Administrațiile PMB versus companiile municipale: cine mai administrează Bucureștiul?

Sursa foto: Adriana Baciu

Administrații sau companii municipale? Cine mai administrează Bucureștiul?

Pe 18 octombrie 2018, la inițiativa edilului de atunci al Capitalei, Gabriela Firea, Consiliul General al Municipiului București (CGMB) adopta o hotărâre (HCGMB) 720/18.10.2018 „privind încetarea activității unor servicii publice de interes local ale Municipiului București”.

Conform hotărârii, la 90 de la adoptarea acesteia, ar fi urmat ca Administrația Străzilor (ASB), Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement (ALPAB), Administrația Cimitirelor și Crematoriilor Umane (ACCU) și Administrația Fondului Imobiliar (AFI) să fie desființate.

De asemenea, în 30 de zile de la adoptarea HCGMB 720/18.10.2018, cele pmatru administrații ar fi urmat să declanșeze procedurile pentru disponibilizarea a 1300 de posturi.

În expunerea de motive a proiectului, jusitificarea desfiinţării acestor instituţii era aceea a evitării „paralelismului”, în contextul în care existau deja companii municipale cu aceleaşi atribuţii. De altfel, atribuțiile și angajații instituţiilor ce urmau a fi desfiinţate ar fi urmat să fie preluate de către noile companii municipale.

Pe 24 septembrie 2019, însă, Sindicatul Liber ACCU obținea, printr-o hotărâre a instanței de fond – Tribunalului București, suspendarea executării HCGMB 720/18.10.2018 și a HCGMB 721/18.10.2018 până la soluționarea definitivă a acțiunii în anulare.

Iată, însă, că, pe 22 noiembrie 2021, Secția a VIII – a contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București respingea recursul împotriva sentinței 5973/2019, casa sentința Tribunalului București și, rejudecând, respingea acțiunea. Acțiunea în justiție are drept reclamant același Sindicat Liber ACCU, iar ca pârâți Consiliul General și Primarul General și este definitivă.

Așadar, potrivit hotărârii Curții de Apel, hotărârea de Consiliu General privind desființarea celor patru administrații – 720/18.10.2018, nu mai este suspendată, își produce efectele. Deci, actualul primar al Capitalei, Nicușor Dan, ar trebui să desființeze cele patru administrații.

În context, trebuie menționat faptul că unele dintre companiile municipale care ar fi urmat să preia atribuțiile administrațiilor se află în insolvență – Compania Municipală Poduri și Pasaje și Compania Municipală Parcuri și Grădini, în timp ce Compania de Cimitire se află în procedură de dizolvare, fără a se fi făcut pași semnificativi în această direcție.

Mai mult decât atât, Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a Companiei Municipale Cimitire SA a cerut revocarea procedurii de dizolvare, prin inițierea unei noi hotărâri de Consiliu General. Nicio hotărâre în acest sens nu a ajuns, însă, pe ordinea de zi a CGMB.

Situația este cu atât mai complicată cu cât, așa cum menționa edilul șef Nicușor Dan, dizolvarea unei companii presupune și lichidarea patrimoniului acesteia prin vânzarea unor active – bunuri imobile, în cazul Companiei Cimitire, vânzare care ar putea genera pierderi…

În aceste condiții, întrebarea firească este cine va prelua aceste atribuții, cine va administra străzile, parcurile, cimitirele și fondul imobiliar al Capitalei?

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.