Ascultă Radio București FM Live

Si consumatorii se educă….

Si consumatorii se educă….

Articol de cristina.toma, 10 februarie 2022, 20:20

Una din problemele care a supărat multi bucuresteni, in ultima perioadă este creșterea foarte mare a sumei din facturile venite pentru plata energiei. Persoane care plăteau cu conștiinciozitate si care nu au rămas niciodată datoare s-au trezit că acum nu pot plăti o dată suma din factură. Unii au încercat să plătească, fie luând din banii destinați altor nevoi iar alții chiar s-au împrumutat pentru a plăti. Mai este o categorie – ce-i drept nu prea mare care au ajuns la concluzia că facturile ar putea fi gresite si au încercat sa își recupereze banii, unii dintre ei ajungând chiar în instanță.

Ce este de facut când primim facturi mărite dar si alte servicii ori produse care fie nu corespund calității si nici pe departe nu merită banii care au fost plătiti pentru ele?

Răspunsul la aceste întrebări a încercat să-l găsească astăzi Răzvan Ursuleanu împreună cu invitatul emisiunii ”In Comunitate”, domnul Paul Anghel, director al Directiei Generale de Control si Supraveghere Piata si Armonizare Europeană, a Autorității Nationale pentru Protectia Consumatorului.

In situatia în care cineva primeste o astfel de factură mărită șocul este mare. Insă 60% dintre consumatorii din țara noastră nu știu și nu au cunoștiințele necesare pentru a putea verifica dacă acea factură a fost calculată greșit si unde anume ar putea să se strecoare eroarea. Este – ce-i drept si o carență destul de mare în ceea ce privește educarea consumatorilor din România. De aceea, Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorului, Autoritatea Natională de Reglementare în Energie dar și unele ONG-uri doresc să initieze niște programme de educare a consumatorului pentru ca acestia din urmă să înțeleagă ce anume plătește si pentru ce plătește. Facturile au devenit atât de alambicate încât destinatarii lor pur și simplu ajung să nu înțeleagă mai nimic din ce operatorul economic a dorit să spună.

La nivel de țară sunt câteva milioane de facturi greșite emise de firmele distribuitoare de energie. Insă toate aceste facturi sunt gresite în detrimentul conumatorului si nici una în cel al agentului economic.

In situația aceasta, dacă un consumator își dă seama că acesa factură nu corespunde consumului pe care acesta îl are ar trebui în primul rând să încerce o solutionare amiabilă cu agentul economic. Multi sunt tentați să actioneze firma care a emis factura, în judecată. Insă o astfel de cale nu este intotdeauna o idee bună deoarece înseamnă un consum destul de mare de timp și de bani. In această situație trebuie încercată și rezolvarea pe cale amiabilă. Peste 70% dintre litigiile cu furnizorii de servicii se solutionează amiabil. Dacă nu se rezolvă nimic pe cale amiabilă abia atunci să se adreseze institutiilor statului. Insă, pe de altă parte un astfel de conflict, chiar dacă se rezolvă într-un fel sau altul, poate însemna si un prejudiciu de imagine pentru firma respective așa că în situația aceasta o rezolvare pe cale amiabilă este de preferat.

Acum cei nemultumiți de anumite produse sau servicii, care consideră că au fost păcăliti sau prejudiciați de un operator economic într-un fel sau altul pot transmite reclamațiile lor la ANPC si prin intermediul aplicatiei WhatsApp, și chiar pot trimite o fotografie cu produsul care i-a nemultumit.

Pentru îmbunătățirea activității ANPC, institutia a lansat un program de instruire si perfectionare a inspectorilor tineri din domeniu pentru ca acestia sa cunoasca foarte bine toate normele si procedurile si, în viitor să nu lase nici o situatie apărută oricât ar fi de complicate să rămână nerezolvată.

În ultimele săptămâni ANPC a facut mai multe controale la magazine si câtiva retaileri foarte cunoscuti, unii dintre ei chiar retele internationale de supermarket. Problemele sanctionate au fost legate de pastrarea alimentelor, curățenie dar si alte probleme de igienă. Acestea au primit amenzi foarte mari deoarece nu în putine cazuri la controalele precedente li se atrasese atenția asupra acestor probleme.

Actualitate vineri, 9 mai 2025, 20:33

Zilele Horticulturii Bucureștene, în Campusul Agronomie Herăstrău!

A XXI-a ediție a festivalului „Zilele Horticulturii Bucureștene” se desfășoară, până pe 11 mai, în Campusul Agronomie Herăstrău (Bd....

Zilele Horticulturii Bucureștene, în Campusul Agronomie Herăstrău!
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 19:42

Ziua Tatălui, sărbătorită de STB!

Ziua Tatălui va fi sărbătorită de Societatea de Transport București (STB), duminică, pe 11 mai. ”În lumea grăbită de zi cu zi, cele mai...

Ziua Tatălui, sărbătorită de STB!
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 19:22

Un nou weekend cu ”Străzi Deschise”!

Pe 10 și 11 mai, Calea Victoriei se transformă din nou în cadrul evenimentului „Străzi Deschise – București, Promenadă urbană”....

Un nou weekend cu ”Străzi Deschise”!
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 18:20

Vreme rece pentru această dată, la București!

Vremea se menține rece pentru această dată la București, anunță Administrația Națională de Meteorologie. În această noapte, trecător va...

Vreme rece pentru această dată, la București!
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 17:56

S-au pus în vânzare biletele pentru meciul România – Cipru!

S-au pus în vânzare biletele pentru meciul România – Cipru din preliminariile CM 2026. Echipa naţională de fotbal continuă în luna iunie...

S-au pus în vânzare biletele pentru meciul România – Cipru!
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 17:37

Marș pro-european, în Capitală!

Un marș pro-european se va desfășura astăzi, de ziua Europei, în Capitală. „Între cele două tururi ale alegerilor prezidenţiale, vocea...

Marș pro-european, în Capitală!
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 15:33

Sebastian Burduja: „România nu poate închide, încă, centralele pe cărbune!” AUDIO

Ministerul Energiei insistă pentru renegocierea PNRR și amânarea termenului de închidere a termocentralelor pe cărbune. De altfel, cu fonduri...

Sebastian Burduja: „România nu poate închide, încă, centralele pe cărbune!” AUDIO
Actualitate vineri, 9 mai 2025, 15:21

Sistemul de monitorizare video din Sectorul 2 va fi modernizat și extins! AUDIO & FOTO

Primăria Sectorului 2 a demarat modernizarea și extinderea sistemului de monitorizare video al Poliției Locale, a anunțat edilul Rareș Hopincă....

Sistemul de monitorizare video din Sectorul 2 va fi modernizat și extins! AUDIO & FOTO