Apelul la emoție: nu lăsa sentimentele să îți întunece judecata!
Articol de Vicentiu Andrei, 8 decembrie 2021, 16:53
Uneori, când o persoană nu are argumente pentru a susține o anumită idee, construiește un mesaj emoțional ușor de acceptat.
Aceasta este o eroare de logică și argumentare și un mecanism important de inducere în eroare, spune Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.
Ce este tehnica apelului la emoție?
Este un efort de a câștiga o dezbatere fără a te folosi de fapte, logică sau rațiune, folosindu-te în schimb de manipularea emoțiilor publicului.
Atenție! Este o situație foarte diferită de cea în care cineva susține faptele și argumentația logică prin artificii de stil sau de vorbire, cum ar fi stiluri de scriere, retorică, intonații vocale, gesturi. În cazul apelului la emoție ca eroare logică, singurul argument din text este emoția pe care acesta o generează.
Cu alte cuvinte, un argument coerent din punct de vedere logic poate avea un caracter emoțional, dar problema apare atunci când emoția este creată pentru a ascunde faptul că nu există niciun motiv rațional convingător care să susțină o anumită afirmație. Aproape toată lumea este afectată de emoție și, prin urmare, apelurile la emoție sunt o tactică de argumentare foarte comună și eficientă, dar care are potențialul să păcălească publicul.
Apelul la emoție este folosit frecvent în publicitate – de exemplu, imaginea cuplurilor idilice, tinere și fericite, care se mută în casa pe care o visau, cu ajutorul agenției imobiliare X sau a creditului bancar Y. Copii sunt deseori folosiți pentru a convinge pe marginea unor subiecte care îi privesc de fapt pe adulți, pentru că se declanșează instinctul de protejare care depășește granițele raționalității. Mesajul persuasiv este acceptat astfel mai ușor.
Apelul la emoție poate fi extrem de eficient ca tehnică retorică, datorită modului în care funcționează procesele noastre de gândire. Atunci când oamenii procesează informații și iau decizii, adesea se bazează în primul rând pe răspunsul lor intuitiv și emoțional, mai degrabă decât pe un proces de raționament logic, bazat pe dovezi. În alte cazuri, oamenii pornesc în mod inconștient de la intuiția și răspunsul emoțional pe care le au pe marginea unui subiect și abia apoi caută argumente raționale, fie ele și false, care să susțină intuiția primară.
Pentru a te proteja, îți recomand:
* Să fii atent la mesajele orale, vizuale sau scrise care îți trezesc emoții puternice
* În aceste cazuri, analizează cu atenție situația, mesajul și contextul acestuia, pentru a vedea dacă sunt prezente și argumente logice/ raționale
* Atunci când trebuie să te decizi cu privire la un subiect cu impact emoțional, fă o cercetare proprie pentru a identifica fapte și dovezi de natură rațională
* Nu da share din impuls unor mesaje emoționale!
Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a
întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.