Avem atitudine, schimbăm lucruri!
Articol de dianamatei, 6 decembrie 2021, 16:38
O aplicație, simplă, pe telefonul mobil, ne poate salva sănătatea dar și buzunarul.
Este a celor de la InfoCons.
Nu durează mult instalarea și nici mânuirea ei nu este grea.
Copii, părinți, bunici putem vedea ce și cum mâncăm, spune președintele Sorin Mierlea.
„Aplicația gratuită InfoCons se descarcă gratuit pe orice fel de telefon. Se intră în magazinul Apple Play. Nu acoperă, ca spațiu, mai mult decât o fotografie. Se setează limba și se poate utiliza. Scanăm produsele și ne dă toate informațiile despre produs. Dacă salvăm produsele cumpărate, putem să vedem informații despre ele și în alte dăți când facem mâncare. Consumatorul poate decide ce produse cumpără. Poți selecta cantitatea de produse și cum să fie. Aplicația te avertizează după aia. Putem seta la suta de grame sau mililitri produsele. Găsim informații și despre cum slăbim după ce am mâncat anumite produse.”
Într-o Europa în care ne găsim tot felul de drepturi, avem și dreptul de a ști ce mânca și cum o facem.
Însă trebuie să o facem responsabil și informați.
E, totuși, momentul să nu mai fim pe locul întâi la lucruri rele.
„Să fim responsabili. Să avem o piață mai sigură. Suntem consumatori europeni și avem drepturi. Dar trebuie să le exercităm în cunoștință de cauză. Mai ales că suntem pe primele locuri în Europa la cancer, boli cardiovasculare… Aplcatia îi ajută și pe românii care pleacă în străinătate în această perioada. Sunt peste un milion de produse în baza de date. Dacă nu există un produs, îl putem introduce manual”.
Ideea lui „să fie” nu a plecat din cultura noastră.
Și, așa, mai ales în perioada sărbătorilor, încălcăm orice limită.
Mai mult, acum copiii sunt prinții și prințesele celor doi Moși car adug jucării.
„Punem pe masă produse car ajung la 250 de aditivi la o singură masă. Depinde de noi să avem o masă mai sănătoasă. Pentru copii să punem pe masă ceea ce ne dorim noi, nu ce ne-a fost dat în campanii sau pe etichete pe care nu le putem descifra. Să fim atenți la jucării. Trebuie să aibă marcaj de conformitate. Să păstrăm bonul fiscal, ca să ne putem revendica dauna materială. Ne lovim de două situații. Când cumpărăm on line sau direct, putem returna în 14 zile. Dacă luăm din magazim, nu putem să returnăm dacat dacă are defect. Tot acum cumpărăm mâncare online. Să fim atenți! Dacă nu are toate informațiile, să ne gândim de două ori. Iar când vine, să fim atenți la depozitarea mâncării”.
Avem drepturi dar avem și responsabilități. Iar asta înseamnă să sesizăm greșelile. Dar nu doar la o mică bârfă cu prietenii ci la autoritățile competențe.
„Sesizarea se înregistrează, se trimite către agentul economic, apoi la 30 de zile trebuie să se primească un răspuns. Important este să fim uniți. Doar așa putem fi responsabili. Acum niște ani de zile, nici nu ne puneam problema să dăm în judecată o bancă, de exemplu. Acum se întâmplă zilnic. Consumatorii au înțeles că au drepturi. Asta trebuie înțeles și pentru o cutie de grisine. Indiferent unde stăm, trebie să avem aceleași drepturi. Cetățeanul nu mai are încredere în autoritate. Trebuie să facem reclamații când vedem ceva în neregulă și mergem până la capăt cu recuperarea daunelor morale și materiale. Facem o țară ca afară și fiecare dintre noi”.
Mâncarea și cadourile nu sunt singurele la care trebuie să fim atenți. Facturile la curent și telefon ne pot goli buzunarele.
„Cei care pleacă în afara României să fie atenți la roaming, să nu se trezescă cu facturi foarte mari. Să apeleze la agenții de turism când își cumpără sejururile. Și la furnizorii de energie; să studiem contractele, să nu ne trezim cu facturi aproape imposibil de plătit”.
Așteptăm sărbătorile mai curajoși și mai responsabili!