Exproprierile pentru lucrările mari de infrastructură au trecut de Consiliul General!
Articol de Mircea Apostolescu, 8 martie 2022, 15:17
Consilierii municipali au adoptat, astăzi, patru proiecte de hotărâre privind aprobarea declanșării procedurilor de expropriere pentru singurele mari lucrări de infrastructură care se mai derulează în București: un nou drum de acces în cartierul Henry Coandă, etapa a doua a penetrației Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, lărgirea Prelungirii Ghencea și reabilitarea liniei de tramvai și a sistemului rutier de pe Bulevardul Aerogării.
Cele patru proiecte s-au mai aflat de trei ori pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului București, dar nu au reușit să întrunească cele două treimi din voturile consilierilor necesare pentru a fi adoptate.
Consilierul general USR Andrei Rigu a propus introducerea celor patru proiecte pe ordinea de zi suplimentară a ședinței extraordinare a CGMB de astăzi, explicând necesitatea continuării investițiilor respective: „(…) În momentul de față, accesul în cartierul Henry Coandă se face printr-o stradă de pământ, de piatră, foarte dificil de accesat, și un alt acces mai îndepărtat în zona Pipera. Acest obiectiv va permite accesul din partea cartierului Aviației. (…)
În momentul de față, această secțiune a obiectivului (… străpungere Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, etapa a doua, km 2 + 400, intersecția Calea Vitan Bârzești n.r.) are doar o bandă pe sens și se produc cozi foarte mari datorită numărului mare de mașini care folosesc această stradă. (…) Este vestitul obiectiv de investiție Prelungirea Ghencea, pe hârtie din 2006, începute lucrări în teren în 2019, s-a avansat foarte puțin, până în momentul de față. (…)
Practic acest proiect (reabilitare Bd. Aerogării între Șoseaua București – Ploiești și strada Alexandru Șerbănescu n.r.) ar presupune exproprierea a doar doi metri pătrați de la proprietari privați, undeva la patru mii de euro, în total, și ar permite deblocarea liniei de tramvai numărul 5, care face legătura între centrul orașului, zona Pipera și zona Aviației, o linie de tramvai foarte importantă”.
De ce nu contribuie Primăria Sectorului 1 la lucrările de infrastructură din Henry Coandă și Bd. Aerogării?
Consilierul Municipal Rareș Hopincă a subliniat faptul că deși grupul PSD din Consiliul General al Municipiului București este de acord cu aceste proiecte de infrastructură, ele nu au putut fi votate înainte de adoptarea bugetului Municipiului București.
În plus, dată fiind situația bugetară dificilă a Primăriei Capitalei, Primăria Sectorului 1, care se află într-o situație bugetară mult mai bună, ar trebui să preia atât exproprierile, cât și o parte din costurile investițiilor necesare atât pentru noul drum de acces în cartierul Henry Coandă, cât și pentru reabilitarea liniei de tramvai și a sistemului rutier de pe Bulevardul Aerogării, consideră Hopincă.
„(…) Bateți la uși deschise. Asta ați făcut de trei luni de zile încoace. Grupul PSD a spus, prin liderul său, în nenumărate rânduri, că vom vota aceste exproprieri absolut necesare în momentul în care ele vor fi puse legal pe ordinea de zi. Adică, după adoptarea bugetului, le-am votat. Suntem de acord cu aceste proiecte, doar că vă rugăm ca, în momentul în care ne cereți votul, să o faceți legal. (…)
O întrebare simplă aș vrea să adresez primarului general, având în vedere situația bugetară a Capitalei, pe care dumnealui a reclamat-o, în repetate rânduri, de ce, pentru acest proiect (… Bd. Aerogării n.r.) și pentru proiectul din Henry Coandă, nu a solicitat sprijinul Primăriei Sectorului 1? Sectorul 1 stă foarte bine din punct de vedere bugetar și consider că ar putea și chiar ar trebui să preia aceste exproprieri și chiar o parte din investiție.”
De menționat faptul că primăriile Sectoarelor 2 și, respectiv 6, contribuie, alături de Primăria Capitalei, la finalizarea unor mari lucrări de infrastructură demarate în mandatul trecut, respectiv Pasajul Doamna Ghica și lărgirea Prelungirii Ghencea.