Vor rămâne izolați cetățenii din Cartierul 16 Februarie?
Articol de Mircea Apostolescu, 26 ianuarie 2022, 13:09
Deși, încă din 2020 li se promite că vor putea ieși mai ușor din cartier, cetățenii din 16 Februarie riscă să rămână izolați. Asta fiindcă promisiunile Primăriei Capitalei cu privire la construirea unei străpungeri Drumul Săbăreni – Șoseaua de Centură rămân fără acoperire, deocamdată.
În schimb, pasajul rutier peste calea ferată București – Roșiori ar putea fi demolat în curând de către CFR, așa cum s-a înțeles cu autoritățile locale. Sunt, însă, cele două primării, cea a Sectorului 1 și cea a Sectorului 6, pregătite să construiască un nou pod?
Încă din septembrie 2020, primarul general de atunci, Gabriela Firea, promitea construirea unei străpungeri Drumul Săbăreni – Șoseaua de Centură, care să le permită oamenilor din 16 Februarie să iasă mai ușor din cartier, să ajungă în Calea Giulești, dar și bucureștenilor, în general, să iasă din oraș prin Calea Giulești.
„Bucureștenii care locuiesc acolo trebuie să iasă din București spre Centură și apoi să revină. Deci, nu există cale directă de acces cu centrul orașului. Mă refer la ceea ce vom construi, pentru că deja proiectul este făcut, străpungere Drumul Săbăreni – Centura București. Așadar, presupune proiectarea construirii unei noi legături spre Șoseaua de Centură prin prelungirea arterei Drumul Săbăreni. (…) Practic, șoferii vor putea ieși din Capitală prin Calea Giulești”, declara Firea, pe 24 septembrie 2020.
De atunci, însă, nu s-a mai întâmplat nimic.
Desigur, există proiectul celor zece drumuri radiale, dar acestea sunt abia la nivelul de acord între Ministerul Transporturilor, Primăria Capitalei și Consiliul Județean Ilfov, în vederea elaborării studiilor de fezabilitate pentru construirea drumurilor. Până la demararea lucrărilor efective mai trebuie elaborate documentațiile pentru licitații, apoi parcursă faza licitațiilor. Numai după aceea se poate trece la elaborarea proiectelor tehnice și numai în final la execuție.
O necunoscută importantă rămâne costul exproprierilor necesare pentru construcția celor zece radiale. Deci, șoferii nu vor circula prea curând pe aceste drumuri.
CFR se pregătește de demolarea Podului Săbăreni!
După ce din 2018-2019 a tot încercat să transfere pasajul rutier peste calea ferată București – Roșiori către autoritățile locale – respectiv Consiliul General al Municipiului București (CGMB) și, apoi, Primăria Sectorului 1, pentru a fi reparat, CFR este în curs de a finaliza licitația pentru demolarea acestuia, potrivit unui răspuns la o solicitare București FM.
În urma întâlnirii din august 2021 între Primăria Sectorului 1, reprezentanții Primăriei Capitalei, cei ai Primăriei Sectorului 6 și Avocatul Poporului, s-a convenit ca SRCF București să demoleze podul peste calea ferată, urmând ca cele două primării de sector să construiască unul nou, pe același amplasament.
„CFR are obligația de a demola podul, de a-l dezafecta, trebuie luat element cu element și, apoi, noi, împreună cu Sectorul 6 și împreună, evident, cu Primăria Municipiului București, vom construi noi un nou pod pe același amplasament”, declara, în fața Consiliului Local din Banu Manta viceprimarul Sectorului 1, Oliver Leon Păiuși.
CFR a întreprins demersurile pentru demolarea podului peste calea ferată București – Roșiori, ajungând în stadiul final.
„SRCF București a lansat procedura de achizitie a serviciilor de proiectare necesare dezafectării pasajului rutier (…) procedură la care a fost depusă o ofertă declarată admisibilă. La această dată, este în curs de evaluare propunerea tehnică a ofertantului, pentru stabilirea conformității cu prevederile caietului de sarcini”, se spune în răspunsul CFR la o solicitare a București FM.
În schimb, autoritățile locale nu par a fi pregătite să reconstruiască podul pe același amplasament.
Astfel Consiliul Local al Sectorului 1 a adoptat abia în ședința din 20 ianuarie 2022 o hotărâre privind solicitarea acordului CGMB pentru a încheia un acord de colaborare cu Ministerul Transporturilor, pentru soluționarea mai multor probleme de infrastructură printre care și Podul Săbăreni.
Potrivit unui comunicat de presă al Primăriei Sectorului 1, edilul Clotilde Armand ar fi declarat: „Starea de degradare în care se află în prezent Podul Săbăreni, aflat în administrarea Companiei de Căi Ferate, face un calvar viața locuitorilor din zonă care sunt practic în prezent rupți de lume. Cetățenii așteaptă de la autorități, fie ele locale sau centrale, soluții și nu pasarea responsabilității. Vrem ca acest pod să fie în conformitate cu normele de siguranță în vigoare. Este nevoie de colaborare și eforturi comune pentru a rezolva în cel mai scurt timp posibil această problemă cu care se confruntă de ani de zile locuitorii cartierului Chitila Triaj”.
Numai că, de la încheierea unui acord cu Ministerul Transporturilor și până la reconstruirea Podului Săbăreni, după ce acesta va fi demolat de către CFR, e cale lungă. Trebuie elaborat un studiu de fezabilitate și întocmită o documentație de licitație. Apoi, după finalizarea licitației și atribuirea contractului, trebuie întocmit proiectul tehnic și, numai apoi, se poate trece la execuția lucrărilor. Poate fi vorba de ani de zile.
Cum stau lucrurile, care este stadiul demersurilor pentru reconstruirea Podului Săbăreni ne lămurește administratorul public al Sectorului 6, Paul Moldovan, care a avut amabilitatea de a răspunde la o solicitare București FM.
„În iulie 2021, am fost convocați la Ministerul Transporturilor (PMB, Sector 1 și Sector 6) la o reuniune pe tema pasajului Săbăreni. (…) La întâlnirea ulterioară, am aflat de la reprezentanții CFR că există o expertiză tehnică a pasajului, care a concluzionat că nu se poate reabilita, ci reconstrui. Am convenit, în acest context, ca CFR să se ocupe de lucrările de demolare a pasajului, urmând ca cele trei primării să preia amplasamentul, să elaboreze un proiect tehnic și să contracteze lucrări de execuție a unui nou pasaj. DAR TOATE ACESTEA VOR PUTEA FI DEMARATE DUPĂ CE REPREZENTANȚII CFR VOR DEMOLA PODUL. ATÂTA TIMP CÂT CONSTRUCȚIA EXISTĂ, NU AVEM PÂRGHII LEGALE CA SĂ INIȚIEM VREO ACȚIUNE”, subliniază administratorul public al Sectorului 6.
Rezultă clar, în urma tuturor acestor răspunsuri, că cetățenii din cartierul 16 Februarie ar putea rămâne fără podul peste calea ferată pe o durată nedeterminată!