Necesitatea scuză mijloacele, în achizițiile publice?
Articol de Mircea Apostolescu, 18 noiembrie 2021, 15:00
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a declarat, astăzi, că împărțirea în șase loturi a contractului în valoare de 1,7 milioane de euro încheiat de către Administrația Străzilor pentru întreținerea și semnalizarea drumurilor este o procedură perfect legală.
Este vorba despre un acord-cadru care este scos la licitație, iar, până la finalizarea procedurii de achiziție publică, au fost atribuite lucrări prin procedura negocierii fără publicare, a explicat edilul șef al Capitalei.
Declarațiile lui Nicușor Dan au survenit la sediul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) unde a semnat un acord în privind acordarea de consultanță în mai multe proceduri importante de achiziție publică, precum cea pentru reabilitarea din fonduri europene a 205 de kilometri de rețea primară de termoficare sau achiziția de mijloace de transport nepoluante din banii proveniți de la Fondul de Mediu.
În cadrul proiectului SIPOCA 625 „Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților contractante”, finanțat din fonduri europene, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) colaborează cu Banca Mondială în vederea dezvoltării capacității autorităților contractante în domeniul achizițiilor publice cu scopul de a contribui la:
- îmbunătățirea proceselor interne de achiziții publice;
- dezvoltarea capacității personalului cu atribuții în achiziții publice;
- uniformizarea înțelegerii și aplicării bunelor practici procedurale și a instrumentelor operaționale.
Sprijinul are ca obiectiv creșterea calității proceselor de achiziții derulate de 160 de autorități și entități contractante care și-au manifestat interesul în acest sens și, astfel, obținerea unor rezultate mai bune care să ofere servicii publice performante pentru cetățeni.
Experții ANAP și ai Băncii Mondiale oferă asistență și îndrumare fiecărei autorități contractante – primării, consilii județene, companii naționale, selectate pentru trei proceduri de achiziții de referință, utilizând o paleta variată de intervenții:
- ateliere de lucru cu aplicarea instrumentelor și procedurilor din Ghidul electronic pentru Achiziţii Publice (www.achizitiipublice.gov.ro);
- planificarea și execuția achizițiilor, inclusiv în elaborarea documentațiilor de atribuire și îndrumare periodică pe parcursul procesului de evaluare, la semnarea contractului și implementarea acestuia;
- recomandări și îndrumări privind aspecte specifice, la solicitarea AC;
- misiuni de monitorizare pentru evaluarea aplicării cunoștințelor acumulate în alte procese de achiziții.