Cum protejăm copiii de fake news. 10 sfaturi pentru părinți și profesori

World Vision România a invitat jurnaliști și experți în fake news să ofere sfaturi profesorilor și părinților despre cum se pot informa corect în această perioadă de criză umanitară. Totodată, ei au explicat cum putem să le vorbim copiilor despre informațiile false despre războiul din Ucraina.

Dezbaterea a avut loc joi, 3 martie, în cadrul webinarului „Fake News- Studiu de caz: Războiul Rusia-Ucraina“.

10 sfaturi de la jurnaliștii și experții în fake news, speakeri la evenimentul organizat de World Vision România:

– Persoanele care vor să doneze, să verifice dacă ONG-urile au rapoarte anuale de activitate, inclusiv cu informaţii despre cum au folosit banii donatorilor;

– Trebuie să diferenţiem dintre informaţiile din social media şi ştiri, acestea din urmă fiind realizate de jurnaliştii unei redacţii sau jurnalişti freelanceri, dar care au în spate expertiza, organizarea şi deontologia necesară pentru a informa corect cititorii;

– TikTok şi alte reţele de socializare sunt canale pe care informaţiile circulă fără un filtru de verificare a veridicităţii. De aceea este bine să verificăm al cui este contul de pe care este distribuit un video, un mesaj scris sau o imagine etc.

– Este important să realizăm că reţelele de socializare nu şi-au propus să devină un agregator de ştiri, deşi asta s-a întâmplat într-o oarecare măsură;

– Copiilor care folosesc TikTok le pot fi recomandate conturile unor publicaţii mari din străinătate, precum The Washigton Post sau Los Angeles Times. Acolo vor găsi clipuri prietenoase şi uşor de înţeles. Dar ca orice canale care oferă ştiri, şi acestea ar trebui verificate din mai multe surse;

– Trebuie să distingem opiniile de fapte în orice relatare despre evenimentele din jurul nostru;

– Este important să verificăm informaţiile din cât mai multe surse, inclusiv canalele autorităţilor oficiale, ale experţilor şi ale jurnaliştilor;

– Este important să înţelegem contextul unei ştiri şi să ne adresăm cât mai multe întrebări: cine?, unde?, când?, cum?, de ce? etc.

– Profesorii şi părinţii ar trebui să nu se prezinte în faţa copiilor şi adolescenţilor ca instanţe supreme ale adevărului. Aceştia le pot oferi minorilor sursele din care ei se informează, dar trebuie să-i încurajeze pe copii să verifice, la rândul lor, informaţiile din alte surse;

– În această perioadă circulă multe imagini care nu reflectă realitatea de pe teren sau care sunt refolosite în alte contexte pentru a manipula. Este recomadat să verificăm sursa originală a fotografiei sau a video-ului.

Invitaţii webinarului au fost:

  • Adina Florea – jurnalist Libertatea;
  • Marco Badea – jurnalist Digi24.ro, specializat în politica externă;
  • Cristina Lupu – director executiv Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), organizaţie care desfăşoară programe de educaţie media în şcoli;
  • Andreea Bujor- director de comunicare World Vision România;
  • Claudiu Vrînceanu- moderator, specialist cu 17 ani de experienţă în comunicare

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.