Revin trenurile de noapte pe ruta Paris-Viena
Articol de bucurestifm, 14 decembrie 2021, 15:46
Trenurile de noapte – un simbol paneuropean al luptei împotriva încălzirii climatice – părăsite din cauza Covid-19 dar în căutarea unui viitor prosper, au renăscut între Paris şi Viena, transmite AFP și citată de Agerpres.
Primul tren de noapte pe ruta Viena-Paris a plecat luni seara din capitala Austriei fără călători. În tren s-au aflat doar cele câteva persoane invitate de companiile de căi ferate OBB (Austria) şi SNCF (Franţa), printre care ministrul delegat al Transporturilor din Franţa, Jean-Baptiste Djebbari, şi un jurnalist de la AFP. În compartimentele care au au fost pregătite chiar şi în lipsa pasagerilor, sticlele de apă gratuite vor călători până la Gara de Est din Paris.
Trenurile de noapte ale companiei austriece OBB, Nightjet, includ atât locuri pe scaune, cuşete clasice şi mai ales vagoane de dormit cu paturi mult mai confortabile. Unele dintre cabine dispun chiar de duş, în timp ce altele au duşuri comune la extremităţile vagonului. Micul dejun este inclus însă nu există wi-fi.
O călătorie cu trenul emite mult mai puţine gaze cu efect de seră: doar 20 de kg de CO2 faţă de aproximativ 200 de kilograme pentru un zbor.
Viena a devenit capitala europeană a trenurilor de noapte, după ce în 2016 compania OBB a început să investească pe acest segment abandonat de alte companii. Paris – supranumit şi „oraşul iubirii”- era o destinaţie evidentă, în condiţiile în care niciun tren direct nu a mai circulat între cele două capitale după 2007. Cei 1.400 de kilometri între cele două capitale sunt parcurşi în 14 ore, deocamdată de trei ori pe săptămână. Schimbul de echipe şi de locomotivă între OBB şi SNCF se face la Karlsruhe, în Germania, cu puţin înainte de ora 4.00 dimineaţa.
În luna decembrie 2023, trenurile Paris-Viena şi Paris-Berlin ar urma să se adauge celor pe rutele Bruxelles-Viena şi Bruxelles-Berlin pentru a face un adevărat ‘X’, după recompunerea trenurilor în sud-vestul Germaniei. După Berlin, trenurile Nightjet vor face legătura, la finele lui 2024, cu Zurich şi Barcelona, cu opriri în special în gările Geneva, Lyon şi Avignon.
La rândul său, Guvernul francez vrea să facă legătura între Paris şi Madrid, Roma, Copenhaga şi posibil Stockholm, dar şi Strasbourg, Metz şi Barcelona. În paralel, sunt reintroduse cursele de noapte pe liniile din interiorul Franţei, precum Paris-Nisa, care a fost deja deschisă, şi, începând de duminică Paris-Lourdes.