Mașina de dezinformare: o industrie de la A la Z
Articol de Vicentiu Andrei, 24 noiembrie 2021, 19:51 / actualizat: 24 noiembrie 2021, 22:48
Dezinformarea este atât de profitabilă, încât a devenit o industrie în sine, spune Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.
Firmele de relații publice au recrutat influenceri social media în Franța și Germania pentru a răspândi minciuni în beneficiul clienților lor.
Iată câteva exemple făcute publice în media:
* În Honduras, politicienii au angajat personal pentru a crea conturi false de Facebook, iar Facebook a închis ochii la această situație timp de aproape un an.
* În Kenya, influencerii de pe Twitter sunt plătiți de 15 ori mai bine decât angajații din alte profesii pentru promovarea hashtag-urilor politice.
* O analiză realizată de doi jurnaliști de la The New York Times arată că există tot mai multe site-uri care fac profit din prejudicierea reputației unor persoane.
Serviciile oferite creează o vizibilitate negativă atunci când cineva efectuează căutări după numele victimei.
* Un raport realizat de Universitatea Oxford a identificat 48 de țări care au înrolat companii private pentru operațiunile lor de propagandă online, în creștere față de anii precedenți.
Acestea au fost plătite cu nu mai puțin de 60 de milioane de dolari din 2009 și până acum.
Companiile private oferă servicii precum crearea conturilor false, identificarea publicurilor prin micro-targetare, și utilizarea unui arsenal de tehnici de amplificare artificială a mesajelor politice dorite.
Cum am ajuns la această veritabilă industrie?
Trei factori au contat foarte mult:
1. Social media se bazează pe o cultură participativă – toți utilizatorii iau parte la conversația publică pe rețelele sociale.
Nu mai trebuie să ”spargă bariera” mass media tradiționale pentru a se face auzite.
În social media, principala condiție este să devii viral.
2. Rețelele sociale se bazează pe economia atenției.
Cu alte cuvinte, cu cât stăm mai mult și mai activ pe rețelele sociale, cu atât este mai profitabil pentru acestea și partenerii lor (afaceri, persoane publice, companii media, partide politice etc).
3. Algoritmii sunt cei care propulsează conținutul cel mai popular, dar pot fi păcăliți relativ ușor.
Interesul spontan, natural, față de un anumit conținut poate fi ”trucat” prin utilizarea boților, prin activitatea influencerilor, prin utilizarea de conturi fake, prin cumpărarea de like-uri și alte tehnici de ”ampligandă” – propagandă amplificată.
Să înțelegem cum funcționează mașina de dezinformare este un prim pas pentru a ne proteja.
Până data viitoare, rămâi cu București FM!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a
întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.