Radio-ul, una dintre razele de speranță în timpul epidemiei de fake news

Nu trecem prin cea mai ușoară perioadă.
Barometrul Încrederii Edelman 2022 vorbește despre “un ciclu al neîncrederii, alimentat de scăderea încrederii în media și guvern”, spune Flavia Durach, lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Conform acestui raport, doar 50% dintre respondenții din cele 28 de țări studiate au încredere în media, în timp ce 76% sunt îngrijorați în legătură cu posibilitatea ca știrile false să fie folosite ca armă.

Chiar dacă aceste statistici ar putea părea descurajante pentru jurnalismul profesionist, mass media tradiționale rămân surse mai de încredere decât media online și rețelele sociale.
Un studiu Ipsos din 2019 arată că, dintre toate media tradiționale, radio rămâne opțiunea cea mai credibilă pentru public. La nivel global, consumatorii au puțin mai multă încredere în radio și TV, pe care le consideră surse relevante de știri, comparativ cu încrederea în ziare și reviste.

Odată cu debutul pandemiei, oamenii au devenit mai preocupați de identificarea unor surse credibile de știri.
Raportul Încrederii în media 2021, care se bazează pe datele obținute în cadrul Eurobarometrului cu nr. 94, arată că radio-ul, alături de televiziune, continuă să fie sursa cea mai de încredere în Europa, în timp ce în 85% din țări, rețelele sociale sunt percepute ca fiind cel mai puțin credibile.
Mai exact, radio-ul a obținut cel mai ridicat scor al încrederii în 24 din cele 37 țări europene incluse în sondaj.

În 2021, doar mass media tradiționale (radio, presa scrisă și TV) au înregistrat valori pozitive în Indexul încrederii nete, calculat ca diferență între cei care au încredere și cei care nu au încredere.
La nivelul acestui Index, radio-ul conduce detașat, cu un scor al încrederii nete de + 23 de puncte procentuale.

Încrederea în mass media ca sursă de știri este una dintre condițiile structurale ale rezilienței în fața dezinformării.
Când neîncrederea în media se află la un nivel ridicat, oamenii sunt împinși către surse puțin credibile, sunt mai puțin expuși unor surse variate și sunt mai puțin capabili să le evalueze critic.

Societățile în care ecosistemul media este fragmentat și conține numeroase surse periferice, dezinformarea pătrunde mai ușor.
De aceea, aș dori să celebrez radioul drept una dintre razele de speranță în aceste vremuri tulburi, și să închei cu spusele lui Simon Allison, co-fondator al The Continent, ziarul cu cea mai largă distribuție pe continentul african: „Noua funcție a jurnalismului este de a condensa, contextualiza și selecta volumul mare de informații care circulă în mediul online și sunt accesibile tuturor – pentru a se interpune între cititori și abisul infodemiei.”

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a

Sursa: Facebook.com

întâlnit cu fenomenul fake-news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceeea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 fm de la 09:15, 13:40 și 18:30!
Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultătii de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.