public local, la adoptarea bugetului, a fost o eroare. La subfinanțarea STB contribuie și datoria de 1,3 miliarde a TPBI. Această subfinanțarea a transportului public local a dus atât la reducerea numărului de vehicule din traseu, creșterea timpilor de așteptare în stații și supra-aglomerarea mijloacelor de transport, cât și la o curățenie deficitară.
Mai mult, subfinanțarea creează probleme în ceea ce privește asigurarea pieselor de schimb pentru vehicule, ceea ce, în timp, va duce la o și mai drastică diminuare a parcului circulant.

„Cei de la TPBI, care sunt datori către Societatea de Transport București – STB SA, cu peste 1,3 miliarde de lei, ținând cont că din cauza acestei situații, care a însemnat o subfinanțarea pentru noi, am început să avem probleme din punctul de vedere al aprovizionării cu piese și subansamble, ar fi trebuit să discute în mod cinstit și corect. Sunt de acord să fie identificate toate aceste probleme. Sunt de acord, așa cum e trecut în contractul de delegare, să fim monitorizați. Dar, înainte de a se lua aceste decizii, să se discute și să se identifice cauzele. Pentru că programul de transport este făcut de ei. Deci, ei stabilesc intervalele de succedare. Noi trebuie să-l punem în aplicare. Numai că, pentru a putea să-l punem în aplicare, așa cum scrie pe hârtie, ei trebuie să asigure niște condiții. Aceste condiții înseamnă, în primul rând, traficul din București. Nu există asigurate benzi unice pentru transportul public local. Deci, din această cauză, clar că nu se pot respecta aceste intervale de succedare. Dar cel mai important lucru este acela că au redus programul de transport. Au redus, în primul an de contract, cu peste 200 și ceva de vehicule. Care ce a însemnat pentru călători? Un lucru simplu, pe care îl suportă cetățenii și fac reclamații din această – intervalul mare de succedare”, spune liderul sindical Vasile Petrariu.

La ultimele rectificări bugetare, Executivul Primăriei Capitalei a alocat sume suplimentare pentru STB, ceea ce ar echivala cu o reparare a greșelii din primăvară, de la adoptarea bugetului. Dar, rămâne de văzut dacă acești bani nu vor rămâne alocați numai pe hârtie. Asta fiindcă nu a fost modificat și programul de transport, prin mărirea numărului de kilometri pe care ar urma să-i presteze STB în acest an, a mai declarat Vasile Petrariu pentru București FM.

„(…) Banii ăștia nu au cum să ajungă la Societatea de Transport București – STB SA, pentru că nu s-a modificat programul de transport. Contravaloarea acestei sume trebuia să fie undeva la peste 20 de milioane de kilometri în plus. Asta însemna mai multe mașini în stradă. Însemna un rulaj mai mare. Acest lucru nu s-a întâmplat. Dacă nu s-a întâmplat, înseamnă că banii ăia sunt dați pe hârtie”, explică Vasile Petrariu. Liderul sindical crede că cele 300 de milioane acordate prin două rectificări bugetare succesive ar putea fi tăiate, până la sfârșitul anului.

Vasile Petrariu, liderul Sindicatului Transportatorilor din București mai spune că atât plecările în avans, cât și cele întârziate sunt cauzate de faptul că Primăria Capitalei nu a realizat, la nivelul întregului oraș, culoarele unice pentru transportul public, nu a reabilitat calea de rulare a tramvaielor pe multe străzi și bulevarde și nu a mai achiziționat mijloace de transport – autobuze, tramvaie, troleibuze, moderne.
Dar, cel mai important lucru este, din nou, reducerea programului de transport cu peste 200 de autobuze, troleibuze și tramvaie, explică Vasile Petrariu.

Sindicatul Transportatorilor își exprimă deschiderea pentru ca, pe baza experienței membrilor săi, care lucrează nemijlocit în transportul public bucureștean, să contribuie la îmbunătățirea programului de transport, la adaptarea acestuia la realitățile vieții cotidiene, a declarat Petrariu.

