Ascultă Radio București FM Live

Si consumatorii se educă….

Si consumatorii se educă….

Articol de cristina.toma, 10 februarie 2022, 20:20

Una din problemele care a supărat multi bucuresteni, in ultima perioadă este creșterea foarte mare a sumei din facturile venite pentru plata energiei. Persoane care plăteau cu conștiinciozitate si care nu au rămas niciodată datoare s-au trezit că acum nu pot plăti o dată suma din factură. Unii au încercat să plătească, fie luând din banii destinați altor nevoi iar alții chiar s-au împrumutat pentru a plăti. Mai este o categorie – ce-i drept nu prea mare care au ajuns la concluzia că facturile ar putea fi gresite si au încercat sa își recupereze banii, unii dintre ei ajungând chiar în instanță.

Ce este de facut când primim facturi mărite dar si alte servicii ori produse care fie nu corespund calității si nici pe departe nu merită banii care au fost plătiti pentru ele?

Răspunsul la aceste întrebări a încercat să-l găsească astăzi Răzvan Ursuleanu împreună cu invitatul emisiunii ”In Comunitate”, domnul Paul Anghel, director al Directiei Generale de Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeană, a Autorității Nationale pentru Protectia Consumatorului.

In situatia în care cineva primeste o astfel de factură mărită șocul este mare. Insă 60% dintre consumatorii din țara noastră nu știu și nu au cunoștiințele necesare pentru a putea verifica dacă acea factură a fost calculată greșit si unde anume ar putea să se strecoare eroarea. Este – ce-i drept si o carență destul de mare în ceea ce privește educarea consumatorilor din România. De aceea, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorului, Autoritatea Natională de Reglementare în Energie dar și unele ONG-uri doresc să initieze niște programme de educare a consumatorului pentru ca acestia din urmă să înțeleagă ce anume plătește si pentru ce plătește. Facturile au devenit atât de alambicate încât destinatarii lor pur și simplu ajung să nu înțeleagă mai nimic din ce operatorul economic a dorit să spună.

La nivel de țară sunt câteva milioane de facturi greșite emise de firmele distribuitoare de energie. Insă toate aceste facturi sunt gresite în detrimentul conumatorului si nici una în cel al agentului economic.

In situația aceasta, dacă un consumator își dă seama că acesa factură nu corespunde consumului pe care acesta îl are ar trebui în primul rând să încerce o solutionare amiabilă cu agentul economic. Multi sunt tentați să actioneze firma care a emis factura, în judecată. Insă o astfel de cale nu este intotdeauna o idee bună deoarece înseamnă un consum destul de mare de timp și de bani. In această situație trebuie încercată și rezolvarea pe cale amiabilă. Peste 70% dintre litigiile cu furnizorii de servicii se solutionează amiabil. Dacă nu se rezolvă nimic pe cale amiabilă abia atunci să se adreseze institutiilor statului. Insă, pe de altă parte un astfel de conflict, chiar dacă se rezolvă într-un fel sau altul, poate însemna si un prejudiciu de imagine pentru firma respective așa că în situația aceasta o rezolvare pe cale amiabilă este de preferat.

Acum cei nemultumiți de anumite produse sau servicii, care consideră că au fost păcăliti sau prejudiciați de un operator economic într-un fel sau altul pot transmite reclamațiile lor la ANPC si prin intermediul aplicatiei WhatsApp, și chiar pot trimite o fotografie cu produsul care i-a nemultumit.

Pentru îmbunătățirea activității ANPC, institutia a lansat un program de instruire si perfectionare a inspectorilor tineri din domeniu pentru ca acestia sa cunoasca foarte bine toate normele si procedurile si, în viitor să nu lase nici o situatie apărută oricât ar fi de complicate să rămână nerezolvată.

În ultimele săptămâni ANPC a facut mai multe controale la magazine si câtiva retaileri foarte cunoscuti, unii dintre ei chiar retele internationale de supermarket. Problemele sanctionate au fost legate de pastrarea alimentelor, curățenie dar si alte probleme de igienă. Acestea au primit amenzi foarte mari deoarece nu în putine cazuri la controalele precedente li se atrasese atenția asupra acestor probleme.

Grindeanu: Avansează lucrările la podul Cernica din Lotul 4 (Pantelimon-Glina) al A0 Nord
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 18:54

Grindeanu: Avansează lucrările la podul Cernica din Lotul 4 (Pantelimon-Glina) al A0 Nord

„Constructorul român a avansat cu lucrările la podul Cernica (1.300 m), cea mai dificilă structură de pe acest lot, construită într-o arie...

Grindeanu: Avansează lucrările la podul Cernica din Lotul 4 (Pantelimon-Glina) al A0 Nord
Vremea se va menține caldă și frumoasă
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 18:14

Vremea se va menține caldă și frumoasă

La noapte, cerul va fi mai mult senin, iar vântul va sufla slab pânã la moderat. Temperatura minimã va fi de -5…-3 grade. Mâine, vremea se...

Vremea se va menține caldă și frumoasă
Nicuşor Dan: Aproape 73 de milioane de lei au fost încasaţi de Compania Municipală Parking anul trecut
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 18:00

Nicuşor Dan: Aproape 73 de milioane de lei au fost încasaţi de Compania Municipală Parking anul trecut

Totodată, anul trecut, compania a avizat alte 70.000 de locuri de parcare, anunţă primarul Capitalei, Nicuşor Dan. „În 2024, CMPB a...

Nicuşor Dan: Aproape 73 de milioane de lei au fost încasaţi de Compania Municipală Parking anul trecut
Numărul virozelor s-a dublat într-o săptămână. Populația, sfătuită să se vaccineze
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 17:38

Numărul virozelor s-a dublat într-o săptămână. Populația, sfătuită să se vaccineze

„Ne aflăm în prim sezon al virozelor. Dacă săptămâna trecută aveam circa 45.000 de cazuri de viroze sanitare, în raportarea din această...

Numărul virozelor s-a dublat într-o săptămână. Populația, sfătuită să se vaccineze
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 12:46

Randi: „Pregătim noul album Morandi” | VIDEO

Cealaltă jumătate Morandi, artistul și producătorul Marius Moga, a vorbit într-o scurtă intervenție telefonică despre planurile din anul...

Randi: „Pregătim noul album Morandi” | VIDEO
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 12:26

Panouri fotovoltaice, la puncte termice din Sectorul 2! AUDIO

Concret, proiectul vizează modernizarea și reabilitarea punctelor termice Ramuri Tei și Fundeni 2 din Sectorul 2 al Capitalei. O componentă...

Panouri fotovoltaice, la puncte termice din Sectorul 2! AUDIO
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 12:11

Naveta Starship lansata de compania lui Elon Musk a explodat la câteva minute de la decolare | VIDEO

Test ratat pentru compania SpaceX a lui Elon Musk. Din pacate naveta Starship a explodat la câteva minute de la decolare, deasupra Insulelor...

Naveta Starship lansata de compania lui Elon Musk a explodat la câteva minute de la decolare | VIDEO
Actualitate vineri, 17 ianuarie 2025, 10:56

Șoferii bucureșteni au găsit o cale să plăteasca RCA mai ieftin! AUDIO

Tot mai mulți șoferi din București și din județul Ilfov își înmatriculează mașinile în provincie pentru a plăti mai puțin pentru polița...

Șoferii bucureșteni au găsit o cale să plăteasca RCA mai ieftin! AUDIO