Mai multe ONG-uri cer Ministerului Educaţiei îmbunătăţirea Metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar
Articol de bucurestifm, 15 martie 2022, 16:26
Mai multe organizaţii neguvernamentale solicită Ministerului Educaţiei să propună măsuri de prevenire a segregării în educaţie prin îmbunătăţirea Metodologiei de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2022 – 2023.
Asociaţia Centrul de Advocacy şi Drepturile Omului, Asociaţia Consultanţilor în Dezvoltare Comunitară şi Federaţia Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale au transmis Ministerului Educaţiei o serie de recomandări privind viitoarea Metodologie de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2022 – 2023, care sunt rezultatul monitorizării segregării şcolare şi aplicării Metodologiei de prevenire a segregării şcolare realizate în perioada iunie – octombrie 2021, cu sprijinul Ministerului Educaţiei.
Printre propunerile organizaţiilor semnatare se numără includerea în cererea-tip unică la nivel naţional de înscriere în clasa pregătitoare a unui câmp distinct în care să se solicite părinţilor datele privind nivelul de educaţie formală pe care îl au şi solicitarea în cererea-tip unică a informaţiei dacă copilul ce va fi înscris provine din sistemul de protecţie instituţionalizat sau se află în plasament familial.
De asemenea, se propune solicitarea în cererea de înscriere în clasa pregătitoare a informaţiei privind nivelul de venit al familiei, cu inserarea de opţiuni privind gradul de venit, informaţia privind etnia, introducerea în cadrul contractului educaţional tip de prevederi care să reglementeze acordul părinţilor privind colectarea, prelucrarea şi stocarea datelor cu caracter personal, inclusiv cu referire la tipurile de informaţii şi date menţionate anterior.
Reprezentanţii organizaţiilor nonguvernamentale cred că ar trebui introduse în circumscripţiile şcolare unităţile de învăţământ din proximitatea imediată a comunităţilor „ilegal improvizate” pentru evitarea refuzării înscrierii copiilor de vârstă şcolară care nu deţin domiciliul în circumscripţiile şcolare respective.
Alte recomandări vizează înscrierea obligatorie a copiilor de vârstă şcolară care nu deţin certificat de naştere, menţinerea obligativităţii pentru unităţile de învăţământ că distribuirea elevilor înscrişi pe clase se va realiza numai după finalizarea procesului de înscriere şi uniformizare a metodei de repartizare a elevilor la clasele pregătitoare, introducerea obligativităţii repartizării învăţătorilor la formaţiunile de elevi în clasa pregătitoare constituite, prin extragere la sorţi.