Faptul că numărul de mijloace de transport scoase zilnic în traseu a scăzut față de 1 ianuarie anul acesta reiese și dintr-un răspuns al TPBI la o solicitare București FM. Astfel, numărul troleibuzelor a scăzut cu 13, iar cel al tramvaielor cu 19. Scăderea numărului de autobuze în traseu este și mai semnificativă, respectiv 135. Deci, conform TPBI, 167 de autobuze, tramvaie și troleibuze mai puțin sunt scoase în traseu, în fiecare zi.
Liderul Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu susține, însă, că diminuarea programului de transport înseamnă cel puțin 200 de mijloace de transport mai puțin în traseu, zilnic.

Și numărul de kilometri pe care STB SA ar trebui să îi parcurgă în acest an a fost diminuat față de anul trecut. Dacă în 2020 mijloacele de transport STB au parcurs 104.731.509 km, în acest an ele ar urma să parcurgă 91.621.031 km, adică cu peste 13 milioane de km mai puțin, conform TPBI.

Universitatea din Bucureşti – prima universitate din România în ceea ce priveşte cercetarea ştiinţifică interdisciplinară
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 20:03

Universitatea din Bucureşti – prima universitate din România în ceea ce priveşte cercetarea ştiinţifică interdisciplinară

Universitatea din Bucureşti este, conform ediţiei I a clasamentului Times Higher Education – Interdisciplinary Science Rankings 2025, prima...

Universitatea din Bucureşti – prima universitate din România în ceea ce priveşte cercetarea ştiinţifică interdisciplinară
Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, pe esplanada Operei Naţionale Bucureşti
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 19:57

Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, pe esplanada Operei Naţionale Bucureşti

Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, un eveniment unic, care îmbină cultura, tradiţiile şi bucuria Crăciunului, va avea loc, în...

Târgul de Crăciun ‘Magia Basmelor’, pe esplanada Operei Naţionale Bucureşti
Sute de copii, înscrişi la cursurile de înot după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 19:30

Sute de copii, înscrişi la cursurile de înot după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1

Peste 500 de copii au fost înscrişi de părinţi la cursuri de înot, după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1. Cele mai...

Sute de copii, înscrişi la cursurile de înot după prima zi de la deschiderea bazinelor Primăriei Sectorului 1
Ediția de toamnă a Târgului Piața Țărănească are loc în acest weekend!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 18:54

Ediția de toamnă a Târgului Piața Țărănească are loc în acest weekend!

De mâine până duminică, 24 noiembrie, curtea interioara a Muzeului Naţional al Ţăranului Român adună la un loc meșteri, artizani,...

Ediția de toamnă a Târgului Piața Țărănească are loc în acest weekend!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 18:42

Sectorul 4 imbraca haine de sarbatoare!

𝐌𝐚̂𝐢𝐧𝐞 𝐬𝐞𝐚𝐫𝐚̆, 𝐥𝐚 𝐨𝐫𝐚 𝟏𝟖.𝟎𝟎, se aprind luminițele de sărbători și tot atunci, la...

Sectorul 4 imbraca haine de sarbatoare!
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:59

Dezbatere asupra Referendumului > invitați: Oana Preda și Emil Ivănescu | AUDIO

Este sau nu necesar acest referendum, cum se vor soluționa pe viitor cererile de construire din București, dat fiind numărul redus al angajaților...

Dezbatere asupra Referendumului > invitați: Oana Preda și Emil Ivănescu | AUDIO
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:46

Fumatul, principala cauza prevenibila de deces in lume

Fumatul pe parcursul vieții poate sa duca, in medie, la scurtarea vieții unei persoane cu cel puțin 10 ani, potrivit Institutului Național de...

Fumatul, principala cauza prevenibila de deces in lume
Actualitate joi, 21 noiembrie 2024, 17:31

Activitate sistata, la Registrul Auto Roman

Situatie fara precdent, la RAR. Un incident tehnic neprevăzut, apărut în camera serverelor și generat de sistemele de prevenire a incendiilor, a...

Activitate sistata, la Registrul Auto Roman